Mnozí jej znají jen jako bylinku do omáčky nebo salátu. Kopr ale můžete využívat i pro své zdraví

 Zdraví 
11. července 2021 10:53 / Bronislava Silná
  0   0
📷
4 fotografie v galerii
Kopr lze učinit součástí mnoha zdravých jídel Pixabay
Mnozí znají kopr jako bylinku do omáčky nebo salátu. To je ale jen kulinářské využití. Kopr se hodí i pro naše zdraví. Máme podrobnější informace.

Kopr má tu smůlu, že mu špatnou reklamu udělala nevhodně připravovaná koprová omáčka ze školních jídelen. Jinak jde o příjemnou aromatickou léčivku s širokými možnostmi využití. Třeba se některé možnosti budou hodit i vám.

Co kopr obsahuje

Asi nepřekvapí, že kopr podobně jako jiné druhy zelených rostlin obsahuje vitamin C. Najdeme v něm ale i provitamin A, ale také vápník, vlákninu i třísloviny. K použití se hodí i semínka, která jsou navíc bohatá i na křemík, železo, silice, bílkoviny a éterické oleje. Asi nejdůležitější látky, které v kopru máme, jsou monoterpeny a flavonoidy. V semínkách je obsah léčivých látek vyšší.

K čemu všemu kopr použít

Kopr má blahodárné účinky na naše zažívání. Zmírňuje plynatost, křeče v břichu a působí proti nechutenství. Vedle toho má kopr účinky na krevní tlak, který se díky kopru snižuje. Zlepšuje se i prokrvení srdečního svalu. V čajové směsi se hodí tato bylina i při onemocněních močového ústrojí a na celkové zklidnění. Maminky ocení schopnosti kopru zvyšovat tvorbu mateřského mléka. Účinné látky navíc přecházejí přes mléko i dál, takže pak mají i miminka lepší zažívání. O důležitosti mateřského mléka a kojení si přečtěte třeba článek zde. Monoterpeny aktivují enzymy v našem těle a flavonoidy zase podporují regeneraci a zpevnění cév. Důležité je, že kopr nemá žádné vedlejší účinky a lze jej používat pravidelně. Mohou jej i děti. Všechny tyto účinky potvrzuje i MUDr. Zbyněk Mlčoch, neurolog, který se ale zabývá i účinky různých bylin na lidské zdraví.

Jak použít

Pokud jde o nať, je nejlepší čerstvá nebo zmrazená. Ostatní úpravy mohou vždy kopr o něco připravit. Velmi často se pro léčebné účinky používá rozdrcených semínek nebo kvetoucí natě. Je dobré si zvyknout tuto bylinku přidávat do jídla. Nemusí to být jen klasická těžká omáčka. A i omáčka se dá připravit zdravě. Místo mouky použijte zakysanou smetanu a vynechte cukr. Jídlo bude hned méně kalorické. Do různých salátů lze přidávat kopr spolu s olivovým olejem, citronovou šťávou, solí a pepřem. Nebo přidejte nasekaný kopr do zakysané smetany, dosolte a získáte skvělý dip k masu či zelenině. Kopr můžete přidávat nasekaný na uvařené nové brambory s tvarohem, případně si nasekaným koprem můžete posypat chléb s máslem a vajíčky či s ředkvičkami.

Jestliže používáte koprové semínko, rozemelte jej těsně před použitím. Tento prášek se dávkuje zhruba na třikrát půl moka lžičky denně. Můžete ale také připravovat nálev z jedné kávové lžičky na šálek. A opět denně vypít tři takové šálky.

Zdroj: healthline.com, verywellfit.com 

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Paris Hilton se bude za pár dní vdávat. Svatební hostina bude na dědečkově panství

Styl

Mnoho lidí si stále neumí umýt ruce. Přitom na správném postupu teď záleží více než kdy jindy

Tech

Jak na instalaci Windows 11 na nepodporovaných PC. Krok za krokem

Zavřít reklamu