Co je zdravější petržel nebo celer? Známe odpověď

 Zdraví 
19. srpna 2018 11:55 / Jitka Jahodová
  4
📷
3 fotografie v galerii
Jak je na tom celer a petržel s vitamíny a živinami? Depositphotos
Tato zelenina i koření v jednom nás v kuchyni provází už po tisíciletí. Nesmí chybět v žádné pořádné bramboračce, ale dodá chuť i jiným pokrmům. V kuchyni používáme kořen i nať, stejně jako v léčitelství, neboť tato zelenina vydatně prospívá našemu zdraví.

Položili jste si někdy otázku, co je zdravější, zda petržel nebo celer? Zkusili jsme odpovědět za vás a podívali jsme se, jak je na tom celer a petržel s vitamíny a živinami. Kdo v tomto pomyslném souboji vyhrál?

Obsah vitaminu K

Pomáhá při vstřebávání a udržení vápníku v kostech, zabraňuje ucpávání cév, zlepšuje koncentraci a paměť. Pokud ho tělo nedostává v potřebném množství, projevuje se to poruchou srážlivosti krve.

  • Ve 100 g petrželového kořene se nachází 22,5 mikrogramu vitamínu K, tedy 19% doporučené denní dávky (DDD).
  • Stejné množství celeru bulvového obsahuje 41 mikrogramů (34% DDD). Bod získává celer.
  • Stav: 0: 1

Obsah kyseliny listové

Vitamín B9 je potřebný na krvetvorbu, fungování nervové soustavy, buněčné dělení, vývoj a růst plodu. Podobně jako vitamín K se stará i o cévy a podporuje činnost mozku. Nedostatek se projevuje únavou, poruchou růstu a tvorby krvinek, bledostí, náladovostí a zhoršenou pamětí. Ve 100 g petržele je 67 mikrogramů vitamínu B9 (17% DDD). O kyselině listové jsme více psali před časem.

  • Ve 100 g celeru 8 mikrogramů (2% DDD). Bod pro petržel.
  • Stav: 1: 1

Obsah fosforu

V těle ho máme okolo 650 gramů, zejména v kostech a zubech. Nedostatek se projevuje křehkostí a lámavostí kostí, únavou, celkovou slabostí a nechutenstvím. Nadbytek fosforu zase narušuje vstřebávání vápníku, dokonce může způsobit odvápnění kostí. I zdravá petržel představuje zdravotní riziko. Víte, na co byste si ale měli při její konzumaci dát pozor?

  • Ve 100 g petržele je 71 mg fosforu (10% DDD)
  • Ve stejném množství celeru 115 mg (16% DDD). Další bod pro celer.
  • Stav: 1: 2

Kdo se stal vítězem?

Náš pomyslný souboj vyhrál celer. Tato nízkoenergetická kořenová zelenina (176 kJ/100 g) je výborný zdroj vitamínů, minerálů a vlákniny. Obsahuje silné protinádorové antioxidanty jako falkarinol a falkarindiol. Vědci z Univerzity v Newcastlu zjistili, že ty mohou být dobrou prevencí rakoviny tlustého střeva a akutní lymfoblastické leukémie. Nenápadný celer prospívá zdraví víc, než byste mysleli.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Mladá manželka Beckhama pláče na Instagramu. Od té doby, co vyšlo najevo, že se nesnáší se svou tchýní...

Styl

Tuk na pažích má různé příčiny: Axilární prsní tkáň, hormonální změny a další důvody, proč se...

Tech

Rusko chce mít nový jaderný bombardér už za dva roky. Nejspíš ale nebude mít vůbec žádný