Který čaj je pro člověka nejcennější? Záleží i na tom, jak ho připravíte

Černý, bílý nebo zelený?
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Ostatní 
02. května 2018 08:22 / Shutterstock
  0   0
Každý čaj má mnoho zdravotních výhod a byla by škoda o nich nevědět. Velmi záleží na tom, co od čaje očekáváte, a proto odpověď na otázku, který je nejzdravější, není jednoznačná. Přínosy jednotlivých typů jsme pro vás rozebrali v následujícím textu.

Pravý čaj, ať už zelený, bílý či černý je list čajovníku. Jde o rostlinu s botanickým názvem Camellia sinensis. Při zpracování prochází list oxidací. Nejdelší oxidací prochází čaj černý. Někde mezi černým a zeleným čajem se nachází oolong. Bílý čaj pochází z mladých lístků a původně byl určen jen pro císaře. Listy se jen suší na slunci a neprocházejí jiným zpracováním. Dnes se pod pojmem čaj míní i čaje ovocné či bylinné. Jde ale o zcela jinou kategorii. I ty ovšem mají velké účinky na lidské zdraví. Obzvlášť u bylinných čajů jimi lze nahradit i různé léky.

Černý čaj

Černý čaj obsahuje nejvíc kofeinu. Jeden šálek má asi 40 mg, což odpovídá zhruba jednomu šálku kávy. Černý čaj obsahuje antioxidanty. Snižuje cholesterol a významně také snižuje riziko mrtvice. Některé studie uvádějí až o 21%. Antioxidanty působí zase proti rakovině a dalším civilizačním chorobám.

Černý čaj je třeba připravovat zalitím čajových lístků vroucí vodou a následně louhovat asi po dobu 3 minut.

Zelený čaj

Zelený čaj má méně kofeinu. Uvádí se asi 25 mg na šálek. Obsahuje více výživných látek. Jeho působení je silnější než u čaje černého. Pomáhá jak v prevenci kardiovaskulárních chorob, tak jako prevence rakoviny, ale je také zdrojem vitaminu C a fluoru, což chrání naše zuby. Zelený čaj významně ovlivňuje spalování tuků. Je tedy vhodný na hubnutí.

Připravuje se jiným způsobem než čaj černý. Čajové lístky se zalévají vodou, která sice prošla varem, ale potom zchladla asi na 75 až 80 stupňů. Louhuje se zhruba 2 minuty a lístky se dají používat pro druhý i třetí nálev.

Oolong

Oolong prošel částečnou oxidací, ale ne tolik, jako čaj černý. Obsah kofeinu je někde mezi zeleným a černým čajem. Tedy asi na 30 mg na šálek. Působí dobře při hubnutí. Platí pro něj ale i ostatní výhody pití čajů.

Při přípravě snese oolong vyšší teplotu než čaj zelený. Připravuje se tedy přelitím vodou, která z vody vařící zchladla asi na 85 stupňů.

Bílý čaj

Má velmi jemnou chuť a nízký obsah kofeinu. Jeden šálek ho obsahuje asi 15 mg. Je účinný proti kardiovaskulárním chorobám, rakovině i dalším potížím. Některé studie mluví o snižování cholesterolu a o vhodnosti tohoto čaje pro lidi s cukrovkou.

Při přípravě se zalévá vodou o teplotě jen 65 až 70 stupňů a louhuje se asi dvě minuty.

Takže který?

Každý pravý čaj, který je kvalitní je zdraví prospěšný. Zdá se, že nejvhodnější je pití čaje bílého, přes zelený, oolong k čaji černému. Černý čaj má nejmenší zdravotní benefity, ale pro svůj vyšší obsah kofeinu se hodí k povzbuzení a udržení pozornosti. Pokud by vás zajímalo působení některých bylinných čajů, které zlepší vaše duševní schopnosti, přečtěte si náš článek zde.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Skvělý tip na podvečerní výlet: Vypravte se do sovího ráje na Šumavě

Dům a zahrada

Máte rádi kaktusy? Vypěstujte si vlastní

Bydlení

Nemůžete se zbavit mastnoty na kuchyňské lince? Víme, jak na to

Zavřít reklamu