Stopový prvek, který je pro naše tělo důležitý a nenahraditelný. Proč?

Mangan je důležitý při metabolismu více látek i pro správnou funkci nervového systému
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Zdraví 
08. června 2018 09:51 / Shutterstock
  4   0
Mangan potřebuje naše tělo jen v malém množství, ale pro správnou funkci organismu je tento prvek jednoduše nenahraditelný. Je důležitý při metabolismu více látek i pro správnou funkci nervového systému.

Proč je mangan potřebný, jak se projevuje jeho nedostatek a ve kterých potravinách se nachází.

Něco málo o manganu

Mangan je chemický prvek, který má značku Mn. Zároveň jde o biogenní prvek, vyskytující se v živých organismech. V lidském těle se vyskytuje převážně v kostech, ale i játrech, ledvinách či svalech.

Jakou funkci má mangan?

  • Má antioxidační vlastnosti a podílí se na mnoha metabolických procesech
  • Je nezbytný pro tvorbu bílkovin, cukrů a tuků
  • Podílí se na metabolismu cholesterolu
  • Zajišťuje, aby tělo správně využívalo vápník, železo i vitamín E.
  • Dostatek manganu v těle posiluje růst svalů a podporuje tvorbu pohlavních hormonů i mateřského mléka
  • Organismus chrání před vysokým krevním tlakem, cukrovkou, artritidou či srdečními chorobami

Nedostatek manganu je problém

Nedostatek tohoto stopového prvku se může projevit zvýšenou hladinou cholesterolu a krevního tlaku, nevolnostmi či svalovými křečemi. Rovněž se mohou objevit problémy s očima, kožní onemocnění či poruchy reprodukčních funkcí.

Doporučená denní dávka manganu je u dospělého jedince přibližně od 2 do 5 mg. U kojících žen by měl být příjem zmíněné látky ještě vyšší.

Co by v našem jídelníčku určitě nemělo chybět?

Ryby

Na mangan jsou bohaté zejména ryby a různí mořští živočichové. Například 100 gramů vařených mušlí obsahuje více než 6 mg cenného minerálu, což je více, než doporučená denní dávka. 

Ořechy

Ořechy jsou rovněž dobrým zdrojem manganu. Sto gramů lískových ořechů obsahuje více než 5 mg této důležité látky. Dopřejte si i vlašské, makadamové či kešu ořechy, mandle i pistácie. Na co všechno pomáhají ořechy? Více se dozvíte v našem jiném článku.

Listová zelenina

Dalším rostlinným zdrojem manganu je listová zelenina. Obsahuje ho špenát, římský salát, rukola či kapusta. Mangan najdete i v luštěninách.

Brambory

Dobrým zdrojem manganu jsou i brambory. Ve stogramové porci se nachází v průměru od 0,6 do 1 mg cenného prvku. Brambory jsou kromě toho bohaté na draslík, fosfor, vlákninu či vitamin C. Kromě toho se podílejí na udržování optimální hladiny cholesterolu i krevního tlaku. Dopřejte si je vařené či pečené!

Borůvky

I mezi ovocem se dají najít dobré zdroje manganu. Doporučenou denní dávku důležitého stopového prvku vám pokryje stogramová porce borůvek. O prospěšnosti borůvek jsme psali v jiném článku. Ty jsou navíc bohaté na vitamin C, draslík, vápník i hořčík. Mangan vám doplní i jahody, ostružiny či maliny. Kromě toho se nachází i v ananasu či avokádu. 

Celozrnné potraviny

Mangan je bohatě zastoupen ve většině celozrnných potravin. Dva plátky celozrnného chleba obsahují v průměru 1,4 mg minerálu. Mangan vám doplní i hnědá rýže, ovesné vločky, pšeničné klíčky či dýňová nebo slunečnicová semena.

📷
4
fotografie
Monika Thomsonová | inStory.cz
Kam dál?
Malé množství masa při dně nevadí. Mnohem horší je pravidelné pití černého čaje
Mák je zdravou a prospěšnou pochoutkou
Upevněte zdraví domácími superpotravinami
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Dovolená u moře na konci sezóny: Kam se dá vyrazit i v září a říjnu?

Zprávy

Turecká krize se přelévá dále, rekordně padá další měna

Bydlení

Malba na zeď může být jedinečnou dekorací. Nechte se inspirovat

خرید vpn خرید فیلتر شکن خرید vpn خرید vpn خرید فیلتر شکن خرید vpn