Dejte si v těhotenství pozor na vitamin A. Může výrazně ohrozit vývoj plodu

Nadměrná konzumace vitaminu A je v těhotenství nebezpečná
📷
Další 2 fotografie v galerii
 Děti 
26. dubna 2018 09:15 / Shuttersstock
  0   0
O tom, že vitaminy nejsou vždy jen dobré a neškodné, vypovídá skutečnost, že těhotným ženám vyloženě nesvědčí přemíra vitaminu A. Přitom stačí denně konzumovat dvojnásobné množství doporučené denní dávky a riziko pro plod je rázem ohromné.

U vitaminu A je důležitý jeho optimální příjem, a tak neplatí, že těhotné ženy by se mu měly úplně vyhnout. Naopak. Jeho nedostatek vyvolává problémy zrovna tak jako jeho nadbytek. Nadbytek je však u žen, které už v jiném stavu jsou, nebo se teprve chystají otěhotnět, mnohem nebezpečnější.

Může totiž vyvíjejícímu se plodu zapříčinit některou z vrozených vad, ke které by jinak vůbec nedošlo. Nejčastěji se jedná o rozštěp patra nebo další defekty obličeje a vrozené vady srdce a končetin. Přemíře vitaminu A by se měly vyhýbat ženy především v prvním trimestru. Naopak je vhodné zařadit do jídelníčku datle. O jejich prospěšných účincích v těhotenství jsme psali zde.

Kdy hrozí předávkování

Rozhodně není v těhotenství vhodné užívat nadměrné dávky uměle vyrobeného vitaminu A, ale ani si dopřávat příliš mnoho zvířecích jater. To jsou prakticky jediné dvě možnosti, jak se žena může vitaminem přiotrávit a způsobit tak jeho nadbytek v organismu. Proto se nebojte, ani každodenní konzumací mrkve se nemůžete přiotrávit či předávkovat vitaminem A.

Stejně tak se ale nepředávkujete jednou velkou porcí jater. Toxické působení se dostaví až po několika měsících nadužívání tohoto vitaminu. Nicméně dle doporučení komise EU by neměly těhotné ženy jíst první dva měsíce játra vůbec.

Karotenoidy nebezpečné nejsou

Beta-karoten, který mrkev obsahuje, se na vitamin A přeměňuje až v tenkém střevě a tělo si z něj vezme jen tolik, kolik potřebuje. Zbytek přirozeně vyloučí. To ovšem platí i pro ostatní druhy ovoce a zeleniny. Proto pokud si chcete pořídit těhotenské vitaminy, dbejte na to, aby obsahovaly právě beta-karoten.

Doporučená denní dávka

Každá žena, která v sobě nosí své budoucí dítě, se snaží za každou cenu stravovat co nejlépe a občas se její snaha mine účinkem. Právě to platí u vitaminu A. Naprosté většině lidí, kteří žijí v civilizovaných zemích, nedostatek vitaminu A nehrozí. Přijímáme ho zkrátka tolik, kolik potřebujeme v běžné stravě. Doporučená denní dávka pro těhotné ženy je 1,2 mg a pro kojící ženy 1,6 mg.

📷
2
fotografie
Kateřina Kofroňová | inStory.cz
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Nudíte se na dovolené? Zkuste se plavit na obrovské luxusní lodi s motokárovou dráhou a tobogány

Zprávy

Měnová turbulence v Turecku. Co pomůže zlevnit?

Bydlení

Kompostování v paneláku? Žádný problém. Poradíme vám, jak na to

خرید vpn خرید فیلتر شکن خرید vpn خرید vpn خرید فیلتر شکن خرید vpn