Když home office škodí. Prevence bolestí zad a krční páteře ze sedavého zaměstnání

Práce z domova s sebou nese určitá zdravotní rizika
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
21. dubna 2021 08:42 / Depositphotos
  0   0
Přetrvávající home office a sedavé zaměstnání, to vše má velmi negativní dopad na páteř. V souvislosti s aktuální pandemickou situací, kdy jsme omezeni mnohými nařízeními, se náš domov často stává naším celým světem. To vše si vybírá svoji daň. Bolestmi zad trpí stále více lidí. Jak tomu tedy předejít?

Práce z domova s sebou nese určitá zdravotní rizika. Jedním z nich je rozhodně bolest zad a krční páteře. Je známo, že Čech prosedí v průměru zhruba 8 hodin denně. Tento fakt nesvědčí zdraví, a už vůbec ne páteři.

Navíc, v kancelářích jsou většinou pracovní místa nastavená ergonomicky, avšak doma na to ve většině případů nemáme podmínky. Spousta lidí si doma nemůže nastavit výšku židle, pracovního stolu, a případně si monitor podstavit tak, aby ho měla v ideálním zorném poli.

Pokud si doma nemůžeme nastavit pracovní místo ergonomicky, je potřeba dodržovat určitá pravidla, díky kterým lze bolesti zad předejít, ale také ji zmírnit. Nejedná se o nic invazivního, přesto nesmírně účinného.

Jak správně sedět u počítače

Správné sezení je nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím bolest páteře. V prvé řadě by židle měla být nastavena do takové výšky, kdy máte celá chodidla položena na zemi a kolena máte zároveň v pravém úhlu. Výšku stolu nastavte tak, abyste měli lokty v jedné rovině se stolem, tedy zase v pravém úhlu. Na monitor se dívejte minimálně z padesáticentimetrové vzdálenosti, přičemž vaše čelo je ve stejné úrovni jako horní linie monitoru.

Nekřižte nijak nohy

Pokud často sedáváte s překříženýma nohama nebo například v tureckém sedu, zaděláváte si na problémy se zády. Jakékoli křížení nohou nesvědčí páteři kvůli nerovnoměrnému zatížení do stran. Dochází ke svalové bolesti, otokům a dráždění nervových průběhů. Proto seďte s rovnými zády, s nohama mírně od sebe na šířku pánve a chodidla mějte na zemi.

Notebook položený na nohách nebo na konferenčním stolku

Často chodíte pracovat ke konferenčnímu stolku, který je nízký, nebo si sednete na gauč a položíte si počítač na nohy? Je to špatně. Jelikož se na počítač budete dívat jakoby shora, vyvíjíte velký tlak na krční páteř, která to ve výsledku odnese.

Opírání se o lokty

Během práce se opíráte o lokty, protože si chcete ulevit nebo jste znudění? Zbystřete. Opírání se o loket vede k vychýlení páteřní osy do stran. Toto esovité zatížení je posléze jednou z příčin skoliózy. Také se může dostavit vystřelující bolest v rameni, a to na straně, na níž se opíráte, a také v šíji a trapézu.

Noste na home office pantofle

I když jste doma a sedíte za počítačem, není vhodné, abyste měli bosé nohy položené na rovné, často studené zemi. I v sedě si tak ničíte klenbu, čímž si zase zaděláváte na problémy s bolestí zad. Pořiďte si kvalitní pantofle s klenbou a noste je i při práci z domova.

Pravidelné protahování a procházky

Sice poslední rada, ale zato velmi důležitá. Během práce z domova se opravdu pravidelně protahujte. Je to doporučováno, i když pracujete v kanceláři. Každou hodinku nebo dvě se protáhněte, nezapomeňte na krk, ruce, trup a nohy, a projděte se na pár minut. Uvidíte, jaké prospěšné účinky to bude mít na vaše zdraví. Na internetu naleznete spoustu cviků, jak se za 5 minut účinně protáhnout v kanceláři. Dále čtěte: Je čas osvobodit se od teplákových souprav. Sedm modních trendů, které ovládnou sezonu.

Zuzana Procházková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Božsky krásná místa v Itálii, kde zažijete nezapomenutelnou dovolenou

Dům a zahrada

Jak udělat dětem na zahradě hřiště snů za pakatel

Bydlení

Z balkonu orientovaného na jih můžete udělat nádhernou kvetoucí oázu

Zavřít reklamu