Jak zlepšit vztahy na pracovišti? Sociolog nabízí pět rad!
Vztahy
29. října 2016 10:29
/
Marie Popelková
📷
1 fotografie v galerii
Stoprocentní recept, jak předejít konfliktům na pracovišti, prý neexistuje. Pokud ale budete dodržovat pár rad, můžete k dobré atmosféře hodně přispět. / Ilustrační foto
Hádky mezi kolegy v práci zná asi každý, kdo někdy pracoval v týmu. Sice podle odborníků neexistuje jednoznačný a stoprocentní návod, jak konfliktům na pracovišti zcela předejít, ale pokud se lidé budou držet pěti jednoduchých zásad, rozhodně to dobrým kolegiálním vztahů výrazně pomůže!
Nejnovější
Neúčastněte se klik a nepodporujte je
Probíhá u vás spiknutí jedněch proti druhým? Je váš tým rozdělen na dvě části, které spolu nekamarádí? Jste buď s Losnou, nebo s Mažňákem? Děláte špatně. I když vnitřní kliky mohou někdy přinést dočasnou stabilitu, dlouhodobě jakýkoli tým, kolektiv, prostě skupinu lidí pouze rozleptávají. To nejlepší, co můžete udělat je neúčastnit se jich, a nahlas a jasně říct, že je nepodporujete.
Stůjte na straně výsledku
Dojde-li k jakémukoli sporu nebo konfliktu, ptejte se nejen na to, kdo je v právu, ale hlavně na to, co se musí stát, aby to přineslo co nejlepší užitek celku. Tj. firmě, organizaci. Málokterý konflikt má jednu stranu v právu a druhou mimo právo, svět nebývá černobílý. Každý je ale nebezpečný, pokud zapomeneme na to, že pracujeme pro firmu a že bychom měli hledat společné dobro spíše než osobní satisfakci.
Pochvalte své kolegy
Pochvala je silná motivace. Pomůže, podpoří, posílí tým. Chvalte, ale chvalte jen tehdy, máte-li doopravdy za co. Atmosféra v týmech, ve kterých se chválí, je pozitivnější, tyto týmy jsou odolnější proti negativním jevům a jsou schopny se lépe vyrovnávat s obtížemi práce. Pochvala ale funguje jen tehdy, stane-li se součástí kultury, nikoli účelovým nástrojem.
Hledejte důvody, proč ano
Něco nejde, nefunguje, nebo je problém? Hledejte důvody, proč by to mělo jít a hledejte řešení. Dejte jasně a před ostatními najevo, že vaše vnitřní nastavení je problémy řešit a ne na ně žehrat. A nejen to. Vyzývejte ostatní k tomu, aby také hledali řešení. Stojí-li váš tým před náročnou výzvou, snažte se jej podporovat, snažte se zdůrazňovat pozitivní výsledek. Že jste pro ostatní za hlupáka? Nebojte se, ve skutečnosti si vás považují.
Podporujte spolupráci s ostatními
Tým, který se uzavírá dovnitř, se může na krátkou dobu cítit pohodlněji, ale je to jenom iluze. Základem úspěšných vztahů je úspěšná spolupráce s ostatními. Podporujte spolupráci s ostatními a uvidíte, že se to pozitivně projeví i dovnitř. Snažte se, aby lidé chtěli spolupracovat s dalšími týmy, s dalšími částmi organizace.
Podle Travise Bradberryho, známého bloggera na Linkedlnu, dělají mnozí lidé i nevědomky chyby, které se pak negativně odrazí na dobré atmosféře na pracovišti. Sestavil dokonce žebříček devíti nejčastějších kiksů. Mrkněte na něj a zamyslete se, jestli se některý netýká i Vás.
1. Podrazy na kolegy
2. Pomluvy
3. Nechlubte se cizím peřím
4. Emoční labilita (vztek, rozčilení, hádky nebo pláč)
5. "Nenávidím tu práci!" (To poslední, co by někdo chtěl v práci poslouchat, je to, jak nenávidíte svoji práci)
6. Vychloubání se
7. Lži
8. Páchnoucí jídlo
9. Spálit mosty? (Práce se točí kolem lidí a konexí. Svrhnout atomovku na všechny své bývalé profesní vztahy je velká chyba)
Kam dál?