Když chrápání neřešíte, bude se jeho intenzita a četnost s rostoucím věkem zvyšovat

Chrápání je krajně nepříjemné
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Ostatní 
28. dubna 2020 07:58 / Depositphotos
  0   0
Klidný a vydatný spánek je k nezaplacení. Existuje však mnoho lidí, kteří trpí některou z poruch spánku, které snižují kvalitu a množství spánku. Tou nejčastější je chrápání. Může se objevit už v útlém věku a pokud chrápání nebudete řešit, bude se jeho intenzita a četnost s rostoucím věkem zvyšovat.

Chrápání může být způsobeno rozličnými příčinami, které závisejí na různých faktorech. Ve stručnosti cokoliv, co způsobuje zúžení dýchacích cest, způsobuje chrápání.

K chrápání dochází při zúžených dýchacích cestách mezi nosem a krkem. Dýchací cesty se zužují, protože jsou svaly v krku při spánku uvolněnější. Když jsou při vdechování kyslíku dýchací cesty zúžené, vzduch se bude muset pohybovat rychleji než dříve a bude větší silou narážet na tkáně měkkého patra a čípku v ústech, což způsobuje vibrace, které vytvářejí chrápání.

Chrápou hlavně muži, ale i ženy a děti

Přestože se přesná čísla ve statistikách liší, shodují se v tom, že chrápání u mužů je mnohem častější. Uvádí se, že postihuje až dvakrát více mužů než žen. A postupujícím věkem se situace ještě zhoršuje – až 54 % mužů nad 40 let se potýká s tímto problémem.

Ženy sice chrápou méně než muži, uvádí se však, že až 30 % žen bojuje s chrápáním. Nejčastější problémy s chrápáním mají ženy v těhotenství. Jejich tělo v důsledků těhotenství otéká, což způsobuje zúžení cest dýchacích, a to vede k nepříjemnému chrápání.

Ani dětem se však chrápání nevyhýbá. U nich bývá nejčastěji způsobeno zvětšenou nosní či krční mandlí. Dítě může být v důsledku chrápání nevyspané a nepozorné a mohou se zhoršovat jeho výsledky ve škole. To jsou ovšem stále méně závažné obtíže. Mnohem horší je spánkové apnoe, která se dle statistik vyskytuje až u 3 % dětí.

Nejčastější příčiny chrápání

  • Neprůchozí nosní cesty - chrápání může být způsobeno ucpaným nosem (kvůli rýmě nebo dutině nosní). Když se nos ucpe, nosní dutinou může procházet méně vzduchu, takže krk musí vyvinout sílu a nasávat vzduch ústy, což nakonec vede k chrápání.
  • Stárnutí - normální proces stárnutí vede k uvolnění svalů krku, což nakonec vede k chrápání.
  • Anatomické anomálie - anomálie krku a nosu, jako jsou zánět krčních nebo nosních mandlí, nosní polypy nebo vychýlená nosní přepážka, způsobují během spánku výrazné zúžení krku, a proto vedou k chrápání.  
  • Konzumace alkoholu - chrápání může být způsobeno i přílišnou konzumací alkoholu před spaním. Alkohol podporuje uvolnění svalů a ospalost, při které se krční svalstvo uvolní, a tím se zúží dýchací cesty, což vede k chrápání.
  • Vnější příčiny - s chrápáním mohou souviset i alergie, sedativa, kouření, narušení normálních spacích zvyklostí nebo nižší kapacita plic.
  • Obezita - lidé s nadváhou jsou více náchylní k riziku rozvoje chrápání, protože tuková tkáň okolo krku blokuje normální proud vzduchu procházející krkem.
  • Spánková apnoe - nadměrné prohnutí krčních tkání, které vytváří spánková apnoe, způsobuje zborcení dýchacích cest, které brání dýchání. Vede nakonec k většímu chrápání.
  • Nesprávná poloha při spaní - nejběžnější příčinou chrápání je spaní v nesprávné poloze. Kvůli němu nejsou dýchací cesty udržovány ve správné poloze, což vede k blokování a podporuje chrápání. 

Chrápání každou noc ovlivňuje tisíce lidí. Pokud se chrápání nevěnuje pozornost, může ve skutečnosti dokonce ohrožovat zdraví a ničit vztahy. Je to důvod, proč byste měli hledat účinné způsoby, jak ho omezit. K dispozici je mnoho druhů léčby, ale než si nějakou vyberete, musíte se informovat a zkontrolovat, zda bude pro vás vhodná.

Obzvláště spánková apnoe může být velmi nebezpečná. Jedná se o stav ve spánku, při kterém dochází až k minutovým zástavám dechu. Ty způsobují nedostatečné okysličení orgánu, z čehož plynou zdravotní rizika jako vysoký tlak, infarkt, cukrovka či mrtvice.

Spánková hygiena

Pokud máte problém s chrápání, měli byste se držet zásad spánkové hygieny. Jde o soubor pravidel sloužící k prevenci a řešení spánkových problémů. Patří mezi ně pravidelný denní a noční režim, který klade důraz na omezování tučných a sladkých jídel, pití energy drinků, alkoholu, kouření tabáku a používání elektroniky před spaním. Výzkumy totiž dokázaly, že právě tyto zlozvyky chrápání zhoršují.

Správná poloha

Výzkumy také prokázaly, že chrápání může výrazně ovlivnit vaše poloha spánku. Proto se doporučuje vyvarovat se spaní na zádech a upřednostnit spaní na boku. Nepřetržité spaní na boku se však může po určité době stát nepříjemné. Právě proto je nutný výběr kvalitní matrace z líné pěny, která vám zajistí skvělý spánek i s tímto omezením.

Dále se doporučuje o vyvýšení polohy hlavy až o 15 cm, což pomáhá ke zprůchodnění proudění vzduchu v dutinách. Nepodceňte proto výběr správného polštáře, který vám pomůže chrápání odstranit.

Polštář proti chrápání

Volba polštáře je hodně důležitá, jak jsme psali výše. Existují dokonce speciální polštáře proti chrápání. Například skládací polohovací klín do postele je určen pro ty, kteří mají rádi výše pod hlavou. Dobře funguje pro uvolnění krčního a zádového svalstva a hlavně proti chrápání a pálení žáhy (refluxu). Pořídit si můžete také anatomický polštář proti chrápání a spánkové apnoe, navíc vám tato vychytávka umožní spát bez trnutí a znecitlivění paží.

Usnadněte si dýchání

Dráždit a omezovat vaše dýchací cesty může opravdu mnoho faktorů. K těm nejčastějším je prosté nachlazení spojené s ucpaným nosem či alergie. Zkuste proto důkladně vyčistit vaši ložnici a pravidelně větrat. Pokud máte dlouhodobé problémy s ucpaným nosem, je nejvyšší čas, abyste je řešili s lékařem. Na trhu se také objevují různé pomůcky proti chrápání – spreje, náplasti nebo i hodinky vibrující pokaždé, když u vás zaznamenají chrápání.

Zjistěte svou dechovou křivku

Jestliže může za vaše chrápání spánková apnoe, není radno si s tím zahrávat. Raději proto navštivte některou ze spánkových laboratoří. V nich dokáží změřit váš spánek, přičemž se vyhodnocuje dechová křivka, která se sbírá z dat o spánku v délce minimálně 10 hodin. V případě, že se zjistí, že trpíte spánkovou apnoí, problémy se eliminují přetlakovým přístrojem se speciální maskou, která vám pomůže v dýchání.

Pokud měření ve spánkové laboratoři diagnostikuje, že chrápání vzniká vibracemi měkkých tkání hltanu, je možné podstoupit zákrok pomocí laseru. Pokud však vzniká v jiné části dýchacího ústrojí, k úplnému odstranění chrápání je nutná plastická operace nebo radiofrekvenční termoterapie. Na chrápání zabírá i domácí lék, který si snadno vyrobíte ze surovin, které máte běžně doma, jak na to, jsme psali zde.

Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Za divočinou nemusíte cestovat přes půl světa. Na vlastní kůži ji zažijete i v Čechách

Dům a zahrada

Udržet čistý ubrus dá v rodinách s dětmi zabrat. Problém může vyřešit materiál

Bydlení

Ředkvičky můžete pěstovat i když nemáte zahradu

Zavřít reklamu