خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn

Sůl a její vliv na zdraví: Škodí nám nebo naopak prospívá?

Největším zdrojem soli jsou průmyslově upravované potraviny
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Zdraví 
24. září 2018 16:36 / Depositphotos
  2   1
Sůl nad zlato? Ano, ale jen omezeně! Ve známé pohádce všichni trpí, že nemohou jíst slaná jídla. Ve skutečnosti mnozí trpí, protože přesolují.

Sodík, který je spolu s chlórem obsažen ve známé sloučenině NaCl, tedy v kuchyňské soli, je pro správné fungování našeho těla nezbytný. Podílí se na mnoha procesech v těle. Je přirozeně obsažen v potravinách, a to i těch, které nejsou slané. Jak to ale je se solí, kterou používáme k dochucování pokrmů? Škodíme si nebo naopak svému zdraví prospíváme?

Kolik soli vlastně potřebujeme

Jde samozřejmě vždy o to, zda mluvíme jen o potřebě sodíku či kuchyňské soli. Záleží na tom, co je naprosté minimum a co je dávka pro těžce fyzicky pracujícího člověka. Naše tělo je totiž zařízeno tak, že když se hodně potíme, tak přestáváme vnímat určité pokrmy jako slané a máme potřebu si je dosolit. To je v pořádku. Tak si doplníme chybějící sodík. Problém je, když je tento signál způsoben ztrátou chutí. Pak si tělo naopak zahltíme solí a způsobíme si mnohé potíže.

Abychom se ale mohli podle něčeho orientovat, můžeme říct, že tělo běžně potřebuje asi 500 mg sodíku. Maximální dávka, kterou stanovila světová zdravotnická organizace jako bezpečnou, je potom kolem 2 gramů. To odpovídá asi 5 gramům soli, což je zhruba jedna malá lžička. Do tohoto množství bychom se měli vejít. Horní hranice je přitom určena pro těžce pracující. Realita je ale taková, že dnes mnozí běžně konzumují až 16 gramů soli denně.

Kde všude je sůl

Největším zdrojem soli jsou průmyslově upravované potraviny. Samozřejmě uzeniny, konzervy, ale i nejrůznější lahůdky. Brambůrky, sójové omáčky, polévkové koření a další dochucovadla jsou též plná soli. Sůl si navíc přidáváme i v minerálních vodách. Jen pro představu kompletní denní příjem soli představuje už jedno klasické jídlo. Kde je potom snídaně, večeře a svačiny?

Co nadměrné solení způsobuje

Přemíra soli vede naše tělo k zadržování vody, ke vzrůstu krevního tlaku, k poškozování cév a k trvalému poškození ledvin. Přirozeným následkem solení je vedle hypertenze i infarkt, mrtvice a nefunkční ledviny. To všechno jsou život ohrožující onemocnění, které nemůžeme brát vůbec na lehkou váhu.

Jak sůl omezit

Zdravotnické organizace nás již řadu let varují před škodlivými účinky soli na lidské zdraví. Jak tedy sůl omezit? Jednou možností je přestat používat průmyslově zpracované potraviny, případně je využívat jen občas. Základem našeho stravování by měly být potraviny upravené ve své přirozené podobě. Můžeme místo soli používat různé zdravé koření, které dodá jídlu chuť. Doporučujeme vaření v páře, díky čemuž v jídle zůstane víc vlastní chuti a není třeba dodávat tu vnější. Pokud potřebujeme něco dosolit, držme se povolené spotřeby soli. Odečítejme množství, které jsme zkonzumovali díky použití sýrů či jiných potravin.

📷
4
fotografie
Bronislava Silná | inStory.cz
Kam dál?
Jak zvládat stres a nervozitu
Rádi sedíte s nohou přes nohu? Koledujete si o pěkné zdravotní problémy
Máte chuť na chipsy? Bez výčitek si dejte tyto zeleninové!
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Prožijte nezapomenutelný víkend ve městě, které vás uchvátí. Využijte nyní nízkých cen letenek

Zprávy

Úroda bude letos horší, než se v létě čekalo. Co všechno zdraží?

Bydlení

Konec tupých nožů. Originální tipy na jejich ukládání