Jste-li na tom s pamětí na štíru, nezoufejte. Zkuste jednoduché triky, jak ji zlepšit

 Zdraví 
10. října 2021 09:11 / Kateřina Kofroňová
  0
📷
2 fotografie v galerii
Zhoršená paměť je častým problémem lidí každého věku Pixabay
Neustále někde něco zapomínáte, hledáte, nemůžete si vzpomenout, nepamatujete si, co jste dělali o víkendu a nevíte, jak se jmenuje paní učitelka vašeho dítěte ve školce nebo sousedčin pes? Nejste sami. Každý občas něco zapomene. Ale pokud vám problém s pamětí zasahuje do běžného života natolik, že už nemůžete normálně fungovat, nelze to brát na lehkou váhu.

Nemusíte být zrovna v důchodovém věku, aby vás trápil problém s pamětí. Obzvlášť v určitých obdobích je toho zkrátka moc najednou a během jednoho dne nelze vše stihnout. Častým problémem však bývá, že toho chceme stihnout moc najednou a stanovíme si nesplnitelný denní harmonogram. Lítáme pak od jednoho úkolu k druhému, zapomínáme na ten předešlý i následující a nakonec nestihneme ani polovinu. Takto zaneprázdněný mozek pak nemůže fungovat na plno a paměť zkrátka vypne.

Pokud jde o prevenci ztráty paměti a případně i počínající demenci, neexistují žádné záruky, které by vám garantovaly, že vás se to týkat nebude. Existují ale jednoduché způsoby, kterými lze paměť podpořit a ztrátě paměti se pokusit předejít, nebo ji alespoň oddálit.

Mozek funguje jako sval. A proto, pokud chcete mít dobrou paměť, je potřeba jej, stejně jako ostatní svaly, trénovat. Zde vám nabízíme pár aktivit, které k tomu dopomohou.

Zůstaňte mentálně aktivní

Stejně jako fyzická aktivita pomáhá udržovat vaše tělo v kondici, mentálně stimulující činnosti pomáhají udržovat v kondici váš mozek. Existuje celá řada způsobů, jak procvičovat mozek. Zde je několik tipů:

  • Luštěte křížovky, sudoku či jiné hlavolamy.
  • Učte se nové písničky či básničky.
  • Choďte domů jinou cestou.
  • Zkuste se naučit hrát na libovolný hudební nástroj.
  • Používejte nedominantní ruku (například při čištění zubů).
  • Projděte se kolem baráku pozadu.
  • Oblékněte se poslepu.

Mozek pomůže procvičit cokoliv, na co není zvyklý, takže buďte kreativní, jistě vymyslíte spoustu dalších věcí.

Nezapomínejte na fyzickou aktivitu

Dospělý člověk by měl týdně strávit alespoň 150 minut mírnou aerobní aktivitou, jako je například rychlá chůze, nebo 75 minut dynamickou aerobní aktivitou, jako je například běh. Pokud se do vašeho týdenního rozvrhu nevejde ani jedno odpoledne, které strávíte sportem, zkuste vystupovat o zastávku dříve a dojděte do práce a z práce pěšky.

Buďte organizovaní

Pokud žijete v domácnosti, která je přeplněna věcmi, které často nemají své místo, neděláte si poznámky a snažíte se vše udržet v hlavě, pravděpodobně budete zapomínat více, než pokud to tak není. Zapisujte si všechny úkoly, které chcete udělat, a zbavte se všech věcí, které doma už dlouho k ničemu nepotřebujete a jen zabírají místo.

Dopřejte si kvalitní spánek

Spánek hraje mnohem důležitější roli, než si možná myslíte. Kvalitní a dostatečný spánek je proto prioritou při boji se špatnou pamětí a neměl by být zanedbáván. Dále čtěte: Zanedbáváte spánek? Riskujete tím své zdraví víc, než si asi myslíte.

Zdroj: helpguide.org, verywellmind.com.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Michal David otevřeně o největších hitech, Gottovi i o tom, co mu pomohlo po ztrátě malé dcery

Styl

Jak odhalit první příznaky sezonní afektivní poruchy. Někdy tento zimní stav může být opravdu vážný

Dům a zahrada

Zimní tip, jak načechrat a vyčistit koberec. Sníh to dokáže a vrátí mu i barvy

Zavřít reklamu