Bez elektrolytů nemůže naše tělo správně fungovat. Čím je doplnit?

Elektrolyty jsou zodpovědné za přenos elektrických impulzů mezi buňkami a je nutné je doplňovat
📷
Dalších 6 fotografií v galerii
 Zdraví 
24. září 2017 08:50 / Shutterstock
  2   0
Jako elektrolyty označujeme ionizované formy minerálů, kam patří sodík, draslík, hořčík, vápník, chlor a fosfor. Každý z nich plní v těle specifickou funkci a deficit kteréhokoliv z nich má negativní vliv na správné fungování našeho organismu.

Rozhodující je pak také nejen jejich přítomnost, ale i vzájemné poměry, které rozhodují o tom, kolik tekutiny budě uvnitř a kolik vně buněk.

Význam elektrolytů

Elektrolyty jsou významné pro rovnováhu tekutin v buňkách, tkáních a svalech a pro jejich neustálou hydrataci. Pokud v těle nemáme dostatek těchto látek, můžeme často pociťovat svalové křeče či bolest svalů, nebo se nepoměr elektrolytů v těle projeví třeba častými bolestmi hlavy.

Elektrolyty jsou zodpovědné za přenos elektrických impulzů mezi buňkami, za udržování zdraví buněčných stěn a celkovou dobrou funkci buněk. Má-li naše tělo vyváženou hladinu elektrolytů, spontánně si řekne o doplnění tekutin, když je potřebuje a nedochází tak k dehydrataci. Rovnováha elektrolytů v těle zrychluje metabolismus, čímž dochází k rychlejšímu spalování energie. To může být důležité třeba v případě, kdy se snažíme zhubnout.

Jak zajistit tělu dostatečné množství elektrolytů?

  • Zelená listová zelenina (draslík, hořčík a vápník)
  • Banány (draslík)
  • Sušené meruňky (draslík)
  • Dýňě (draslík)
  • Mořské řasy (chlorid)
  • Avokádo (draslík)
  • Červené, žluté a oranžové ovoce a zelenina (draslík a sodík)
  • Rajčata (chlorid)
  • Kokosové mléko (draslík)
  • Celer (sodík a chlorid)
  • Luštěniny (draslík, vápník a hořčík)
  • Ořechy a semena jako mandle, kešu, sezamová a slunečnicová semínka (hořčík)

Rychlé doplnění elektrolytů

Při pocení ztrácíme primárně sodík a draslík. Pro nejrychlejší doplnění jsou vhodné tekutiny, které tyto dva minerály obsahují v hojném množství.

  • Pomerančová šťáva
  • Šťáva z kořenové nebo listové zeleniny
  • Jedním z nejlepších elektrolytů, které se ve volné přírodě vyskytují je kokosové mléko.

Nezapomínejte, že přes celý den se ve vašem těle děje mnoho změn a ledviny mají za úkol udržet potřebnou míru elektrolytů v krvi. Elektrolyty se však lehce ztrácejí prostřednictví pocení, a proto jakákoliv fyzická aktivita ohrožuje jejich výskyt v těle. Náhrada elektrolytů je důležitá zejména u zvýšené fyzické aktivity,  vytrvalostních aktivit a nadměrné potivosti.

📷
6
fotografií
Monika Thomsonová | inStory.cz
Kam dál?
Snažíte se stále marně zhubnout? Vyvarujte se těch nejčastějších chyb
Potraviny nabité vitamíny a antioxidanty, které vám vrátí ztracenou kondici
Jak přemoci deprese
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Zájezd do Londýna pro děti: Zažijte na vlastní kůži čarodějnickou školu Harryho Pottera

Zprávy

Přidávat se nebude. Státní zaměstnanci nemůžou počítat s dalším plošným navýšením platů

Bydlení

Barvy v kuchyni: Která povzbuzuje chuť k jídlu a která ji naopak tlumí?