Pokud chcete zhubnout, je nutné mít správnou hladinu jednoho důležitého vitaminu

Pokud jsou vaše pokusy o shození kil marné, možná vám chybí vitamin D
📷
Dalších 5 fotografií v galerii
 Zdraví 
13. října 2020 09:02 / Jarmoluk / Pixabay
  24   0
Hubnutí je větší alchymie, než si myslíme. Nezáleží totiž jen na příjmu a výdeji energie, ale na mnoha dalších okolnostech. Jednou z nich je také hladina vitaminu D. Máme další informace.

Ačkoliv na první poslech zní nepravděpodobně, že by jeden jediný vitamin mohl ovlivnit tělesnou hmotnost, skutečnost může být právě taková. Rozhodně nikomu neublíží, pokud se začne o hladinu vitaminu D starat.

Studie a čísla

Denní spotřeba vitaminu D je zhruba 15 mikrogramů. Toto množství ale platí pro osoby s váhou, která nevybočuje z obvyklých mezí. Jestliže vážíte víc, můžete tuto denní dávku zvýšit. Běžně se také dodávají preparáty, které mají obsah 25 mikrogramů na dávku. To odpovídá 1000 IU, tedy mezinárodních jednotek. Pomyslný strop v užívání, od kterého již hrozí poškození zdraví, začíná na 4000 IU.

Studie prokázala skutečnost, že ženy, které užívaly vitamin D a současně zahájili snahy o snížení tělesné váhy, měly na konci roku o 3,2 kg nižší váhu než skupina užívající placebo. Existuje též studie, která zkoumala vliv vitaminu D na tvorbu testosteronu u mužů. Po jednom roce tato studie konstatovala zvýšení jeho hladiny.

Vitamin D a hubnutí

Podle výše uvedených studií i podle dalších výzkumů má vitamin D potenciál nastavení větší míry k hubnutí. Děje se tak prostřednictvím různých mechanismů. Jedním je už zmiňované zvýšení hladiny testosteronu u mužů. Testosteron má pak na svědomí zrychlení metabolismu a tím pochopitelně i nižší přibírání na váze. Podle jiných studií je ve hře i schopnost odbourávat tělesný tuk. Tento efekt se dostavuje dokonce už po třech měsících od úpravy příjmu vitaminu D.

Vitamin D také brání vzniku nových tukových buněk a ukládání již vzniklých tukových buněk. Tento nenápadný vitamin pomáhá udržovat slušnou hladinu serotoninu, takže se cítíte dobře, dobře spíte a máte vyšší pocit sytosti, takže nekonzumujete tolik kalorií, nezajídáte stres a celkově se chováte tak, že se to musí projevit v dlouhodobé perspektivě na vaší váze.

Jak získat vitamin D

Vitamin D získáváme buď přirozenou cestou nebo ve formě potravních doplňků. Přirozená cesta zahrnuje pobyt na slunci, který by měl denně být alespoň pět až třicet minut. V našich zeměpisných šířkách ale není ten správný úhel dopadu slunce, takže jsme zhruba půl roku od tohoto přirozeného zdroje odříznuti. Mocným zdrojem vitaminu D je strava. Bohužel ale v Česku konzumujeme poměrně málo tučných mořských či sladkovodních ryb, které jsou na tento vitamin bohaté. Potřebovali bychom tak dvě až tři rybí porce týdně, což si dopřeje jen málokdo.

Naštěstí je vitamin D ve vaječných žloutcích. Překvapivě pak také v houbách. A kdo nerad vajíčka a houby, musí přijímat vitamin formou různých potravinových doplňků. Problémem s přirozenými zdroji vitaminu je také fakt, že třeba 100 gramů vajec obsahuje jen 87 IU vitaminu D. A to je opravdu málo. Jinak jsou ovšem zrovna vejce velmi zdravá, jak se můžete dočíst třeba v článku zde.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Mystická místa, kde vám bude buď neskutečně dobře, nebo se budete neskutečně bát

Dům a zahrada

Pokud se chcete zbavit molů jednou provždy, musíte vědět, jak na to

Bydlení

Oleandr potřebuje přes zimu speciální místo i péči

Zavřít reklamu