Snažíte se stále marně zhubnout? Vyvarujte se těch nejčastějších chyb

Mnoho lidí se snaží zhubnout pomocí drastických diet
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Zdraví 
29. března 2018 10:28 / Shutterstock
  0   0
Mnoho lidí se potýká s nadváhou a mnoho lidí v tomto boji není schopno uspět. Důvodem jsou chyby, kterých se opakovaně dopouštějí. Přinášíme přehled těch největších. Možná budete překvapeni.

Problémy s nadváhou a obezitou jsou zdrojem mnoha potíží lidí v bohaté části světa. V důsledku špatných stravovacích návyků a minima pohybu populace tloustne. Varující je zejména nárůst obézních dětí. Důsledkem jsou nemoci, které znepříjemňují život a vedou k předčasným úmrtím. V následujícím článku si můžete přečíst výčet těch nejdůležitějších chyb. Pokud se jich vyvarujete, zjistíte, že hubnout je vlastně snadné a obezita je zbytečná.

Držíme diety

Základní problém mnoha lidí, kteří řeší nadváhu, spočívá v tom, že se snaží zhubnout pomocí různých drastických diet. Mají s tím ale spojenu představu, že jakmile shodí nějaké to kilo, už udělali pro své zdraví dost a mohou se vrátit k předchozímu životnímu stylu. To je samozřejmě nesmysl. Pak dochází k onomu pověstnému jo-jo efektu, tedy návratu na původní váhu a někdy dokonce na váhu vyšší.

Kdo chce opravdu zhubnout a váhu si udržet, musí přijmout za svůj nový životní styl. V tom stylu se musí cítit dobře a nesmí mít pocit, že je nějak omezován. Naopak, nová situace má přinášet člověku nové podněty a možnosti. To se obvykle děje, neboť člověk, který zhubne, se začne ochotněji pouštět i do různých pohybových aktivit a jeho život se dále zásadně mění.

Musíme kila vyběhat

Sport je skvělá věc, ale představa, že všechna nadbytečná kila je možné zlikvidovat sportovní aktivitou, je iluzí. Museli byste totiž intenzivním pohybem strávit mnoho hodin denně. Štíhlou linii si tak udržují těžce manuálně pracující lidé či sportovci ve stálém tréninku, neboť jejich energetický výdej je opravdu vysoký, takže se na nich neprojeví ani zvýšený příjem kalorií.

U všech ostatních lidí má sport význam sice obrovský, ale nepůsobí přímo na zhubnutí. Navíc je velmi demotivující, když se člověk týdny namáhá a chodí každý den běhat a přitom není nikde vidět výsledek, nebo výsledek sice je, ale velmi malý. Sport má doprovázet každého člověka, ale otázka nadváhy je otázkou správného příjmu energie.

Vyloučíme tučné

Dalším nesmyslem, kterým nás oblažují mnohé návody na hubnutí je, že se snaží o minimalizaci příjmu tuků. To způsobuje, že strava bývá poměrně málo chutná, neboť tuky jsou významnými nositeli právě chuťové složky potravy. Snaha vyloučit tuky je nesena představou, že pokud nebudeme tuky jíst, nebudou se moci v těle ukládat. To je sice v zásadě pravda, ale tělo si také samo tuky tvoří. Na energii jsou bohaté především sacharidy, a pokud je jich nadbytek, ukládá se přebytečná energie právě do tuků, které tvoří zásoby na horší časy. Potíž je tudíž se sacharidy. Když jich je správné množství, tělo si žádné tuky neukládá. Pokud jich má tělo méně, sáhne do tukových zásob a tuky přemění na energii a využije ji.

Máme jíst hodně pečiva

Také existuje vžitá představa, že suché pečivo, obzvlášť celozrnné je nejlepší cestou ke zhubnutí. Není tomu tak. Důvodem je vysoký obsah sacharidů. Je samozřejmé, že kvalitní celozrnné pečivo, zejména žitné či vícezrnné, by se mělo občas na jídelníčku objevit, ale určitě není základem, na kterém bychom měli naši stravu stavět.

Co tedy jíst?

Strava zdravého člověka by měla být pestrá, ale její hlavní složku by měla tvořit zelenina, luštěniny, přiměřené množství ovoce a přiměřené množství masa. Opatrnost by měla panovat v příjmu soli. Zcela vyloučit by se měl cukr i jeho různé náhražky. Občasné malé množství cukru přidané v nějaké potravě nás na lopatky nepoloží, stejně jako zcela výjimečně při zvláštní příležitosti zkonzumovaný zákusek. Ale nemělo by z toho být pravidlo.

Hodně důležité je se postupně přeorientovat na to, že základní přílohou či součástí potravy je zelenina. Klasické přílohy, tedy brambory, rýže a další by měly tvořit jen menší část. Výrobky z bílé mouky bychom měli vyloučit zcela. Zkuste takto jíst týden a uvidíte, jak se změní vaše váha. Pokud se chcete dozvědět víc, můžete si přečíst článek o inzulínové rezistenci, která s nadváhou a obezitou úzce souvisí.

📷
4
fotografie
Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Cestování pro nastávající maminky: Jak vyrazit do zahraničí bez rizika?

Zprávy

Hypotéky jdou na dračku. Důvodů je hned několik

Bydlení

Pořiďte si ekologické zelené bydlení. Poradíme, které rostliny jsou nejvhodnější