Změna jídelníčku dokáže prodloužit život až o 13 let, říká nová studie a doporučuje, v kolika letech začít a jak

 Ostatní 
27. března 2022 07:45 / Mirka Malá
  2
📷
2 fotografie v galerii
Středomořský jídelníček je údajně nejzdravější na světě Depositphotos
Změna jídelníčku skutečně může významně prodloužit život a není to už jen názor výživových poradců. Úplně nová studie dokázala, že pokud se budeme stravovat zdravě už od mládí, můžeme si prodloužit život až o 13 let.

Studie dokonce vytvořila modely pro jednotlivé věkové kategorie v případě, že dojde ke změně jídelníčku z hromady červeného masa a průmyslově zpracovaných potravin na stravu, která obsahuje více ovoce a zeleniny, luštěnin a celozrnných potravin.

Pokud by ženy takto jedly od 20 let věku, mohl by se jejich život prodloužit zhruba o 10 let, jak uvádí studie zveřejněná v časopise PLOS Medicine. U mužů to ve stejném případě může dělat až 13 let. Muž, který se stravuje zdravěji od 20 let, by si mohl prodloužit život o 13 let. Ale co ti, kterým už dvacet dávno není? Studie prokázala, že změna stravy u žen ve věku 60 let může prodloužit  život dokonce až o osm let a u mužů až o devět let. 

Červené a zpracované maso

To je oč tu běží. Méně červeného a zpracovaného masa, jako je slanina, klobásy a konzervované lahůdky, které jsou spojovány s významnými zdravotními riziky, včetně ischemické choroby srdeční a rakoviny střev. 

Nahrazení červeného a zpracovaného masa libovým drůbežím, rybami a rostlinnými bílkovinami je jedním ze způsobů, jak rychle vylepšit svoje stravování. Mezi rostlinné bílkoviny patří sójové boby, cizrna, čočka a další luštěniny, tofu, tempeh, ořechy, semena a celá zrna jako quinoa. Některé druhy zeleniny, jako je brokolice, také obsahují vyšší množství bílkovin.

Jak vylepšit jídelníček

Zdá se, že všechny cesty vedou ke středomořské stravě. I nová studie ji uvádí jako nejlepší a nejzdravější způsob stravování. Pod středomořskou stravou si nemusíte nutně představovat pouze francouzskou kuchyni, ale prakticky všechny z oblasti středomoří, ať jde o italskou, řeckou nebo balkánskou.

Pro vegetariány se toho prakticky moc nemění, protože jejich strava už je plná ovoce, zeleniny, fazolí, čočky, celozrnných výrobků, ořechů a semínek. Snadný způsob, jak začít jíst na středomořský způsob, je vařit každý týden jedno jídlo s fazolemi, chybět nesmí celozrnné pečivo a zelenina a je dobré se naučit pracovat s bylinkami a kořením.

Zdroj: PLOS, CNN.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Petra Černocká promluvila o plastikách a přiznala, čím by se živila, kdyby nemohla zpívat

Styl

Sedm let po světě. Tenhle mladík obešel svět pěšky, jen se svou fenkou

Tech

Není to tank, ale funguje jako tank. Američané mají nové lehké tankové vozidlo

Zavřít reklamu