Přiberu, jen když se na jídlo podívám aneb co s tím, když organismus zadržuje vodu

Hubnutí tuku poznáte nejlépe na oblečení, zejména v pase
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Zdraví 
31. března 2020 08:45 / Depositphotos
  15   0
Snažíte se jíst zdravě, dokonce se i trochu hýbete a pořád vám nějaké to kilo přebývá? Je možné, že váš organismus jen zadržuje vodu. Jak tomu předejít? Není to tak složité.

Chcete zhubnout, ale vaše tělo nereaguje tak, jak jste si představovali? Zakopaný pes je možná ve vašem pitném režimu. Doporučená denní dávka jsou 2 - 2,5 litry vody denně. Pokud pijete méně, tělo si vodu schovává "do zásoby" a zadržuje vodu. A to je špatně. Správně jsou tekutiny vylučovány pravidelně a tělo nemá potřebu si vodu uchovávat, protože ví, že dostává pravidelnou dávku.

Správné zavodnění optimalizuje práci buněk těla, vylučování odpadních látek, udržuje správný krevní tlak a práci vnitřních orgánů, správnou „tekutost“ krve a tělních tekutin. V těle má být všeho „akorát“ – říká se tomu homeostáza. Ani nadměrné pití není správné. Pokud se budete převodňovat, z těla se vyplavují důležité minerály, zatížíte ledviny a budete unavení, může vám stoupnout krevní tlak. Pokud se dehydratujete, únava se dostaví také, poklesne třeba i krevní tlak a jste ohroženi vznikem ledvinných, případně žlučových kamenů. Zejména „hladovkáři“, kteří málo pijí, si vyrábějí kameny z kyseliny močové, kterých se pak obtížně zbavují.

Při hubnutí je nutné se zaměřit na ztrátu tukových zásob a ne vody

K zavodňování může paradoxně dojít i při nesprávném hubnutí. Hubnutí „na kila“ nevypovídá o tom, zda hubneme tuk nebo zavodněnou aktivní hmotu či vodu. Hmotnost, kterou vypotíte v sauně či posilovně, musíte ihned zase doplnit dostatečným pitím nebo lépe ještě během těchto činností.

Hubnutí tuku poznáte nejlépe na oblečení, zejména v pase, zatímco ruce, nohy a hýždě by měly hubnout pomaleji – tam je totiž hubnutí již na úkor svalstva. Zvlášť obezita typu „jablko“, podmíněná nepravidelným stravováním, hladovkami, nedostatkem pohybu a stresy, kompenzovaných sladkostmi a alkoholem, je ta nejrizikovější z hlediska zdraví. Takže pokud vám po zhubnutí kil zůstane bříško skoro stejné nebo zhubne nejméně, hubli jste špatně a rychle vše naberete zpět. Pokud chcete hubnout, změňte jídelníček a životní styl. Některé diety mohou být dokonce i nebezpečné, více čtěte zde.

Jak zavodnění vzniká

Nepříjemné zavodnění organismu je velmi častý problém. Může způsobovat zdravotní obtíže a přidává nám navíc nechtěně kilogramy. Prozradíme vám, jak vzniká a jak se jeho přítomnosti účinně bránit. Příčinou zavodnění bývají mimo jiné nejrůznější diety, které zatěžují ledviny, třeba vysokoproteinová s malým množstvím sacharidů, vedou často k zadržování vody, diety spojené s hladovkami vedou k zatížení jater, lymfatického systému a vedou často ke vzniku různých kamenů. Při zpracování živin na energii totiž vzniká i tzv. metabolická voda – přibližně půl litru denně.

Jde o stav, při kterém se v našem těle hromadí molekuly vody. Zpravidla jde o tkáně, tělní dutiny nebo oběhový systém. Zavodnění organismu nejvíce ohrožuje těhotné ženy, osoby s nevyváženým jídelníčkem nebo sedavým zaměstnáním, a samozřejmě i seniory nebo osoby s poruchami oběhového systému.

Příznaky zavodnění organismu

První příznaky zavodnění organismu bývají často velmi nenápadné. Drobné bolesti prstů, puchýře na patách z nesedících bot – ve stresu a shonu si jich zpravidla ani nevšimneme. O to více jsme pak překvapeni, když se jednoho rána probudíme a nemůžeme se pohnout bolestí kvůli oteklým rukám a nohám. Mezi nejtypičtější příznaky zavodnění organismu totiž patří zejména otoky kloubů, otoky rukou a nohou nebo zbytnělé články prstů. Dobře to poznáte, pokud nosíte stále prstýnek – až vám jednoho dne nepůjde sundat, jde o neklamný znak zavodnění organismu.

Sůl

Největším problémem je sůl. Mluví se o ní nejčastěji a nejčastěji má také zavodnění organismu na svědomí. Možná si řeknete, že se vás to netýká, protože právě vy si přece jídla nepřisolujete. Bohužel jde často spíše o skrytý obsah soli v potravinách, jež běžně konzumujeme. A které z nich patří k těm nejhorším?

  • Zeleninové šťávy z obchodu – možná to nevíte, ale sůl dokáže u zeleniny výrazně prohloubit chuť. V zeleninových šťávách ze supermarketu ji tedy najdeme až překvapivě často. Mnohem lepší je připravit si takovou vitaminovou bombu doma.
  • Cereálie – přestože se tváří zdravě, obsahují až příliš často velké množství cukru i soli pro zvýraznění chuti. Místo nich si dopřejte raději obyčejné ovesné vločky, jež si můžete připravit na mnohem více způsobů než právě cereálie.
  • Konzervovaná zelenina a polévky v plechovce - můžete-li, pak je ze svého jídelníčku co nejvíce vynechávejte, nebo je alespoň (u zeleniny) před tepelnou úpravou propláchněte co největším množstvím vody. I zde nacházíme přebytek soli.
  • Hotová jídla – oblíbené mražené večeře jsou solí doslova přecpané. Doma je nemějte ani jako nutnou rychlovku, i bez nich se do našeho organismu dostává více soli, než je zdrávo.
  • Omáčky na těstoviny, marinády, ochucovadla – tady je vysoký obsah soli jasný snad každému. A často stačí jedna malá lžička, kterou použijeme třeba na dochucení rýže. Na druhou stranu v jinak vyváženém jídelníčku se tento prohřešek čas od času snese.

Nedostatek důležitých minerálních látek

I tady může být při zavodnění organismu zakopaný pes. Chybí-li vám draslík, hořčík nebo vitamin B6, může se tělo proti tomuto nedostatku chránit právě zavodněním organismu.

Draslík a vitamin B6 patří mezi důležité elektrolyty, pomáhající udržovat rovnováhu v metabolismu. Zejména draslík si v těle snižujeme často sami, a to konzumací příliš solených jídel a pocením. Kromě zavodnění se projevuje také svalovými křečemi.
Hořčík je zodpovědný právě za odvádění tekutin z organismu, a máme-li ho málo, dochází k přesnému opaku. Jestliže máte podezření na zavodnění organismu, dopřejte si každý den alespoň 200 mg hořčíku.

Mezi přirozené zdroje vitaminů a minerálů, důležitých pro správné zavodnění organismu, patří mimo jiné ořechy, avokádo, tmavá listová zelenina apod.

Užívání léků

K nadbytečnému zavodňování mohou bohužel i některé léky. Proto by laik neměl žádné léky kupovat po internetu či od pokoutních prodejců, ale vše konzultovat s lékařem. Případné zavodnění jako vedlejší efekt léčby je uveden v příbalovém letáku léků.

Jak se zavodněním bojovat?

  • Upravte si svůj každodenní jídelníček, zvažte hlavně konzumaci jídel, v nichž najdete množství cukru a umělá sladidla. Právě v těch bývá obsah dodatečně přidané soli nejvyšší.
  • Snižte konzumaci soli jako takové.
  • Snažte se doplnit chybějící vitaminy a minerály, zejména hořčík, draslík a vitamin B6.
  • Nebojte se sáhnout zpočátku po doplňcích stravy, abyste v organismu rychle navodili žádoucí prostředí.
  • Dbejte na pravidelný pohyb a dodržujte vydatný pitný režim. I to paradoxně proti zavodnění organismu skvěle pomáhá.
  • Nejlepší přírodní cestou je pravidelně jíst a pít, omezovat solení a slazení, podporovat funkci ledvin a nepřetěžovat je kávou a alkoholem.
  • Pokud jsou otoky v lymfatickém či cévním řečišti, pomáhá lymfatická drenáž, správná obuv, nesvíravé ponožky a dostatečný pohyb formou chůze.

Většinou není třeba užívat žádné léky pro umělé odvodnění. Vsadit je možné na přírodní prostředky obsahující extrakt z petržele, fenyklu, pupavy, kopřivy, česneku nebo ibišku. Jsou-li vaše potíže opravdu silné, může nějakou dobu trvat, než se dietetické změny a změny životního stylu projeví. V mezidobí tak můžete sáhnout po některém z farmaceutických přípravků pro odvodnění organismu. Nemusíte se tak s otoky a dalšími negativními příznaky zavodnění organismu trápit déle, než je nezbytně třeba.

Hana Jordánová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Jedinečná místa, která byste rozhodně neměli vynechat při návštěvě Maďarska

Dům a zahrada

Rozmarýn rychle roste, krásně kvete a nádherně voní. Navíc má významné léčivé účinky

Bydlení

Čistá voda v bazénu bez chloru. Vsaďte na kyslík nebo polymery

Zavřít reklamu