Jsou mu tři a stále nemluví? Důvodem může být hluchota
Vyloučit hluchotu
Zpočátku je velmi náročné zjistit, zda dítě vůbec slyší – což může mít vliv právě na rozvoj řeči. Koncem druhého měsíce sice začne napodobovat jednoduché zvuky, které ovšem souvisí především se sáním mateřského mléka. Že dítě slyší, poznáte až ve chvíli, kdy začne reflexně napodobovat zvuky, které slyší z vlastních úst.
Co na to doktor?
Zhruba v 18. měsíci věku dítěte udělá pediatr preventivní prohlídku. Pokud dítě dobře slyší a vše ostatní je v pořádku, nemusíte se znepokojovat tím, že zatím nemluví. Trvá-li však tento stav i po třetím roce, měl by dítě vidět logoped, foniatr a neurolog. Ti postupně vyloučí prodělání dětské mozkové obrny, vývojové vady a další okolnosti, které by mohly zasahovat do vývoje řeči.
Vliv na slovní zásobu
Mezi prvním a druhým rokem života se výrazně rozšiřuje slovní zásoba názvů osob, zvířat a činností. Kolem třetího roku má již dítě vytvořeno základní slovník. Na rozvoj slovní zásoby má ale obrovský vliv i schopnost samostatně chodit a manipulovat s předměty. Pokud vaše dítě bylo z jakýchkoliv důvodů o tuto schopnost ochuzeno, nebo se jí naučilo opožděně, i vývoj řeči se s největší pravděpodobností posune.
Nástup do školky lecos změní
Možná, že vaše dítě jen komunikovat nechce. Všemu, co říkáte rozumí a umí projevit svou vůli, zda to či ono chce nebo nechce. Vy mu rozumíte, tak co by se snažilo? Nástup do školky velmi často tuto situaci mění. Dítě se musí začít dorozumívat, pokud chce dosáhnout svého cíle. Motivací mu jsou i ostatní děti.
Možná děláte chybu vy
Častou chybou, kterou dělá nemalé množství rodičů, je nátlak. Jakékoliv nucení situaci nejenže nezlepšuje, ale dokonce zhoršuje. Další chybou je porovnávání s ostatními dětmi. Opakovat dítěti, že všichni ostatní už mluví a jen ono ne a nedejbože vyhrožování ve stylu: „Když nezačneš mluvit, nemůžu tě mít ráda“, je naprostou pohromou. Dítě se kousne a mluvit nezačne.
Naopak ale i nepodněcování dítěte k mluvení je chybou. Jednoduše ukazujte dítěti předměty, pojmenovávejte je a jakýkoliv jeho pokus o opakování chvalte. Netlačte ale na pilu.
Jak dítě správně motivovat
- pravidelně mu pojmenovávejte věci v jeho okolí
- každý jeho pokus pochvalte
- snažte se chápat, co chce říct
- reagujte na každé slovo dítěte
- podporujte vzájemnou komunikaci
- zpívejte mu