Jak si poradit s nehodou nebo poruchou automobilu v zahraničí
Rychlou pomoc v případě poruchy auta, tedy asistenční službu, poskytují řidičům v nouzi asistenční společnosti prakticky nepřetržitě. Ovšem nabízené služby se v mnoha kritériích liší a za stejnou cenu nemusíte dostat obdobnou službu.
Nehoda nebo porucha auta v zahraničí vás může přijít i na desítky tisíc korun. Právě proto existují asistenční služby. Ty vám s řešením nepříjemností kolem auta pomohou i na dovolené v zahraničí a komunikovat s vámi budou česky
Asistenční služby
Každá pojišťovna nabízí v rámci pojištění vozidel asistenční služby. Často pojišťovna poskytuje jistý základní balík zdarma k povinnému ručení nebo havarijnímu pojištění. Za rozsáhlejší asistenční služby si pak většinou mohou řidiči připlatit. Některé z pojišťoven nabízejí i velmi nadstandardní asistenční služby.
Každá konkrétní složka v rámci asistenčních služeb má svůj vlastní limit plnění a další podmínky, které ji přesněji specifikují. U proplacení nuceného přenocování kvůli poruše nebo odcizení vozidla jde například o maximální počet nocí, které pojišťovna proplácí, uschování vozidla je taktéž omezeno počtem dní, atd. Asistenční služby mají většinou dvě varianty - jednu pro Českou republiku a druhou pro zahraničí (respektive Evropu). Ty se opět liší jak limity plnění, tak rozsahem služeb.
Základní asistenční služby
Základní službou je vždy příjezd asistenčního vozidla k porouchanému vozidlu klienta. Následuje oprava na místě, zde se limity plnění mění, ať už jde o cenu za práci automechanika nebo samotné součástky, které je potřeba vyměnit. Dalšími složkami základních balíčků asistenčních služeb jsou například:
- Odtažení vozidla
- Vyproštění vozidla
- Uschování vozidla
- Proplacení přenocování v hotelu pro celou posádku vozidla
- Uhrazení nákladů na pokračování v cestě
- Poskytnutí náhradního vozidla po dobu opravy (i několik týdnů)
Všímat byste si například měli, kam v případě nehody nebo poruchy pojišťovna váš vůz dopraví. „Zda půjde o nejbližší smluvní nebo autorizovaný servis či domovský servis klienta. A také do kolika kilometrů pojišťovna vozidlo dopraví při odtahu, na jak dlouho zprostředkuje a uhradí práci mechanika, zda zajistí a zaplatí také vyproštění vozidla a jeho přesun na komunikaci,“ upozorňuje šárka Dušková analytička. A doplňuje, že zvýšenou pozornost v pojistných podmínkách by lidé měli věnovat také speciálním výlukám z pojištění, které vymezují situace, kdy pojišťovna asistenční službu neposkytne nebo nezaplatí.
Co dělat, když k nehodě v zahraničí dojde?
Pokud se stanete v zahraničí účastníky dopravní nehody nebo se vám auto porouchá, je důležité zachovat duchapřítomnost. „Všem řidičům doporučuji, aby měli po ruce telefonní číslo asistenční služby své pojišťovny, například nalepené na palubní desce, vždy ji co nejdříve kontaktovali a postup nechali na ní. Předejdou tak zbytečným nákladům a problémům v případě nevyužití smluvní asistenční služby a využití služby takzvaných crash hunterů, neboli lovců nehod,“ uvádí Šárka Dušková, likvidační specialistka.