Kaki: Vitaminová bomba a ještě jeden důvod navíc, proč ho ochutnat

Exotické kaki je našlapané zdraví prospěšnými látkami
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
22. října 2019 09:44 / Depositphotos
  1   0
Exotické kaki je pochoutka, která nejenom že výborně chutná, ale mimo to nám dodá i množství minerálů a antioxidantů. A jejich sezóna právě začíná.

Sezóna tohoto ovoce začíná s podzimními plískanicemi a pochutnat si na něm můžeme i v průběhu zimních měsíců. Jasně oranžové plody si již lidé oblíbili a často je můžeme vidět i jako dekoraci během vánočního období.

Kaki je plod ovocného stromu tomelu japonského a botanický název (Diospyros) znamená "Diovo ovoce". Známe jej i pod jinými názvy jako třeba kakichurma, korejské mango, medové jablko nebo čínská švestka. Pochází z Číny, kde se pěstuje už přes 2000 let. V současnosti se jeho pěstování rozšířilo i mimo Čínu do subtropických a polotropických oblastí.

Co je kaki?

Kaki ale představuje i slušnou zásobárnu vitamínů. Chutí připomíná spojení jablka, melounu a meruňky. V každém případě však platí, že abychom si je vychutnali, musí být zralé. Pokud kaki nemá hezky oranžovou barvu a je tvrdé, pak není zcela dozrálé a jeho chuť je nahořklá a trpká, což způsobuje vysoký obsah taninů. V obchodech většinou na úplně správně zralé nenarazíme, a tak je nutné nechat jej při pokojové teplotě několik dní dozrát, až získá zářivě oranžovou barvu a je na omak měkké.

Co kaki obsahuje?

Kaki patří mezi potraviny s nízkou energetickou hodnotou. Na 100 gramů obsahuje jen 74 kalorií, díky čemuž je vhodné ho zařadit i do dietního jídelníčku. Co se týká obsažených látek je kaki opravdový unikát.

Ovoce obsahuje značný podíl vitaminů skupiny B (riboflavin, niacin), vitamin C a zejména vitamin A. Dužnina obsahuje až 80% vody a zároveň velké množství vlákniny, antioxidantů, fosforu a hořčíku. Značný je i obsah dalších látek jako je hořčík, mangan, měď a železo. Zapomenout také nesmíme na beta-karoten, flavonoidy a kyseliny.

Na co je dobré kaki?

Už samotná nutriční hodnota tohoto ovoce napovídá, že je skutečnou vitaminovou bombou, která má příznivé účinky na náš organismus. Ze všech jeho účinků v první řadě zmíníme fakt, že obsažené antioxidanty, flavonoidy, beta-karoten a vitamin C, představují ochranu před volnými radikály, čímž pomáhají organismu předcházet  různým druhům nádorového bujení.

Na druhé straně je kaki ideální ovoce do podzimního nečasu, neboť díky obsaženým vitaminům posiluje imunitní systém a podporuje trávení a správnou funkci střev, protože jeden plod obsahuje přibližně 20% potřebné denní dávky vlákniny. Víte, jak kaki správně konzumovat?

Monika Thomsonová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Proč se vydat do Uzbekistánu? Poznejte zemi plnou nádherných orientálních památek

Dům a zahrada

Ze starého svetru můžete vykouzlit krásné vánoční dekorace i dárky

Bydlení

Ozdobte si stěnu mechem. Je to snadné

Zavřít reklamu