Uvědomělé stravování pomůže také s úzkostmi a stresem. Jak s ním začít a na co se zaměřit

 Ostatní 
29. ledna 2022 09:15 / Mirka Malá
  1
📷
3 fotografie v galerii
Jídlo je třeba si vychutnat a užít Depositphotos
Uvědomělé stravování není rozhodně o dietě a počítání kalorií, jídelních plánech a shazování kil. To se nemusíte bát. Je to spíš o zážitku z jídla. A to je opravdu příjemná záležitost.

Představte si to třeba jako vztah mezi vámi a jídlem. A pokud jste zrovna ten typ, co jí pořád někde za pochodu, pak je velmi důležité si takový vztah vybudovat. Abyste totiž jedli všímavě a uvědoměle, musíte si na jídlo vyhradit čas a každý den si jídlo užívat.

Pomůže s úzkostmi i stresem

Přesně tak. Tento proces může pomoci narušit váš současný vzorec stravování, který máte třeba kvůli úzkosti, smutku nebo stresu a také zpříjemňuje přípravu jídla i samotný akt konzumace jídla. Všímavé či uvědomělé jezení se totiž vztahuje k jídlu nebo prostředí, znamená to jíst bez rozptylování, věnovat pozornost zážitku z jídla a uvědomovat si, jak jídlo chutná.

Znamená to změnit své myšlení tak, abyste jídlu věnovali plnou pozornost, a to už ve chvíli, kdy nakupujete, vaříte a především jíte, abyste si ho mohli vychutnat a vážit si ho. A to vše místo toho, abyste vyplňovali prázdný žaludek čímkoliv nebo nějakou rychlovkou. Takže už žádné snídaně v práci, smutné obědy o samotě u stolu nebo nějaká rychlovka a večeře při sledování televize.

Místo toho si vychutnejte chutě a pocity a záměrně věnujte pozornost tomu, jak se vaše tělo cítí z jídla, které konzumujete. Ano, pravděpodobně to znamená, že budete muset zpomalit. A proč to máte dělat? Protože zkušenost s identifikací věcí, díky kterým se vaše tělo cítí dobře, vám mimo jiné pomůže vybrat zdravější potraviny a užít si všechny ty chutě, díky čemuž se budete cítit povzneseně.

Jak na uvědomělé stravování

Respektive, jak s tím začít. Nejprve se zaměřte na snížení stresu ve svém životě. Když jste ve stresu, a to je většina z nás, až příliš často nedokážete správně strávit jídlo, nemůžete naslouchat signálům svého těla a rozhodně nemůžete jíst všímavě. Hlavně si ale vyhraďte čas na jídlo a jen jezte, bez televize, notebooku či mobilu. Vychutnávejte si své jídlo a zkoumejte chutě. Experimentujte s potravinami při přípravě svých jídel a věnujte pozornost tomu, jak vám chutnají a jak se cítíte. Co vám dodává energii a z čeho se vám chce spát? O tom všem je uvědomělé stravování.

A je to také zdravé. Pokud se totiž skutečně naladíte na jídlo, když máte hlad a budete jíst to, co vaše tělo chce a potřebuje a co vám chutná, všimnete si, že přirozeně konzumujete méně a jíte zdravěji. A kromě toho budete méně vystresovaní a vaše jídlo vám poskytne řadu radostných zážitků.

Zdroj: Martha Stewart, Healthline.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Petra Černocká promluvila o plastikách a přiznala, čím by se živila, kdyby nemohla zpívat

Styl

Pozor na falešné seznamky. Vydělávat na konverzaci s neexistujícími lidmi není přímo nezákonné

Dům a zahrada

Přilákejte včely na zahrádku. Modré květiny jsou pro ně výjimečné

Zavřít reklamu