Jste vyčerpaní a bez energie? Možná trpíte tímto syndromem

Chronický únavový syndrom je nemoc, která vážně ovlivňuje život člověka
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
28. října 2018 15:57 / Depositphotos
  15   0
I když jste celý den prakticky nic nedělali, cítíte se totálně vyčerpaní a bez energie? Možná, že trpíte chronickým únavovým syndromem. Pomoc ale naštěstí existuje.

Chronický únavový syndrom (CFS) je vážná nemoc, kterou u nás trpí kolem 40 000 lidí. Projevuje se pocitem hlubokého, trvalého vyčerpání. Člověk není schopen zvládat ani práci, ani běžné denní povinnosti.

Vypadá to jako chřipka

Bolest v krku, hlavy, svalů, kloubů, zvýšená teplota, poruchy spánku, výpadky paměti, nesoustředěnost, pocity úzkosti, deprese, nateklé mízní uzliny. Tyto příznaky podobné chřipce mohou značit i vznik únavového syndromu.  Nemoc přichází náhle, někdy i během několika hodin! Příznaky sice po nějaké době odezní, ale zůstane jenom nekonečná únava, která nepovolí ani ve chvíli, kdy se dobře vyspíte.

Ohroženější jsou ženy

Únavový syndrom postihuje výrazně častěji ženy než muže. Ani samotní lékaři nejsou schopni přijít na to, co únavový syndrom spouští. Podle některých dohadů jsou to herpetické viry nebo chlamydiové infekce, deprese, změny imunity, dědičnost nebo nakažlivost, hormonální změny, vlivy zhoršeného životního prostředí. A stejně jako jsou nejednoznačné příčiny, není jednoznačný ani lék.  

Pomáhá cvičení i akupunktura

Podle nejnovějších poznatků má výborné účinky mírné aerobní cvičení. Trénink by měl trvat asi dvanáct týdnů a zahrnovat procházky, plavání nebo jízdu na kole (5 až 30 minut denně). Stejně tak je důležité dbát na kvalitní stravu, jíst aspoň pět kusů ovoce nebo zeleniny denně. Vhodné je také zařadit vitamin C, třezalku, echinaceu, hořčík a lékořici. Některým lidem pomáhají i alternativní metody, jako je například jóga nebo návštěva chiropraktika, případně akupunktura, která působí i proti celé řadě jiným nemocem. Více jsme o ní psali zde

Bojujte správnou stravou

Pokud máte obavy ze vzniku chronické únavy nebo ji měl někdo z vašich příbuzných, zaměřte se na kvalitní stravu. Nahraďte bílý cukr hnědým. Pijte pampeliškový a kopřivový čaj. Dopřávejte si listovou zeleninu včetně špenátu. Dejte si co nejčastěji sóju a výrobky z ní (tofu, sójové mléko, sójové maso…). Jezte majoránku. A také meruňky, ořechy a cibuli. Choďte spát před jedenáctou večer, a vstávejte do sedmi hodin ráno. Sežeňte si v lékárně gingko bilobu a indický ženšen.

Šárka Sokolská | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Skvělý tip na podvečerní výlet: Vypravte se do sovího ráje na Šumavě

Dům a zahrada

Pozor na chyby, kvůli kterým si rychle ničíte ručníky: Neděláte je také?

Bydlení

Nemůžete se zbavit mastnoty na kuchyňské lince? Víme, jak na to

Zavřít reklamu