Populární dieta IIFYM nabízí menší omezení v tom, co jíte, a přitom zaručuje výsledky

Nižší příjem kalorií je osvědčeným způsobem, jak zhubnout
📷
Dalších 5 fotografií v galerii
 Krása 
19. září 2020 09:58 / JumpStory
  1   1
I když je nižší příjem kalorií osvědčeným způsobem, jak zhubnout, jsou tu i jiné způsoby, které dokonce slibují stejné výsledky, ale s větší flexibilitou.

Jednou z takových populárních diet je "If It Fits Your Macros“ (IIFYM), která uživatelům nabízí menší omezení v tom, co jedí, a přitom zaručuje stejné výsledky.

Počítejte makroživiny

Spíše než počítat kalorie, IIFYM počítá denní makroživiny (tuky, sacharidy a bílkoviny) obsažené v potravinách a nápojích, které konzumujeme. Mnoho lidí tuto dietu upřednostňuje, protože nabízí flexibilitu a umožňuje jim konzumovat jakékoli jídlo, pokud odpovídá jejich každodenním požadavkům na makroživiny (makra).

V současné době však neexistuje žádný vědecký výzkum, který by konkrétně zkoumal, zda je počítání maker stejně efektivní jako jiné metody při dosahování různých váhových cílů. Minulý výzkum se zabýval účinky redukce nebo manipulace s jednotlivými makry pro hubnutí, jako je například srovnání vlivu konzumace nízkotučné versus nízko-sacharidové stravy nebo srovnání čtyř diet obsahujících různé podíly tuku, sacharidů a bílkovin.

Díky tomu je obtížné zaručit, zda je počítání kalorií nebo maker užitečnější, pokud jde o různé hubnoucí cíle.

Výhody a nevýhody počítání maker

Výhodou metody počítání maker je, že zajišťuje, že do vaší stravy budou začleněny některé základní a potřebné živiny, místo aby se soustředily pouze na kalorie. Počítání kalorií obvykle vede k tomu, že některé druhy potravin jednotlivé diety zcela vylučují.

Makro výpočty se provádí na základě tělesné hmotnosti, výšky a úrovní aktivity a lze je upravit podle váhového cíle. Zatímco menší omezení toho, co během diety jíst, může být pro některé uživatele této diety bonusem, pro jiné může být sledování makro příjmu obtížné a časově náročné.

Při počítání totiž budete potřebovat afinitu ke čtení obalů s potravinami a vedení záznamů o všech potravinách a tekutinách konzumovaných po celý den. I když existuje řada online výživových databází a aplikací, které vám pomohou makra sledovat, nemusí být vždy přesné.

Na druhou stranu je jídelníček během této diety rozhodně pestřejší než u jiných diet, protože konzumujete bílkoviny, tuky i sacharidy. A v tom je tado dieta rozhodně výhodnější, protože zajišťuje, že tělo dostává všechny důležité živiny.

Je ale na vás, kterou metodu zvolíte pro snížení váhy. Pokud se chcete dozvědět více o živinách v jídle, které jíte, pak pro vás bude počítání maker lepší. A budete mít navíc jistotu, že tělu během diety neodpíráte důležité složky. Dále čtěte: Studie zjistila, že průmyslově zpracované potraviny souvisejí s předčasným stárnutím na buněčné úrovni.

Mirka Malá | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Hoďte sychravé počasí za hlavu. Užijte si úchvatné moře i teplé dny plnými doušky

Dům a zahrada

Kouzlete doma s vůněmi podle libosti a vyrobte si difuzér

Bydlení

Protopte přes zimu co nejméně. Užitečné tipy, které vám pomohou ušetřit peníze

Zavřít reklamu