Kardiakům hrozí těžký průběh koronaviru. Měli by se držet rad, které sníží riziko nákazy

Kardiaky pandemie koronaviru hodně ohrožuje
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
13. listopadu 2020 11:06 / Depositphotos
  1   0
Chroničtí kardiaci, podobně jako lidé s nemocnými plícemi, se musejí mít v době koronavirové pandemie obzvláště na pozoru. Hlavně ti, kteří trpí některou z chronických nemocí, například chlopenní vadou nebo chronickým srdečním selháním.

Nemoci srdce a cév jsou v České republice nejčastějším onemocněním. Mají za následek také nejvíce úmrtí, každý rok na ně umírá v ČR okolo 50 tisíc pacientů. Z toho je 85 % úmrtí způsobeno infarktem nebo cévní mozkovou příhodou a 38 % všech obětí jsou lidé mladší 70 let. Rozhodně se tedy nevyplácí péči v této oblasti zanedbávat ani při současném tématu číslo jedna, kterou je pandemie covid-19. O tom, že kardiaci mohou mít těžký průběh koronaviru, není pochyb. Dokazují to mnohé lékařské studie.

„Pacienti s onemocněním srdce a cév jsou velmi rizikovou skupinu ohroženou pandemií koronaviru. Hrozí jim totiž komplikovanější průběh než u zdravé populace. Samozřejmě záleží na rozsahu onemocnění. Navíc je třeba vidět fakt, že kardiak trpí velmi často několika onemocněními současně. Vedle aterosklerózy, zánětlivého ukládání tukových plátů do stěny cév, to může být například cukrovka, zvýšený cholesterol nebo zvýšený tlak. Nebo jak často říkáme, trpí metabolickým syndromem, který výše uvedená onemocnění sdružuje,“ řekl prof. MUDr. Miroslav Souček, CSc.

Odborníci proto sestavili následující základní doporučení, která by měla snížit riziko nákazy a zároveň zabránit dalšímu zhoršení kardiovaskulárního onemocnění. Jejich dodržování je určitě zdraví přínosné nejen u kardiaků.

1. Pravidlo 3R

I při přísném respektování protiepidemických opatření není úplně vždy možné se nákaze vyhnout. Nicméně dodržování pravidla 3R (Rouška, mytí Rukou a Rozestupy) by mělo být každodenní samozřejmostí všech občanů. Noste proto vždy při sobě malou dezinfekci, náhradní roušku a ruce si myjte teplou vodou alespoň 20 vteřin.

2. Choďte aspoň hodinu denně

„Zdravý pohyb je základním prvkem prevence kardiovaskulárních chorob. Spoustu aktivit můžeme provozovat v přírodě a uzavření vnitřních sportovišť je často jen výmluvou ,proč to nejde´. Ideální je jízda na kole, běh nebo například kolečkové brusle. Nejpřirozenější formou udržení si pravidelné aktivity je ale chůze. Nastavte si denní cíl, kolik kroků chcete ujít. Ideální je 6 až 10 tisíc kroků za den. To se rovná cca hodině procházky ve svižném tempu chůze a s počítáním vám pomůže třeba aplikace mobilního telefonu,“ doporučuje prof. MUDr. Miroslav Souček, CSc.

3. Hlídejte to, co jíte

Zdravá strava nepřestává být důležitým režimovým opatřením. Dodržujte správné stravování bez ohledu na situaci. Vyvarujte se konzumaci živočišných tuků (sádlo, máslo, tučné maso), naopak dlouhodobě zvyšujte konzumaci zdravých potravin - ovoce, zeleniny, ryb, rostlinných olejů či obilovin. Zbytečně se nepřejídejte a nejezte před spaním.

4. Omezte nakupování

Samozřejmě důležité nákupy, jako je drogerie, potraviny, vitaminy či léky, jsou nezbytné. Nicméně omezte návštěvy nákupních center, to nejsou místa na procházky. Jedná se o prostory, kde se shlukuje mnoho lidí, a ti mohou být potencionálním zdrojem nákazy. Obecně se vyhýbejte místům s vysokou koncentrací lidí. Ne všichni jsou disciplinovaní a jejich onemocnění není navenek viditelné. Tam, kde je obtížné dodržovat povinné rozestupy, je riziko nákazy vyšší.

5. Zdržte se sociálních kontaktů

Pokud je to možné, omezte na přechodnou dobu fyzické návštěvy příbuzných a známých. Rozhovor po telefonu je v současné situaci bezpečnější a nehrozí riziko nákazy. Pokud se již s kamarády či členy rodiny musíte vidět, pokuste se například využít videohovory. Pokud se už potkáte, volte spíše společné procházky v přírodě než posezení v uzavřeném prostoru.

6. Sledujte opatření

Pravidelně sledujte protiepidemická opatření a řiďte se všemi radami. S ohledem na momentální zdravotní stav plánujte i všechny své aktivity. Zůstávejte v kontaktu se svým okolím, abyste v případě potřeby u nich mohli vyhledat pomoc. Nepodceňujte ani nákazu covid-19, ale především nezapomeňte na svá chronická onemocnění.

7. Nestresujte se

Stres a panika srdci nesvědčí. Sledujte zprávy, ale zároveň nevěnujte veškerý čas monitorování každé nové informace o protiopatřeních. Nadměrný strach z nákazy může u chronicky nemocných zhoršit psychickou situaci a nepřímo tak ovlivnit jejich onemocnění. Když si uvědomíme, že srdeční příhody se vyskytují častěji třeba i při mistrovství světa ve fotbale, nepřekvapil by prý odborníky nárůst těchto onemocnění ani v době pandemie.

8. Užívejte svědomitě předepsané léky

 „V případě, že vám léky dojdou, kontaktujte telefonicky svého lékaře. Recept vám v dnešní době může být poslán i formou SMS. Jistě najdete někoho, kdo léky v lékárně bude schopen vyzvednout. Své léky užívejte pravidelně, dle doporučení lékaře. Zároveň zůstaňte se svým ošetřujícím lékařem v kontaktu. Právě nyní, v době omezené preventivní lékařské péče, je to, jak se ke svému zdraví a léčbě stavíte, nadmíru důležité pro vaše zdraví. V případě náhlého zhoršení vašeho zdravotního stavu jej neprodleně kontaktujte,“ uzavřel doporučení prof. MUDr. Miroslav Souček, CSc. O tom, že podle nové studie infikuje covid-19 hlavně ústa, jsme psali zde.

Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Vánoce ve světě. Adventní zvyky, které vás možná překvapí

Dům a zahrada

Naučte se pěstovat brambořík tak, aby vám vydržel déle než jen jednu zimu

Bydlení

Jak vyhnat rybenky z bytu. Pomohou obyčejné i neobyčejné domácí suroviny

Zavřít reklamu