Správná výživa a vlasy: Jezte tyto potraviny a vaše hříva bude zářit

Správná výživa se postará o naši krásu i zdraví
📷
Dalších 5 fotografií v galerii
 Krása 
08. září 2018 09:22 / Shutterstock
  2   0
Někdo je má řídké, jiný husté. Jednomu se kroutí, další je má rovné jako hřebíky. Pánům často vypadávají, ženám se třepí a jsou suché. Co tedy udělat pro to, aby naše hříva překypovala zdravím?

Základním stavebním prvkem je organická bílkovina, keratin. Vlasy a nehty vznikají takzvanou keratinizací, nebo-li rohovatěním, přirozeným procesem spočívajícím v nahromadění keratinu v povrchových vrstvách pokožky. Keratin je prvkem, jež poskytuje kůži ochranu. Jak nám chybí, je problém.

Důležité prvky

V procesu keratinizace je zásadním prvkem pro formování a celistvost vznikajících tkání prvek biotin. Ovlivňuje růst vlasů a tvorbu vlasových folikul, podílí se na regulaci mazu u vlasových kořínků a omezuje vypadávání vlasů. Zároveň podporuje zdraví kůže a slizničních membrán, má vliv na kvalitu vlasů, pleti a nehtů. Biotin neboli vitamin H (z německého „haut“ – kůže) nemusíme hned kupovat v potravních doplňcích, dostat jej do sebe můžeme i stravou.

Přírodní zdroje

Největší zásobárnou vitaminu H jsou houby. Obrovské množství biotinu se však ukrývá i v celozrnných obilovinách, celozrnné rýži, játrech, ledvinkách a jedlých kaštanech. Větší množství pak obsahují semena a ořechy, ovesné vločky, luštěniny, vejce, pivovarské kvasnice, droždí, kukuřice, hrášek, květák, ananas či vodní meloun. Obsah vitaminu významně snižuje vyluhování (vylití vody z těstovin, brambor, rozmrazování) a dlouhodobé skladování. Naopak jeho výhodou je tepelná stálost. Což znamená, že při vaření, pečení apod. jsou ztráty vitaminu minimální.

Barevná zelenina

Krom vitaminu H je nutno doplňovat i další prvky. Zejména pak vitamin A a C, železo a kyselinu listovou. Tato směs cenných látek se ukrývá například v mangoldu, špenátu, kapustě či brokolici. Avšak zelená zelenina je zásadní pro zachování zdravých vlasů, ale i oranžová má svůj podíl. Ideálně bychom měli tyto dvě barvy kombinovat. Například sladké brambory (batáty), mrkev nebo dýně jsou skvělým zdroje beta-karotenu. Nevyhýbejte se ani obyčejným bramborám. Napadlo vás někdy, co se v obyčejných bramborách ukrývá a k čemu nám mohou být dobré?

Beta-karoten se kromě jiného stará o to, aby vlasová pokožka byla ve formě a aby vlasy nebyly suché a nevypadávaly.

Ořechy a semena

Zdravým vlasům prospívají také olejové potraviny. Mezi ty nejkvalitnější patří vlašské ořechy. Obsahují omega-3 mastné kyseliny, měď, zinek, hořčík i kyselinu listovou. Též jsou výborným zdrojem vitaminů B1, B6 a E. Posilují nejen vlasy, ale i nehty a pokožku. Velmi výživná jsou rovněž konopná semena.

Mají vysoký obsah omega-3 a omega-6 mastných kyselin v ideálním poměru 1 : 3. Pomáhají při vypadávání vlasů a mohou být prevencí lupů. Loupaná můžeme přidávat do salátů, müsli, pomazánek, ale mohou se jíst i samotná. Používají se také při pečení chleba a sušenek. Neloupaná semínka jsou vhodná na výrobu konopného mléka. Olej z konopných semen se hodí do pomazánek nebo jako doplněk stravy.

Obyčejná vejce

Syrová vejce jsou vhodná jako přídavek do vlasové masky. Stačí rozšlehat jedno vejce se lžící za studena lisovaného olivového oleje či oleje z pšeničných klíčků a nanést do celé délky vlasů. Po půl hodině opláchněte. Ovšem pozor – jen vlažnou vodou, abyste vajíčka na hlavě „neuvařili“. Při požití nám pak vejce dopřávají dostatek vitaminu B12 a také vitamin H čili biotin.

Ryby

Obsahují zdravé tuky, které mohou pomoci zpomalit vypadávání vlasů, navíc mají zvlhčující účinek a mírní svědění kůže. Obsažený jód rovněž brání vypadávání vlasů. Ryby není nutné jíst denně, ale ve správně složeném jídelníčku si jednou za týden své místo najdou. Vegetariáni či vegani mohou ryby nahradit kvalitními za studena lisovanými oleji, dobrý je například meruňkový, konopný, kokosový či olej z pšeničných klíčků.

Martina Langová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Unikátní ostrov ve Středomoří, na kterém se příroda opravdu vyřádila

Dům a zahrada

Posuvné dveře do pouzdra vám v bytě ušetří místo

Bydlení

I připečené ochranné fólie lze z plastových oken odstranit

Zavřít reklamu