Největší nebezpečí pro naše děti, která vypadají neškodně
Obezita
Odborníci varují, že přibývá stále více obézních dětí. Mnohé školní kuchyně se snaží vařit zdravě a kvalitně, zavádějí se restrikce v prodeji sladkostí a dalších nevhodných potravin ve školách, ale vše je marné. Děti jsou z domova zvyklé na nezdravý způsob stravování. Mnozí rodiče navíc dají dítěti peníze na nákup svačiny a dítě si koupí to, co mu chutná, co vidělo v reklamě či co si kupují spolužáci. Výsledky jsou vidět. Řešením je změna jídelníčku doma. Rodiče by si neměli dovolit pohrdlivě hovořit o zelenině, o polévkách a dalších pokrmech.
Závislosti
Závislost na sladkém a nezdravých průmyslových pokrmech již byla zmíněna v předchozím odstavci. Nejsou to však jediné závislosti, které dětem hrozí. Dnešní děti jsou závislé také na televizi, internetu, sociálních sítích, konzumaci hudby, počítačových hrách a dalších „výdobytcích“ současné společnosti. Stejně jako lidé závislí na drogách, tyto děti ztrácejí smysl pro realitu a nedokážou se zabavit jinak, než s počítačem. Absentuje závislost na čtení, protože jde o příliš náročnou činnost, kterou dítě zmasírované moderní technologií už nezvládne.
Nuda
Mnoho dětí se za všech okolností nudí. Potřebují neustálou akci. Vázne schopnost být sám se sebou. Vázne schopnost být s druhými a vytvářet společnou zábavu, hrát si bez technologií. Chybí fantazie a kreativita. Ztrácí se smysl života.
Řešení
Nejčastějším důvodem jsou rodiče, kteří mají příliš mnoho práce a nenápadně přesunuli své dítě k televizi, počítačovým hrám a internetu. Jediná šance je odložit seznámení dítěte s moderními technologiemi až na dobu, kdy bude mít dobré návyky ohledně trávení volného času. Dítě by se mělo od nejútlejšího věku seznamovat s knihami, hrami, stavebnicemi. Mělo by kreslit, zpívat, sportovat. Rodiče by měli zjistit nadání dítěte a cíleně ho v jeho talentu podporovat. Razantně odmítat pokusy učitelů zařazovat výuku na tabletech už do školky či na první stupeň základní školy. A hlavně by měli rodiče trávit se svým dítětem maximum času. Pokud je doma televize, mělo by dítě sledovat zpočátku jen večerníček. Později třeba i jiné vhodné pořady. Vždy ale podle výběru rodičů a úměrně svým schopnostem.
Školní dítě by mělo mít v týdnu pestrý program. Vedle různých specializovaných kroužků je dobré dítě přihlásit do skautu či do jiné aktivity, která rozvíjí fyzickou i duševní stránku osobnosti. Večer a o víkendech je potom dobré mít příjemný společný program – společné čtení knížek, společenské hry, návštěvy příbuzných a známých, sport, kulturu, ale také vytváření vlastních kulturních a sportovních akcí pro vlastní děti, příbuzné a děti ze sousedství.