Boty, na které se zapomnělo, a design, který zabodoval
A pak jsou tu módní nápady, o kterých byste řekli, že mají před sebou skvělou budoucnost, ale není tomu tak. Zazáří a upadnou navždy do propadliště dějin. I když ve světě módy nikdy neříkej „navždy“. Je mnoho trendů, které se vrací znovu a znovu.
Příkladem chytrého a praktického nápadu, který přesto neuspěl, jsou speciální dámské boty na řízení auta. Na jejich vytvoření se spojila automobilka Peugeot s francouzským návrhářem luxusní obuvi Pierrem Hardym a společně stvořili boty nazvané HX1 stejně jako koncepční vůz, se kterým byly představeny. Boty a koncept měly premiéru spolu, pěkně bok po boku, a to v roce 2011 na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu.
Nad botami HX1 by zřejmě zajásala nejedna řidička, která ráda nosí vysoké podpatky. Jak je známo s takovou obuví se řídí špatně, a navíc nebezpečně. Je tedy nutné se před samotným řízením přezout nejlépe do tenisek. Když jede dáma v autě sama, není to problém, ale doprovází-li ji například muž jejího srdce, nechce před ním obouvat k elegantním šatům kecky. A právě tento problém řeší boty HX1. Dokáží se totiž přeměnit podle potřeb své majitelky. Na řízení vozu jsou lehké, nízké a pevné, zkrátka ideální. Jakmile ale řidička vystoupí z vozu, boty se transformují do futuristické struktury s vysokým podpatkem a rázem jsou z nich elegantní a půvabné boty do společnosti. Jedním slovem dokonalé! Ano, může se zdát. Nicméně přesto tyto boty zcela zmizely z módní scény. Stejně tak koncepční vůz HX1. I když ne tak docela.
Úspěch koncepčních vozů se totiž neměří v penězích z prodeje, vlastně nejsou vůbec na prodej. Přestože do nich automobilka investuje miliony eur a stovky hodin práce svých nejlepších techniků, designérů a inženýrů, koncepty žádné peníze nevydělají. Zazáří na nějakém autosalonu, užijí si svůj týden slávy, a nakonec skončí v zaprášeném depozitáři, či v lepším případě v muzeu. Jejich smysl je však velký, jak vysvětluje ředitel značky Peugeot v ČR, Marco Venturini: „Koncepty jsou vlastně takoví pokusní králíci. Testují se na nich nové technologie, které následně dáváme do nových vozů. Ověřuje se také reakce veřejnosti. Na autosalonech, kde se koncepty vystavují, se zjistí, jak zákazníci na nové designové či technické trendy zareagují.“
A jaký trend naznačil radikální koncept Peugeot HX1 před jedenácti lety? Elegantním, sportovním a odvážným designem vám zřejmě připomene fastback Peugeot 508, který přišel o pár let později. A možná v něm dokonce objevíte křivky zbrusu nového modelu Peugeot 408, který se už za pár dní představí na autosalonu v Paříži. Také jednoduchý futuristický design palubní desky modelu HX1 se odráží v současných modelech, podobně jako luxusní materiály typu leštěný kov, kůže, imitace dubového dřeva atd. Koncept HX1 měl i zajímavý, inovátorský pohon, a to hybridní technologii nazvanou Hybrid4. Princip byl jednoduchý: spalovací motor pohání přední kola a elektrický motor zase zadní kola. Pokud tedy oba motory pracují současně, zajišťuje tato technologie pohon všech čtyř kol. Ve městě zase lze pustit ke slovu jen elektromotor, přičemž je výsledkem čistá zcela bezemisní jízda. To, co bylo před 11 lety ve fázi konceptu, je dnes u Peugeotu standard. Plug-in hybridních modelů nabízí dnes značka šest a sedmý dorazí v lednu.
I když na boty HX1 si dnes nikdo nevzpomene, koncept HX1 přinesl řadu trendů, které se uplatňují dnes a zřejmě budou mít své místo v modelové řadě i v budoucnu. A koncepční vůz HX1 zůstane navždy tím, který se představil v doprovodu dámy v botách na vysokých podpatcích od Pierra Hardyho.
Zdroj: Peugeot.