Trampolína pro děti přináší velká rizika. Má ale také své výhody

Správně zabezpečená trampolína udělá dětem radost, posílí jejich svaly, výdrž i kondici
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Děti 
10. května 2020 16:13 / Depositphotos
  0   0
Zatímco většina rodičů je z trampolíny pro své děti nadšená, lékaři se chytají za hlavu a nejraději by ji zakázali. Podle nich je totiž v sezoně až 70 % zranění dětí způsobeno právě skákáním na trampolíně.

Když pomineme nebezpečí, která jsou s používáním trampolín spjatá, zbývají nám především pozitivní vlastnosti, které můžeme používáním trampolíny využít ve prospěch zdraví našich dětí. Navíc je na hodnou chvíli zabaví a my si můžeme vypít konečně to studené kafe. Podle švédských vědců však hrozí dětem na trampolínách až dvakrát větší riziko zranění než při dopravní nehodě. Zkusíme vám v následujícím článku představit obě strany mince, tedy nebezpečí i výhody.

Nebezpečí

Poškození mozku

Podle neurochirurgů trampolíny škodí mozku. Otřesy dětského mozku mohou například vést k poškození nervů a cév, což se ale neprojeví ihned, ale až po nějaké době, kdy už pak nemusí být přímo spojovány s trampolínou. Pokud tedy uvažujete o pořízení trampolíny pro své děti, dobře zvažte pro a proti. Dětem do tří let se pak pobyt na ní nedoporučuje, i když rodiče to většinou neřeší. Následky však mohou být vážné. Každý sedmý úraz zasahuje hlavu či páteř. Jedno zranění z dvou set pak bývá s trvalými neurologickými následky.

Vykloubení, zlomeniny a vyražené zuby

To je výčet nejčastějších dětských úrazů, se kterými se lékaři setkávají. Podle statistik vyplývá, že se s každým rokem nárůst podobných zranění zvyšuje. Důvodem je především častější pořizování této cenově dostupné atrakce. Kromě zlomenin a vyražených zubů lékaři evidují ale i zlomeniny lebečních či obličejových kostí, a dokonce několik smrtelných případů.

Trampolíny jsou však podle odborných příznivců trampolín z hlediska rizika úrazu nebezpečné obdobně jako celá řada dalších sportů. Za mnohem závažnější problém jsou obecně považovány vysoké počty dětí s omezeným pohybem. Tedy těch, které většinu volného času tráví pasivním sledováním médií a elektroniky. Je pravdou, že při sezení u počítače, tabletu nebo u televize se dítě nezraní, pokud ovšem nespadne ze židle, z dlouhodobého hlediska však hrozí mnohem závažnější zdravotní potíže. Obezita, špatná pohyblivost, svalová ochablost a další.

Výhody skákání

  • Zlepšuje koordinaci pohybů.
  • Protahuje a posiluje tělo.
  • Zlepšuje sílu, výdrž i kondici.
  • Zlepšuje rovnováhu.
  • Skákání je zábavné, odbourává stres a starosti.
  • Podporuje krevní oběh a posiluje srdce.
  • Vede ke zvýšení kostní hustoty.
  • Díky měkkým dopadům šetří cvičení na trampolínách klouby a zároveň působí jako balanční plošina pro zpevnění a posílení svalů.
  • Posilují i hluboké břišní a zádové svaly a svaly pánevního dna.

Typy trampolín

Univerzální a nejčastěji používané jsou kulaté trampolíny pro venkovní použití. Jejich velikost se v průměru pohybuje kolem 4 metrů, takže je můžete umístit i do malého prostoru zahrádky nebo dvorku. Jsou dostatečně pevné na to, aby si na nich zaskotačil i dospělý.

Mini trampolíny ocení zejména rodiče těch nejmenších dětí. Jsou cenově dostupné, ale nejsou opatřené sítí. Ovšem vzhledem k tomu, že jsou určené skutečně pro ty nejmenší, rozhodně potřebují asistenci rodiče nebo jiného dospělého člověka.

Nejbezpečnější jsou zapuštěné trampolíny. Ty totiž poskytují větší stabilitu, pevnost a bezpečnost právě díky zapuštění do země. Před samotnou montáží trampolíny je potřeba vyhloubit jámu o průměru trampolíny - hloubka by měla být alespoň 80 cm ve středu a 50 cm při okrajích - a pak ji vyložit netkanou textilií, aby se zabránilo prorůstání rostlin a erozi. Trampolína pak stojí na plochých nohách kolem jámy.

Nafukovací trampolíny, někdy označované jako vodní, jsou použitelné nejen na zahradě, ideální jsou také na vodě. U tohoto druhu trampolíny je místo pružin využíván vzduch.

Dbejte na bezpečí svých dětí

Rozhodně se nestavíme do role soudce a v žádném případě vám nechceme doporučovat, abyste trampolíny kupovali nebo zásadně nekupovali. Prospěšnost dětskému zdraví totiž stále ještě převyšuje nebezpečnost této atrakce. Děti si navíc mohou ublížit třeba na kole nebo na bruslích. Je však důležité dodržovat pár zásad, abyste případným úrazům předešli:

  • Nikdy nepouštějte na trampolínu děti bez dozoru.
  • Vždy mějte děti na dohled, abyste mohli v případě potíží rychle zasáhnout.
  • Nenechávejte na trampolíně příliš mnoho dětí, pouštějte je maximálně po dvou.
  • Snažte se, aby na trampolíně skákaly děti stejné váhové kategorie, často je totiž příčinou úrazu to, že větší spadne na menšího nebo ho svou vahou odmrští špatným směrem.
  • Každé skákající dítě musí znát a dodržovat pravidla bezpečnosti, například nechodit po okrajích trampolíny za sítí, nebrat na trampolínu žádné ostré nebo tvrdé hračky.

Pro zajištění ještě větší bezpečnosti je možné k trampolíně dokoupit také spodní ochrannou síť. Ta brání přístupu malých dětí nebo domácích mazlíčků do prostoru pod skákací plochou a je tím tedy výrazně sníženo riziko možné nehody.

Rozhodnutí je tedy na vás. Pokud se ale pro nákup trampolíny rozhodnete, dbejte na kvalitu, nikoliv na nízkou cenu. Konstrukce by rozhodně měla být z galvanizované oceli, aby odolala korozi. V žádném případě nesmí chybět ochranná síť. Důležitou součástí je také kryt pružin, který by měl být dostatečně odolný a zcela znemožňovat přístup k pružinám. Veškeré materiály by měly být odolné proti vlivům počasí a slunečnímu záření. Jak o trampolínu správně pečovat, si přečtěte zde.

Hana Jordánová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Vydejte se do lůna čarokrásných Jeseníků a poznejte jeden z největších divů u nás

Dům a zahrada

Jak připravit zahradu na letošní velké sucho

Bydlení

Při výběru prostěradla sledujte i gramáž. Nekvalitní výrobek bude brzy plný děr

Zavřít reklamu