Podporujte v dětech malování, ve škole jim pak půjde psaní samo
Zprvu má radost z barevné stopy, kterou za sebou na papíře zanechává tužka, pastelka nebo třeba štětec. Později se kreslení stává prostředkem toho, jak dítě vnímá samo sebe a prostřednictvím sebe pozoruje okolní svět, klade otázky a nachází odpovědi. Je tedy v našem zájmu tuto tvořivost v dětech od malička podporovat.
Vztah písma a kresby
Podle jednoho provedeného výzkumu je mezi dětskou malůvkou a následným počátečním písmem u dětí přímá souvislost. Dítě začíná používat symboly a znaky ve svých obrázcích velmi brzy, aniž by tím něco sledovalo. Už v první čmáranici můžeme najít náznak prvních znaků a symbolů, které dítě používá.
Později děti písmo napodobují, obkreslují, ale ještě se neučí správné tvary. To přichází až v první třídě. Písmo je tak přirozenou součástí jejich výtvorů, vzniká spontánně, jako důsledek toho, co dítě vnímá ve svém okolním prostředí stejně, jako když se snaží namalovat maminku nebo sluníčko.
Veďte je k malování, ale správně
Když budete své děti již od malička nenásilně směrovat ke správným návykům při malování, bude to pak pro ně v první třídě velká výhoda. Pouze je potřeba mít na paměti několik důležitých zásad. Ta první je dostatečně velký formát papíru, na který nejmenší děti kreslí - neměl by být menší než A3. Malé děti klidně mohou stát vestoje nebo vkleče s dostatečným odstupem od kreslící plochy.
Správný úchop tužky
Větší děti už by měly malovat vsedě, s rovnými zády a obě nohy by měly mít na zemi, kolmo k podlaze. V tomto období už s dětmi nacvičujte správný úchop pastelek nebo tužek. Nad tím by měly dohlížet i paní učitelky ve školce.
Jak držet tužku
Tužku vždy drží první tři prsty dominantní ruky, tedy palec, ukazováček a prostředníček. Palec je mírně ohnutý a přidržuje tužku z pravé strany shora. Ukazováček by měl přečnívat nad palcem a směřovat k hrotu. Prostředníček jej přidržuje zprava prvním článkem. Poslední dva prsty jsou mírně ohnuté dovnitř dlaně a lehce se dotýkají.
Chce to trpělivost
V každém případě je třeba při vedení malých malířů postupovat pomalu, trpělivě a s láskou, což se později zúročí při prvních školních pokusech čerstvých prvňáčků o pěkná písmenka. Stejně tak buďte trpěliví i v případě dělání úkolů či učení. Zkuste jim z toho udělat zábavu. Rady, jak na to, jsme psali zde.