Lze mírnit projevy bipolární poruchy? I s tímto neduhem můžete prožít pěkný život a naučit se své stavy částečně zvládat

 Zdraví 
01. listopadu 2022 07:34 / Michael Veselý
  0
📷
1 fotografie v galerii
Mění se vám nálady jako na houpačce? Lze se s tím naučit pracovat. Depositphotos
Všichni máme lepší a horší dny. Pokud ale trpíte bipolární poruchou, jsou tyto vrcholy a vrcholy mnohem ostřejší. Bipolární porucha způsobuje vážné změny v náladách, energii, myšlení a chování, které dotyčný nemá možnost udržet plně pod kontrolou. I tak se však dá s tímto handicapem bojovat a naučit se stavy částečně zvládat. Budete však muset trénovat.

Vrcholům nálad se říká mánie. Probíhají zhruba tak, že dotyčný překypuje energií, nadšením, snaží se být produktivní, mnohdy ani neví, do čeho se pustit dřív. Mánie je extrém plný přehnané energie a jeho protějškem je deprese, která naopak může být až tak silná, že už nemáte chuť dělat vůbec nic. Ani žít. Cykly bipolární poruchy jsou více než jen letmá dobrá nebo špatná nálada, trvají dny, týdny nebo měsíce. A na rozdíl od běžných změn nálad jsou změny nálady u bipolární poruchy tak intenzivní, že mohou zasahovat do vašeho pracovního nebo školního výkonu, poškodit vaše vztahy a narušit vaši schopnost fungovat v každodenním životě. Například v osobním vztahovém životě s partnerem mohou být maniodepresivní stavy překážkou. Je opravdu náročné sdílet život s někým, kdo je jeden den pozitivní, překypující energií a má s vámi plno společných plánů, druhý den vám ale řekne, že vlastně nic z nich nestojí za řeč a z čehokoliv, co uděláte nedokáže mít radost. Nikdy netušíte, co čekat a ani on sám to úplně netuší.

Mnohdy se snadno vyrovná s komplikovanými životními situacemi, překypuje rozvahou a pozitivitou v situacích, které by jiné položily, a má obrovskou chuť bojovat, zatímco v depresivních stavech pro něj i běžná drobná komplikace může být problémem, který ho rozloží na celý den. Spousta z těchto lidí dobře ví, že svým chováním mohou zatěžovat okolí, a dokonce sebe samotné, proto se snaží tyto výkyvy dostat pod kontrolu.

Jedním z častých psychických problémů těchto lidí je, že se nemohou najít a specifikovat, mají často pocit, jako by byli někým trochu jiným než předchozí týden. Hledání a ukotvení sebe sama je důležité pro většinu z nás již od puberty, proto mají tito lidé komplikovanější život a trvá celá léta, než se jej naučí dirigovat.

Bez ohledu na to, jak špatně se cítíte a jak moc byste si přáli mít situaci pod kontrolou, pokud trpíte touto poruchou, fakt je ten, že to úplně nejde. Je důležité si uvědomit, že ale nejste ani úplně bezmocní. Kromě léčby, kterou dostanete od svého lékaře nebo terapeuta, existuje mnoho věcí, které pro sebe můžete udělat, abyste zmírnili své příznaky a zůstali na správné cestě.

I s bipolární poruchou můžete prožít pěkný život, jen to vyžaduje určité úpravy. Stejně jako diabetici, kteří berou inzulín nebo zotavující se alkoholici, kteří se vyhýbají pití, pokud máte bipolární poruchu, je důležité, abyste se soustředili na svou speciální „dietu“ a dodržovali ji. Tato rozhodnutí vám pomohou udržet vaše příznaky nemoci pod kontrolou, minimalizovat jejich dopady, náladovost a převzít alespoň částečnou kontrolu nad svým životem. Léčba bipolární poruchy začíná správnými návyky a nasazením medikace. Je toho samozřejmě hodně, na co si musíte zvyknout, abyste si mohli každý den trochu zjednodušit.

Úplným základem je zůstat trpělivý. Nečekejte okamžité a úplné vyléčení. Mějte trpělivost s procesem léčby. Najít ten správný program, který vám vyhovuje, může chvíli trvat. Nebojte se žádat o pomoc, vyhledat léčbu a komunikovat, pokud vám nebude hned od začátku vyhovovat. Váš léčebný program se bude časem měnit, proto buďte v úzkém kontaktu se svým lékařem nebo terapeutem. Promluvte si s ním, pokud se váš stav nebo potřeby změní, a buďte upřímní. Mluvte otevřeně o příznacích a jakýchkoli vedlejších účincích léků.

Užívejte léky podle pokynů. Pokud užíváte léky, dodržujte všechny pokyny a užívejte je poctivě. Nevynechávejte ani neměňte svou dávku, aniž byste si nejprve promluvili se svým lékařem. Především se zaměřte na terapii, kterou využijete běžně v praktickém životě. Zatímco léky mohou být schopny zvládnout některé příznaky bipolární poruchy, terapie vás naučí dovednosti, které můžete denně využívat. Naučí vás, jak se vypořádat se svou poruchou, vyrovnat se s problémy, regulovat svou náladu, změnit způsob myšlení a zlepšit vaše vztahy. Co jsou spouštěče výkyvů nálad? Stres, finanční problémy, hádky se svými blízkými, problémy ve škole nebo v práci, sezónní změny, nedostatek spánku. To všechno vás může negativně ovlivňovat.

Zapamatujte si, co jsou příznaky přicházející mánie nebo deprese. Rozpoznat depresi bude zřejmě jednodušší než podchytit nadcházející mánii. V případě deprese si lidé často přestanou věřit. Vyhýbají se zábavě s přáteli. Cítí se obtěžováni okolím. Přichází zvýšená chuť na sladké. Mohou se objevit bolesti hlavy. Pravděpodobně toho hodně naspíte, a to i přes den a budete se chtít věnovat hlavně sami sobě a svým potřebám.

Pokud jde o mánii, první příznakem bývá roztěkanost. Nemůžete se soustředit na to, co právě děláte. Neumíte se udržet u jedné činnosti, například koukáte na více seriálů současně, ještě jste nedoluxovali a už se chystáte uklízet prach. Mluvení bývá zrychlené. Můžete se cítit podrážděně. Máte často hlad. Máte podezřele mnoho energie a hodně se pohybujete.

Pokud znáte své varovné signály, už jste na dobré cestě. Studie ukazují, že musíte pečlivě sledovat, jak se cítíte. Když se budete kontrolovat prostřednictvím pravidelného sledování nálady, můžete si být jisti, že si všimnete, kdy se něco mění a díky uvědomění budete stavy lépe zvládat. I na to jsou speciální techniky. Promluvte si s osobou, která vás podporuje a důvěřujete jí. Dopřejte si plných osm hodin klidného spánku. Omezte své aktivity tak, abyste nebyli vyčerpáni. Můžete také chodit do terapeutické skupiny. Zavolejte svému lékaři nebo terapeutovi, pokud je vám úzko a nevíte, jak situaci zvládnout. Udělejte něco zábavného nebo kreativního. Zapisujte si nálady do deníku. Udělejte si čas pro sebe na relaxaci a odpočinek. Cvičte. Omezte návykové látky jako kofein a alkohol. Všechny tyto postupy skutečně pomáhají při stabilizaci nálady. Vaše tělo získá dostatek energie, mozek bude příjemně stimulován a maniodepresivní stavy se díky tomu stanou méně intenzivními.

Autorský článek. Další zdroje: psychiatriepropraxi.cz, Helpguide.org, Therecoveryvillage.com,

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Třiapadesátiletá topmodelka Helena Christensen ukázala nádhernou postavu jen v průsvitném krajkovém prádle

Styl

Cotardův syndrom: Existují lidé, kteří věří, že jim v těle neproudí krev nebo chybí orgány a cítí...

Tech

Nejrychlejší vlaky světa: Čínský maglev letí rychlostí až 460 kilometrů v hodině