Jak udržovat plíce silné. Dokážou pak zvládnout infekci i stres

Destruktivně na stav našich plic působí i obezita
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Zdraví 
16. listopadu 2020 18:01 / Pixabay
  3   0
V souvislosti s onemocněním covid-19 se mluví o riziku, které vzniká při postižení plic. Tomuto se ale dá částečně předcházet. Přečtěte si doporučení, jak udržovat plíce v dobrém stavu.

Slovo dech souvisí se slovem duch, a to zase s významem život. A opravdu, kde je zdravý dech, tam je zdravý život. Následující doporučení jsou jednoduchá, ale mohou významně pomoci.

Životospráva i cvičení

Docela nečekaně začneme životosprávou. Kdo ovšem čeká, že zde zmíníme jen zákaz kouření, bude možná překvapen. Nejde totiž jen o kouření, které sice poškozuje naše plíce nejvíc, ale není zdaleka jediné. Vedle toho totiž může hrát roli i vdechování kouře z nedostatečně odvětraného krbu či pasivní kouření. Ale ani to není všechno. Destruktivně na stav našich plic působí i obezita.

Nadměrně tučná strava vede k rozvoji zánětlivých onemocnění, a navíc se tuk ukládá do tkání a ztěžuje dýchání. Některé potraviny zase mohou zvyšovat zahlenění a tím snižovat účinnost dýchání. Vedle toho je vhodné být aktivní a stále v pohybu. A konečně se nesmí zapomínat na cílené cvičení, které vede k posílení kapacity plic.

Cvičení pro správné dýchání

Posaďte se pohodlně na židli, neopírejte se. Seďte vzpřímeně a zahajte nádech nosem. Jednu ruku si položte na hrudník, druhou na břicho. Zaplňte plíce tak, aby se vám nezvětšil hrudník a následně pokračujte v nádechu tak, aby se do akce dostala i vaše bránice. To se projeví tím, že se zvětšuje objem břicha. Takové dýchání do břicha je teprve to správné dýchání. Při nácviku vydechujte pomalu ústy. Provádějte asi šest až deset hlubokých nádechů během deseti minut. Cvičte denně. Zhruba za měsíc by se měly dostavit první výsledky.

Vedle vyšší kapacity plic dojde ke zlepšení jejich zdraví, k hlubšímu dýchání celkově, což zase přináší lepší okysličení těla a intenzivnější likvidaci zplodin metabolismu. Snižuje se tepová frekvence a krevní tlak. Ale i v dané chvíli je cvičení prospěšné, neboť snižuje stres. Cviků pro správný dech je více, ale dýchání do břicha má vysloveně léčebný účinek.

Nezapomínejte ani na běžné procházky na čerstvém vzduchu a pochopitelně i přiměřené sportovní aktivity. Velmi tak pomůžete svému zdraví. Pro podrobnější informace můžete sáhnout třeba do habilitační práce Renaty Malátové o významu dechového stereotypu.

Potraviny

Jak bylo uvedeno už na začátku, pro zdravé plíce potřebujeme přijímat i správné potraviny. Jednoznačně prospěšná je strava s antioxidanty. Ovoce a zelenina, kde je hodně vitaminu C a E, je přesně to pravé. Nabídka je široká. Určitě by v ní ale neměla chybět listová zelenina, rajčata a citrusy. Velmi vhodné jsou ryby, neboť se tak snižuje zánětlivé plicní onemocnění, potlačuje se bronchiální astma a tím pádem i dušnost. Zejména vhodný je losos, treska, tuňák, ale i sardinky. Naopak se vyhněte konzumaci cukru, průmyslově zpracovaných potravin a pasterovaného mléka i některých dalších mléčných výrobků. Takové potraviny zvyšují zahlenění. Inspiraci můžete najít třeba i v článku na našem webu. Používejte méně slunečnicového a řepkového oleje a dávejte přednost oleji olivovému. Existuje celá řada studií, které blahodárný vliv olivového oleje potvrzují. Za všechny můžeme zmínit třeba studii, která potvrzuje snížení počtu mrtvic u starších osob.

Nejlepší je prevence

Nejlepší je, pokud na stav svých plic myslíte už od mládí. Nikdy ale není pozdě. Každý rok, kdy nekouříte, pohybujete se, jíte zdravě, se počítá. Ale i ve chvíli, kdy se objeví potíže není vůbec špatné změnit životní styl. Dokonce i při tak závažných onemocněních, jako je třeba chronická obstrukční plicní nemoc (zkratka CHOPN) se dá dělat tolik věcí, že se budete až divit. Přitom se dotýká v Evropě až deseti procent osob, což rozhodně není malé číslo.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Dívejte se pořádně pod nohy. Uvidíte ta nejkrásnější schodiště na světě

Dům a zahrada

Důkladnou přípravu na zimu vyžaduje nejen zahrada. Nezapomeňte ani na svůj plot

Bydlení

Nepříjemný zápach péřové přikrývky může narušit kvalitu spánku. Zbavit se ho někdy není vůbec...

Zavřít reklamu