Barbie slaví šedesátiny. Za vznikem legendární panenky stála láska
Poprvé výrobci panenku, která dobyla svět, představili na veletrhu hraček v New Yorku 9. března 1959. Do Československa se dostala dlouhonohá kráska s útlým pasem pouze sporadicky, naplno vstoupila do dívčích pokojů a snů až po revoluci. Nebylo snad holky, která by si ji nepřála – ideálně „tu pravou, od Mattela.“ Prodávaly se totiž i velmi levné kopie, kterým i při šetrném zacházení brzy začaly odpadávat končetiny…
Když byl zhruba před 10 roky u nás udělaný průzkum, odhalil, že patří tahle panenka trvale k nejoblíbenějším hračkám českých dětí. Vraťme se ale zpět doby, která rozhodovala, jak si umělohmotná kráska povede.
Začátky prodeje Barbie provázela skepse
Když se slavná panenka objevila poprvé na americkém trhu, prodejci byli zpočátku v rozpacích, jestli se panenka s výraznými tvary ženského těla bude líbit malým dětem. Do té doby se totiž panenky podobaly spíše batolatům nebo andělským holčičkám. Jakmile se ale objevila v obchodech, způsobila okamžitou senzaci.
Nová, téměř 30 centimetrů vysoká panenka byla ohebná, souměrná a krásná. První Barbie nosila blonďaté vlasy stažené do ohonu, černobílé pruhované plavky, zlaté náušnice, sluneční brýle a měla lodičky. Oblečení se postupně stalo hlavním poznávacím znamením panenky.
Barbie kosmonautkou, Číňankou i kancléřkou
Od svých počátků na sebe Barbie vzala tisíce podob a modelů. Měnily se i její profese. Byla manekýnkou, kosmonautkou, atletkou, podnikatelkou nebo třeba prezidentskou kandidátkou. A stala se také třeba černoškou, hispánkou, indiánkou nebo Číňankou. Panenku oblékali největší módní návrháři od Christiana Diora až po Giorgia Armaniho či Gianniho Versaceho.
Mírné pozdvižení vyvolalo, když firma Mattel představila panenku Barbie vytvořenou podle německé kancléřky Angely Merkelové.
Za vším stála láska jisté Ruth a Elliota
Jak už to tak bývá, než se vůbec nápad na panenku a její výrobu někomu zrodil v hlavě, byla třeba láska dvou lidí, která dokázala později myšlenky a nápady uvést do života. Americký pár Ruth a Elliot Handler měl dvě děti, holčičku Barbie a malého Kena. Asi už tušíte, kam tím vyprávění směřuje.
„Věděla jsem, že musím panenku pojmenovat po své dceři. Protože to ona byla inspirací k tomu, aby Barbie vznikla,“ prozradila Ruth Handlerová.
Jména dětí jsou v příběhu důležitá. Handlerovi totiž vlastnili firmu na výrobu dřevěných rámů na obrazy a Elliot začal z odřezků dřeva zpočátku vyrábět malý nábytek pro panenky. Těžko si asi mohl představit, že tím dal základ budoucího obrovského obchodu s hračkami.
V roce 1945 si Ruth a Elliot založili se svým přítelem Haroldem Mattsonem společnost Mattel (složeninou jmen Mattson a Elliot). Až zásluhou a úspěchem panenky Barbie se tato společnost postupně rozrostla v obchodní gigant. Než ta doba přišla, uplynulo ale ještě několik let.
Jména svých dětí vdechli do vyráběných panenek
O 11 roků později, v roce 1956, si Ruth Handlerová při návštěvě Švýcarska koupila německou panenku Lilli, která byla původně komiksovou postavičkou. Právě ona se stala pro Handlerovou hlavním zdrojem inspirace k vytvoření vlastní podobné panenky. Jméno dostala panenka po dceři - Barbie. Už v roce 1958 získal Mattel na panenku patent, takže se v březnu 1959 poprvé objevila na zmíněném veletrhu hraček v New Yorku.
Aby nevznikala sourozenecká rivalita v rodině Handlerů a taky zřejmě na vlně úspěchu Barbie se v roce 1961 objevila na trhu ještě druhá postavička. Tím byl (a je) nerozlučný přítel panenky Barbie, který nese jméno po synovi Handlerů, Ken. Možná ne všichni víme, že postupně k němu v nabídce přibylo ještě několik přátel a příbuzných.
Víte, že panenka Barbie má dokonce civilní jméno a taky životopis?
Barbie se jmenuje podle civilního jména prý Barbara Millicentová Robertsová. A jak se sluší na úspěšnou osobnost, má dokonce i svůj životopis. Za 60 let stejně jako všichni ostatní i ona prošla mnoha změnami, podléhala módním trendům v oblečení, účesech i líčení.
Někdy ale musela čelit i nepříjemných chvílím – třeba v okamžiku, kdy byla kritizována za to, že svou štíhlou postavou podporuje mentální anorexii. A stranou nepříjemné kritiky nezůstal ani fešák Ken. Zlé jazyky ho označují za typického homosexuála. V posledních letech se označení „barbína“ používá též v hanlivém smyslu – jako označení určitého typu žen.
V Saúdské Arábii se Barbie prodávat nesmějí
Slavné celebrity bohužel často musejí čelit i politickým a společenským tlakům. Jinak na tom není ani Barbie – i když jde o neživou panenku. V Saúdské Arábii v roce 2003 dokonce tyhle panenky zakázali prodávat, protože je prohlásili za symbol dekadence zkaženého Západu.
Barbie vydělává miliardy, každou vteřinu se na světě prodají tři kusy
V současnosti je Barbie považována za obchodní fenomén. Cena první panenky byla kolem tří dolarů, nyní je v hračkářstvích k mání za cca 40 dolarů (asi 900 korun). Koupit ji lze ve 150 zemích světa a každou vteřinu tak na Zemi za tuhle panenku zaplatí tři zákazníci.
Když do Československa krátce po revoluci přišla na trh, byli jsme za Maďarskem teprve druhá země východní Evropy, která tuhle panenku začala holčičkám nabízet.
Barbie v podobě 17 slavných žen
Výrobce panenky v nápadech jak ji zdokonalit a aktualizovat nekončí. Vloni v březnu přišel s novou řadou panenek, která představuje 17 slavných žen ze současnosti i minulosti. Panenky tak představují například mexickou malířku Fridu Kahlo, americkou pilotku Amelii Earhartovou, italskou fotbalistku Saru Gamaovou, matematičku Katherine Johnsonovou a další. (Čtěte také: Jen počkej, zajíci! Nejslavnější ruské pohádce, kterou milují děti po celém světě, je letos 50 let).