Bezproblémové zažívání? Vyměňte pšeničné pečivo za žitný chleba!

Voňavý chleba si upečete i doma.
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Recepty 
15. srpna 2017 05:29 / Shutterstock
  50   6
Poctivý žitný chleba je pro lidské trávení velmi blahodárný a na rozdíl od šizeného bílého pečiva nepůsobí žádné potíže. Vyměňte pšenici za žito a už po pár dnech se budete cítit lépe.

Hlavní výhodou celozrnného žitného chleba je jeho pomalé uvolňování glukózy, díky čemuž se hladina hormonu inzulínu zvyšuje jen velmi pomalu. Proto ho ocení každý, kdo má sklony k diabetu nebo obezitě. Navíc obsahuje žitný chléb mnoho prospěšných látek, vitamínů i vlákniny. Ocení ho i každý, kdo chce omezit lepek – žitná mouka ho totiž obsahuje méně a v jiné formě, než pšeničná mouka.

Proč vsadit na žito

Žito se vyznačuje dobře vyváženým složením výživových látek a vysokým podílem balastních látek. Celozrnný žitný chléb nasytí mnohem lépe než jiné chleby. Pomáhá udržení stabilní hladiny krevního cukru a je vhodnou součástí redukčního režimu a zdravého životního stylu. Celozrnný žitný chléb obsahuje nízké množství lepku, vitamíny a minerály (vitamíny E, B, B1, B6, dále fosfor, draslík, mangan, železo, vápník, hořčík). Zatímco pšeničný lepek zahleňuje, žitný ne. Jak se nánosy nestráveného pšeničného lepku zvolna odlupují, zvětšuje se plocha pro vstřebávání živin. Díky tomu může imunitní systém efektivněji pracovat. Vzhledem k méně zanesenému ústrojí se poté upraví i zažívání. 

Vybírejte správně

Samozřejmě je třeba dát pozor při nákupu žitného pečiva, co vlastně kupujete. Ne každý žitný chléb je jen ze žita. Naopak, většina tzv. žitných chlebů obsahuje značné množství pšeničné mouky, takže je nezbytné pečlivě číst popis výrobku nebo se zeptat prodavače. Pozor také na pečivo zabalené v ochranném obalu – vždy obsahuje chemii pro udržení trvanlivosti. Dávejte tedy přednost čerstvému, nebalenému pečivu. V obchodech s poctivým pečivem brzy najdete svůj oblíbený, celozrnný žitný chléb. Pokud ne, upečte si ho sami! 

Jak upéct chleba

Celozrnný žitný kváskový chléb, který si upečete doma, je prostý veškerých nebezpečných přísad. Chutná výtečně, je ale potřeba připravit si dopředu žitný kvásek. Ke 100 g aktivovaného žitného kvásku přidejte 100 g hladké celozrnné žitné mouky a 150 ml vlažné vody. Vše pořádně promíchejte a nechejte uležet.

Po asi deseti hodinách přidejte 450 ml vlažné vody a 250 g hladké celozrnné žitné mouky. Opět promíchejte.

Po pár hodinách přimíchejte 250 g hladké celozrnné žitné mouky (nebo 200 g žitné + 50 g hladké celozrnné špaldové), polévkovou lžíci soli, lžíce mletého kmínu a půl polévkové lžíce mletého koriandru. Vše je potřeba dobře prohnětat. Těstem naplňte dvě vymazané vaničkové formy na chléb.

Dobře předehřejte troubu na 210°C. Těsto i před pečením zlehka potřete na povrchu vodou a pak v průběhu pečení ještě asi dvakrát. Po asi 10 minutách snižte teplotu na 180°C  a po dalších 15 minutách na 160°C. Celkový čas pečení by se měl pohybovat kolem 115 minut.

📷
4
fotografie
Marie Popelková | inStory.cz
Kam dál?
Sedm výborných jídel s minimem kalorií. Zhubněte do plavek již dnes a s chutí.
Velmi jednoduchá, ale báječný recept na nadýchaný perník
Sýr na grilu!
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Zájezd do Londýna pro děti: Zažijte na vlastní kůži čarodějnickou školu Harryho Pottera

Zprávy

Přidávat se nebude. Státní zaměstnanci nemůžou počítat s dalším plošným navýšením platů

Bydlení

Barvy v kuchyni: Která povzbuzuje chuť k jídlu a která ji naopak tlumí?