Chcete srovnat cholesterol nebo dát do pořádku cévy? S touto potravinou to zvládnete

Oves je doslova nabitý vitaminy a minerály
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
08. září 2018 11:37 / Shutterstock
  1   0
Když se řekne oves, většina lidí si tuto obilovinu spojí s krmivem pro koně. Přitom jde o cennou potravinu, kterou by do svého jídelníčku měli zařadit sportovci, těžce pracující lidé, ale i kuřáci. Možná budete překvapeni, že se dá oves využít i jako lék. A ne ledajaký.

Oves byla dříve opomíjená surovina hlavně proto, že se z něj nedá upéci chléb. Jenže na oves není radno koukat skrz prsty. Z hlediska živin totiž skrývá semínko tohoto obilí všechen potenciál rostlinných bílkovin, vitaminů a minerálů. Těchto živin obsahuje 2x více než pšenice.

Co oves obsahuje

  • vápník
  • železo – více než maso
  • mangan
  • zinek
  • hořčík
  • měď
  • selen
  • fosfor
  • vitamin E
  • vitaminy skupiny B

Oves jako lék

Díky tomu, že je oves doslova koktejlem vitaminů a minerálů, má obrovsky pozitivní vliv na lidské zdraví. Co všechno dokáže?

  • Snižuje cholesterol a vysoký krevní tlak díky obsahu beta-glukanu.
  • Snižuje riziko onemocnění srdce.
  • Díky rozpustné vláknině tvoří v žaludku gel, který zpomaluje trávení a tím brání výkyvům krevního cukru. Oves lze díky tomu využít i jako doplněk léčby gastritidy a kolitidy a hemoroidů.
  • Pomáhá při nemocech dýchacích cest a kašli. S kašlem lze zatočit i pomocí domácích obkladů, o kterých jsme psali zde.
  • Zabraňuje zácpě a má preventivní účinky proti rakovině tlustého střeva.
  • Ovesná vláknina odstraňuje ze střev žlučové kyseliny.
  • Koupele z ovesné slámy a ovsa jsou vhodné při ekzémech, revmatismu, chorobách ledvin apod.
  • Oves dodává živiny pro správnou funkci neuronů, které zlepšují duševní výkonnost a udržují rovnováhu nervové soustavy, působí antidepresivně. Je proto skvělou potravinou například  pro studenty ve zkouškovém období.
  • Byly prokázány protirakovinné a protiinfekční účinky ovsa.

Vliv ovsa na prevenci a léčbu srdečně-cévních chorob, především aterosklerózy, rozhodně není zanedbatelný. Vědci totiž zjistili, že velká miska ovesné kaše nebo otrub denně snižuje u většiny lidí hladinu cholesterolu o 10 až 16 %.

Oves ocení i kuřáci, kteří se chtějí odnaučit kouřit. Látky obsažené v této obilovině totiž dokáží pomoci potlačit touhu po nikotinu. Je možné použít ho i v rámci odvykací kúry pro narkomany.

Využití ovsa v kuchyni

Celé zrno lze využít pro přípravu kaší, zavářky do polévky, při pečení slaného i sladkého pečiva. Pořídit si ale můžete i ovesnou mouku, hrubé a jemné vločky s klíčky, ovesné otruby, ovesné mléko či ovesnou smetanu.

Pár dobrých rad

Celé zrno před vařením propláchněte, zalijte vodou, mírně osolte a vařte asi 30 minut a nechte asi 5 minut dojít. Takto upravené je vhodné jako příloha k masu i k zeleninovým pokrmům, do rizota, karbanátků nebo salátů. K přípravě kaše jej však musíte vařit téměř 90 minut. Proto je lepší pro přípravu kaše použít ovesné vločky.

Při pečení nahraďte 5 lžic používané mouky ovesnou moukou nebo rozmixovanými vločkami, pražené a namleté jsou rovněž skvělou náhradou oříšků.

Chuť ovesných vloček zvýrazníte jejich orestováním na suché nepřilnavé pánvi.

Díky vysokému obsahu proteinu methioninu a menšímu obsahu proteinu lysinu je vhodné oves kombinovat s luštěninami.

Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Sever Ameriky trochu jinak: Vydejte se po stopách ztracené anglické kolonie

Dům a zahrada

Léto přeje zlodějům. Důležité rady, které je dobré dodržet před odjezdem na dovolenou

Bydlení

Jak vyhnat klíšťata ze svého pozemku

خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn
Zavřít reklamu