Lednové deprese nejsou mýtus. Mnoho lidí trpí sezonní afektivní poruchou

Špatnou náladou v lednu trpí tisíce lidí
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
12. ledna 2020 08:49 / Pinterest
  0   0
Skončila pro vás pohoda s příchodem nového roku? Máte špatnou náladu, možná i deprese, nechce se vám po Vánocích zpět do práce a nejraději byste dali výpověď? Pak máte lednovou depresi, která rozhodně není žádným výmyslem.

Příčiny lednového splínu jsou různé, a rozhodně ne vždy za demotivovaností a špatnou náladou stojí jen změna režimu ze svátečního zpět na pracovní. Notnou měrou přispívají i vlivy samotného zimního období, které obvykle v lednu vrcholí.

V lednu trpíme sezonní afektivní poruchou

Kvůli chladným a tmavým dnům se nemálo lidí během zimních měsíců potýká s takzvanou sezonní afektivní poruchou, kdy jsou více než kdy jindy náchylní k depresím a úzkostem. Lidé, kteří touto poruchou trpí, jsou během zimy neustále unavení, podráždění, straní se fyzického kontaktu, jsou apatičtí či trpí pocity méněcennosti.

To se projevuje samozřejmě i v práci, kde se řada zaměstnanců rovněž cítí demotivovaná a jejich výkon není takový jako jindy. Lednové deprese tedy ovlivňují nejen náš soukromý život, ale i ten pracovní, a v podstatě nás pronásledují na každém kroku.

Jak si zlepšit náladu?

Ať už máme špatnou náladu zkrátka jen z toho, že vánoční pohodové období je definitivně pryč a my se musíme vrátit do běžného režimu, nebo nás skutečně postihla sezonní afektivní porucha, je tu několik věcí, které nám pomohou.

Sezonní afektivní poruchu lze léčit světlem - fototerapií. Je tedy důležité, abychom během doby, kdy trpíme splíny, zůstávali co nejvíce na denním světle a večer v nějakém příjemně osvětleném prostředí. Rozhodně se vyhýbejte tmavým restauracím a barům.

K dostání jsou rovněž domácí přístroje, tzv. simulátory slunce. Existují také přírodní doplňky stravy, které mají pozitivní vliv na mozkové funkce, a tím i na lepší náladu.

Máte sezonní afektivní poruchu?

Pokud se ani vy od začátku nového roku necítíte zrovna ve své kůži, můžete skutečně touto poruchou trpět. Příznaky jsou jednoznačné. Deprese, ospalost, ztráta a snížení energie, ztráta zájmů, nevýkonnost, snížení sexuálního zájmu, zvýšená potřeba spánku a problémy s ranním probouzením či nutkavá chuť k jídlu, zejména na sladké. Dále čtěte: Naučte se odpočívat. Nicnedělání má blahodárný vliv na naše duševní zdraví.

Mirka Malá | inStory.cz
Témata: Leden, deprese, splín, porucha
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Nahlédněte do tajemného podzemního města. Nacisté zde měli velké plány

Dům a zahrada

Vyrobte si šetrnou přírodní aviváž, která krásně provoní vaše prádlo

Bydlení

Pokud sníte o dokonale čistém prádle, dejte do pračky vlhčený ubrousek či aspirin

Zavřít reklamu