S nástupem do škol se dětem zhoršuje držení těla. Od trvalých bolestí jim pomůže pár cviků

Ve škole se dětem prohloubí bolesti zad
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Děti 
14. září 2020 12:41 / Depositphotos
  0   0
Hodně neúprosné jsou statistiky, podle kterých téměř každé dítě starší 10 let má nějaké vady držení těla. Špatné napřímení páteře vidí fyzioterapeuti až u třetiny předškolních dětí a s nástupem do školy jejich počet rychle roste. Vleklým a bolestivým potížím, které dnešní školáky v budoucnu čekají, se dá přitom v mnoha případech předejít.

Drobnější odchylky v držení těla se v pubertě vytratí. Kvůli nedostatku přirozeného pohybu však většina neduhů přetrvá. Bolestivě se projeví až v dospělosti.

Bolavá záda dnes trápí většinu populace, a to počínaje třicátníky. Zárodky problémů si přitom každý nese už z dětství. Na vině je nedostatek pohybu. Děti sedí většinu dne v lavicích, na kroužky se přesouvají auty a spontánní hra venku z jejich životů téměř vymizela. Nějakou vadu zad, které si všimne oko fyzioterapeuta, má téměř každé dítě zhruba od páté třídy. „Ve většině jde o problémy, které jsou přehlížené – nepříjemné bolesti s nimi spojené se však ohlásí o deset či dvacet let později,“ varuje například fyzioterapeutka Iva Bílková.

Nejvážnější vadou je skolióza

Studie Státního zdravotního ústavu provedená v roce 2016 potvrdila vadné držení těla u 42 procent českých dětí (ve věku pět až 17 let). Z toho čtvrtina měla předsunutou hlavu, u 14 procent šlo o kulatá záda nebo zvýšenou hrudní kyfózu a u 13 procent o nejvážnější vadu – skoliózu. Právě ta se podle fyzioterapeutů v posledních letech u dětí objevuje stále častěji.

Odstáté lopatky a vypouklé bříško předškolních dětí nejsou důvodem k panice. Ty by se měly samy s nástupem hormonů testosteronu v prvních dvou třídách základní školy spravit. Klukům se začnou rýsovat svaly a holčičky se z bříška vytáhnou. Tato samoregulace je však možná pouze díky pohybu, proto je nutné, aby děti dlouhé sezení ve školních lavicích kompenzovaly dostatkem pohybu, radí odborníci.

I sedět se dá aktivně

Do českých škol letos nastoupilo zhruba 110 tisíc prvňáčků. Pro ně je přesun z aktivního režimu doma nebo ve školce do dlouhého sezení ve školních lavicích nejtěžší. Děti navíc nesedí pouze ve škole, ale i doma při vypracovávání domácích úkolů. To je obrovská statická zátěž na jejich svaly. Existuje ale jedno řešení. Pořiďte svým ratolestem místo židle gymnastický míč anebo alespoň labilní podsedák ve tvaru gumového kola napuštěný vzduchem. I sed se tak stane malým cvičením s dynamickou zátěží na páteř a svaly. A pokud se děti zvládnou do školy připravit třeba i vleže na břiše, je to jedině dobře. Jde totiž o výbornou kompenzaci sedu u stolu, kdy se páteř rovná opačným směrem než při sedu u stolu.

Alespoň hodina pohybu denně

Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje dětem minimálně jednu hodinu pohybové aktivity denně. I to je však podle fyzioterapeutů ve srovnání s časem prosezeným ve škole nebo doma málo.

Není nutné každý den chodit na nějaký sportovní kroužek, jde spíš o to, aby dítě trávilo svůj volný čas aktivně – místo autem chodilo pěšky, jezdilo na koloběžce nebo na kole, po škole si šlo zařádit do parku nebo na hřiště, kde může nerušeně běhat, skákat, lézt po stromech, může venčit psa nebo pomoci s nákupem. Dítě by se mělo alespoň dvakrát denně zapotit.

Nenechejte děti zlenivět

Organizovanému sportu se podle studie Zdravá generace?! věnuje pravidelně 66 procent českých dětí od 11 do 15 let. Zbytek týdne, mimo tréninky, už ale tolik pohybu nemají. Zvyšuje se také počet dětí alespoň částečně omluvených z hodin tělocviku – mezi jedenáctiletými je to každý čtvrtý. Chce-li dítě chodit na klavír nebo výtvarku, samozřejmě může, ale k tomu by mělo mít jednou až dvakrát týdně 90 minut pohybového kroužku, čím akčnější, tím lepší. Nejde o výkon, ale o budování vztahu k pohybu jako takovému. Dnes už je v nabídce tolik možností, že i zdravotně limitované děti si mohou nalézt aktivitu, která pro ně bude zábavou, zdravým protažením a příslibem do dospělosti.

Cvičit se dá i doma

Sedavý způsob života už v dětském věku a současná opakující se akcelerace růstu dítěte jsou hlavními příčinami zborcení páteře. Skolióza velmi často vzniká v pubertě, kdy kosti rostou rychleji, než svaly stačí sílit a růst, tudíž svaly nestačí držet napřímenou páteř proti gravitaci. Skolióza postihuje častěji dívky než chlapce. Důvodem je vyšší podíl vody v těle a vyšší elasticita vazivových vláken. Jelikož u jejího výskytu zřejmě hraje roli také genetická predispozice, měli by zpozornět rodiče dětí, které mají toto onemocnění páteře v rodině.

Cvik proti skolióze

V pozici na všech čtyřech mějte paže natažené, o podložku se opírejte koleny i špičkami. Srovnejte páteř a vytahujte se za temenem hlavy a za kostrčí. S nádechem nadzvedněte kolena nad podložku. Vzepřete se o ruce a špičky. Udržte správné postavení hlavy a páteře. V pozici vydržte tak dlouho, dokud jste schopni udržet správné nastavení těla, pak povolte a vraťte zpět kolena na podložku. Opakujte alespoň třikrát, můžete cvičit denně. Pokud vás bolí záda, můžete vyzkoušet ještě některý z cviků, o kterých jsme psali zde.

Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Vánoce ve světě. Adventní zvyky, které vás možná překvapí

Dům a zahrada

Nevyhazujte za čistírnu. Praní péřových bund a kabátů zvládnete doma, pokud dodržíte pravidla

Bydlení

Není sekera jako sekera. Každá se hodí na trochu jinou práci

Zavřít reklamu