Největší chyby, kterých se v dietách většina lidí dopouští

Zdravá strava by měla být vyvážená
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
03. prosince 2019 11:37 / Pixabay
  0   0
Zdravý životní styl a různé diety jsou velkým tématem dneška. Jak se ale vyvarovat fatálních chyb, které při dietách děláme? Máme důležitá upozornění.

Snaha o střídmost a rozumnou životosprávu je jistě vhodnou kompenzací současného nezdravého životního stylu, kdy díky nadbytku trpí velká část populace nadváhou či obezitou. Přesto se může snadno stát, že to s pokusem o lepší stravování přeženeme a svému zdraví uškodíme.

Jednostrannost

Obrovskou chybou různých diet je jednostrannost. Jakmile tedy uvidíte nějaké doporučení, které bude mířit ke stravě složené jen z ovoce, jen ze zeleniny, jen z určitého velmi úzkého spektra potravin, měli byste zbystřit a pokud k dietě nebude nějaký vážný důvod a lékařské doporučení, pak takovou stravu odmítnout. Většinou taková strava vede k poškození rovnováhy organismu, k zažívacím obtížím, ke ztrátě svalů, k jojo efektu.

Málo bílkovin

S jednostranností diet jde často ruku v ruce strava, která obsahuje velmi málo bílkovin. Přitom právě příjem bílkovin je velmi důležitý pro správné fungování těla. Bílkoviny potřebujeme přijímat v průběhu celého dne, abychom jich měli dostatek. Základní směrovkou by pro nás měl být příjem zhruba jednoho gramu bílkovin na kilogram naší tělesné hmotnosti. Vzhledem k tomu, že stogramový plátek masa má kolem 25 gramů bílkovin, je zřejmé, že splnit cíl v příjmu bílkovin není zdaleka tak jednoduché, jak si někteří myslí.

Jakmile nemá tělo dostatek bílkovin, začne spotřebovávat vlastní svalovou hmotu, což je špatně z několika důvodů. Jednak svaly pomáhají energii spalovat, ale jsou hlavně nutné pro zdravé fungování a celkovou výkonnost a vitalitu celého organismu. Navíc při trávení bílkovin se také spotřebuje značné množství energie, takže i hubnutí s dostatkem bílkovin jde snáz.

Vyhýbání se tukům

Chceme zhubnout, tak nebudeme jíst tučné věci. Takové je doporučení mnoha dietářů. Problém je v tom, že naše tělo tuky potřebuje. Je to samozřejmě otázkou míry, ale při rozumném nastavení není vůbec problém si dát tučný kvalitní jogurt, tvaroh nebo kousek slaniny. Samozřejmě za předpokladu, že vám to celkový zdravotní stav umožňuje. Naopak různé nízkotučné produkty mohou mít tuk nahrazen škroby, a tak naopak přispívat k větší nadváze a obezitě. Určitě je vhodné se zaměřit na kvalitní olivové oleje, máslo či jiné léty osvědčené produkty. Je vhodné se vyhnout margarínům a jiným ztuženým tukům.

Nerespektování vlastního těla

Další zásadní chybou je nerespektování vlastního těla. Dieta by neměla být něčím, co vás bude pár týdnů trápit a pak se vrátíte k původním návykům. Mělo by jít o nový životní styl, ve kterém se budete cítit dobře a budete ho rádi dodržovat. Jídlo, které budete jíst, by vám mělo chutnat. Měli byste být schopni se umět i v rámci nového stylu odměňovat za určité úspěchy. S tím souvisí schopnost naslouchat svým vlastním potřebám, ne ve smyslu pojídání zákusků, ale ve smyslu počtu jídel, která budete v průběhu dne jíst, kdy je budete jíst a z čeho konkrétně budou jednotlivá jídla složena. Při svém novém životním stylu nezapomínejte na pitný režim. Více se o něm dozvíte v článku zde.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Zkuste cestovat po Evropě vlakem. Víme, jak jednoduše plánovat cestu a ještě hodně ušetřit

Dům a zahrada

Vánoční stromeček lze vytvořit i z neobvyklých materiálů. Třeba z šišek, mechu či sukulentů

Bydlení

Potřebujete doma odstranit plovoucí podlahu nebo linoleum? Poradíme, jak na to

Zavřít reklamu