Otoky v těhotenství nepodceňujte, mohou být i nebezpečné

Těhotenství s sebou nese mnoho změn na těle
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
22. července 2019 10:43 / Depositphotos
  1   0
Jste v očekávání a máte pocit, že vám začínají být kromě kalhot těsné také boty? Ač se to možná nezdá, je tomu skutečně tak. Mimo povolených vazů za to mohou také otoky, se kterými se během svého těhotenství setká téměř každá žena. Je jen velmi málo vyvolených, které nikdy nezažily stav, kdy musely říci, že mají nohy jako konve.

Pokud nepatříte mezi tuto hrstku i vy, pojďte se s námi podívat, proč otoky vznikají a jak proti nim bojovat.

Otoky jsou běžným projevem těhotenství

Otoky v těhotenství jsou společně s pocity nadýmání průvodním jevem požehnaného stavu a důsledkem zadržování vody v těle. Zvláště pokud dlouho stojíte či sedíte, můžete zaznamenat, že vám mohou natékat kotníky a občas také lýtka. Tento stav není moc příjemný, u některých žen může být dokonce chůze se zavodněnými končetinami bolestivá.

Otoky mohou být i nebezpečné

Důležité však je pozorovat, zda jsou oteklé obě nohy souměrně, a zda není jedna či druhá bolestivá více. Pokud by tomu tak bylo, nemuselo by se jednat o doprovodný jev těhotenství, ale v krajním případě dokonce o trombózu, která sice v těhotenství není neobvyklá, ale na rozdíl od prostých otoků je až život ohrožující.

Rozsáhlé a masivní otoky postihující nejen nohy, ale také například ruce a obličej mohou ukazovat také na takzvanou preeklampsii, což je jeden z velmi rizikových faktorů v těhotenství. Rozvine-li se bez kontroly, musí být těhotná žena hospitalizována, jelikož i v tomto případě se může jednat o život ohrožující stav. Proto pokud se vám cokoliv nezdá, raději příznaky nepodceňujte a navštivte svého gynekologa.

Ulevte si od tlaku a bolesti

Jedná-li se pouze o otoky, které vznikly v důsledku zadržování vody, obvykle jsou nejvíce viditelné večer a do rána opět zmizí. Na zmírnění těchto příznaků pomáhá, když máte přes den možnost několikrát si sednout či lehnout a dát nohy nahoru, případně je chladit gelovými polštářky. Také byste se měla vyvarovat tomu být příliš dlouho v jedné pozici, ať už jde o sezení či stání. Pokud máte práci, která změnu polohy příliš neumožňuje, snažte se alespoň občas projít, cvičit s kotníky anebo si nohy dejte na stoličku. Také pomáhá nosit kompresní punčochy a pohodlnou obuv. Naopak byste měla upustit od podkolenek či jiného oblečení, které vás budou na nohách stahovat těsnými gumičkami.

Předcházejte zadržování vody

Důležitý je také dostatečný přísun tekutin, ovšem s vynecháním kávy a čaje, případně dalších nápojů obsahujících kofein. Ten tělo odvodní, ale otoky nezmírní a vy si budete stejně připadat nafouklá a oteklá. Nedokážete-li si však představit, že se budete muset své milované kávy vzdát, dodržujte alespoň pár základních pravidel. Svému stavu přizpůsobte také jídlo, zejména byste měla méně solit. Právě sůl je totiž pověstná tím, že podporuje zadržování vody v těle. A i když je to mnohdy obtížné, měla byste do svého denního programu zařadit procházky. Chůze jednak pomáhá ke zmírnění otoků, a zároveň je skvělou prevencí vzniku trombózy.

Veronika Prášilová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Zimní eurovíkend v Helsinkách? I v tomto období žije město naplno a je co obdivovat

Dům a zahrada

Vyrobte si krásné sněhové vločky z obyčejného lepidla

Bydlení

Vyprali jste kapesník spolu s oblečením? Poradíme, jak pohromu napravit

Zavřít reklamu