Autogenní trénink uvolní tělo i mysl. Pár minut denně dodá tělu ztracenou energii

Cvičení je vhodné i pro znovuzískání duševní harmonie
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
14. dubna 2021 13:04 / Depositphotos
  0   0
Udržet si klidnou hlavu a zdravé tělo je v dnešní uspěchané době čím dál tím náročnější. Přemíra stresu spojená s nedostatkem pohybu vede nejen k bolestem zad, hlavy, neklidným nohám a dalším nepříjemnostem, ale i psychickým problémům. Cesta ven vede přes krátkou, leč důkladnou každodenní relaxaci těla i mysli.

Autogenní cvičení je skvělou metodou, která dokáže člověku pomoci ve velmi krátkém čase nabrat zpět ztracené síly, zbavit ho napětí a navodit duševní klid. Základními principy tohoto cvičení jsou relaxace, tedy uvolnění svalstva, a soustředění se na nějakou představu, která pak ovlivňuje funkci organismu.

Cvičení by se mělo provádět třikrát denně a skládá se ze šesti krátkých cviků, které trvají zhruba patnáct minut. Jedná se o nácvik pocitu tíhy, tepla v končetinách, vnímání dechu, tepu srdce, tepla v břiše a chladného čela. Aby mělo cvičení kýžený účinek, je nutné najít si klidné místo a pohodlně se uvelebit a maximálně se soustředit jen a pouze na cvičení.

Před začátkem cvičení

Najděte si klidné místo a pokud to jde, položte se naznak. Nezáleží, jestli je to na posteli, pohovce, stole nebo na ručníku na zemi. Snažte se však pohodlně uvelebit a klidně si pod hlavu dejte polštářek. Ruce si dejte podél těla, zavřete oči a pokuste se vypnout. Při správné relaxaci by mělo vaše tělo fungovat jako při spánku nebo v bezvědomí. Pokud by vám někdo zvedl ruku či nohu a následně ji pustil, měla by padat vlastní vahou dolů. Jak si poradit s křečí v noze jsme psali zde.

Zpočátku to může být problém, ale cvičením se brzy dostaví první úspěchy. Nácvik relaxace lze provádět tak, že trénujete napětí versus uvolnění. To znamená, že například sevřete ruku v pěst a pak ji uvolníte, zatnete zuby a pak povolíte. Jakmile se naučíte správné relaxaci, soustřeďte se na ni, vypněte mysl, nemyslete do budoucnosti ani do minulosti, buďte tady a teď a prožívejte naplno pocit uvolnění.

1. Pocit tíhy

Začněte s tím, že si představíte, že je vaše dominantní ruka těžká. Tíhu z počátku ucítíte nepatrně, nebo dokonce vůbec. Po týdnu začněte procvičovat, že jsou těžké obě ruce a poté i celé tělo. Pokud se pocit nedostaví, nevadí, i tak po třech minutách toto cvičení ukončete. Zvládnutí tohoto cviku zabere většinou kolem dvou týdnů. Pocit tíhy lze navodit buď tak, že si v mysli opakujete větu "ruka je těžká" nebo si co nejvíce myšlenku plasticky představujte. Cvičení ukončete hlubokým nádechem, otevřete oči a zacvičte si rukama. Poté ze sebe tíhu doslova vytřeste rukama.

2. Pocit tepla

Toto cvičení následuje po prvním cvičení pocitu tíhy. Opět si klidně lehněte, zklidněte se a navoďte si myšlenku, že je vaše dominantní ruka tentokrát teplá. Představa se změní ve skutečnost, jelikož je doprovázena relaxací cév, které se rozšíří, čímž se zvýší prokrvení dané oblasti a ruka se při zvládnutém cviku skutečně zahřeje. Po zvládnutí navození pocitu procvičujeme i obě ruce a celé tělo. Zpočátku trvá nácvik kolem pěti minut, později se, stejně jako u pocitu tíhy, dostanete pod dvě minuty.

3. Vnímání dechu

Po provedení prvních dvou cviků je čas soustředit se na klidný dech. Toto cvičení je už poněkud těžší, jelikož je při něm potřeba sledovat svůj dech, vnímat jeho rychlost a hloubku, ale nijak do jeho rytmu vědomě nezasahovat. To bývá obvykle hodně těžké, protože jakmile člověk začne sledovat jakoukoliv automaticky probíhající činnost v těle, začne ji nevědomky narušovat a korigovat. Opět platí, že po pěti minutách se cvik ukončuje, i přesto, že se nedostavil předpokládaný výsledek. Úspěch přináší pravidelné cvičení, nikoliv prodlužování doby jednotlivých cviků.

4. Srdeční tep

Své srdce si většinou uvědomujeme až ve chvíli, kdy jsme uřícení, rozzlobení nebo napjatí. Tedy ve chvíli, kdy jede srdce na plné obrátky. Cílem tohoto cvičení je pozorovat své srdce při opačné situaci, tedy v úplném klidu. Zpočátku je dobré položit si levou ruku na srdce a tep nahmatat. Sice se tím poruší relaxace v paži, ale je to pouze dočasná pomůcka, než se naučíte srdeční tep vnímat sami. Soustřeďte se na tlukot srdce pouze v srdeční krajině, nikoliv v krčních tepnách, na zápěstí a podobně.

5. Teplé břicho

Pro zharmonizování a uvolnění činnosti vnitřních orgánů se soustřeďte na břicho a představujte si, že vám do něj proudí teplo. Můžete si pomoci tím, že při hlubokém výdechu si představujte, jak se vám od hrudníku dolů postupně rozlévá horká voda a zahřívá celou oblast jak zvenku, tak zevnitř.

6. Chladné čelo

Je závěrečným cvikem, který se soustředí na oblast čela. Představujte si, že je vaše čelo příjemně chladné, že vám na něj fouká větřík, nebo na něm máte položený vlhký studený hadřík. I zde zpočátku pomáhá opakovat si jednoduchou formulku "čelo je chladné".

Neházejte flintu do žita, pokud vám to prvních čtrnáct dní nebo i déle nepůjde. Jde jen o to naučit se plně soustředit na prožívaný okamžik, odstranit všechny ostatní myšlenky, pocity, problémy a povinnosti. Cvičte tady a teď a na nic jiného v tu chvíli nemyslete.

Kateřina Kofroňová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Dovolenkové ráje se otevírají. Kde vás přivítají s otevřenou náručí a kde vás čekají problémy

Dům a zahrada

Pokud si chcete pořídit štěňátko, nejprve si promyslete důležité faktory

Bydlení

Pokojové rostliny, které vám pomohou zajistit klidný a kvalitní spánek

Zavřít reklamu