Je zdravější strava vařená, nebo syrová?

Volba je v každém případě na nás
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
28. srpna 2018 11:31 / Shutterstock
  0   0
Na toto téma existuje jistě celá řada názorů. Existují i směry, které vášnivě lpí na určité formě kuchyňské přípravy. Jaká je pravda? Co nám svědčí a co škodí? Máme pro vás spolehlivé informace.

Řadu pokrmů lze připravit různým způsobem. Vedle syrových potravin jsou pokrmy vařené, dušené, smažené, pečené. Někdo používá tlakový hrnec, jiný vaří v páře. Je vhodné se všech pomůcek tohoto typy zbavit a jíst jen raw food, tedy syrovou stravu?

K čemu je „raw“ dobré

Zastánci syrové stravy nám připomněli, že člověk docela prapůvodně byl především lovec a sběrač, který se živil syrovou stravou. Dokonce i maso se jedlo kdysi často syrové, a i když si představíte trochu romantický obrázek pravěkého člověka, který opéká kus mamutího masa nad ohněm v jeskyni, asi jen těžko mohl dosáhnout takové propečenosti, jaké dosahují dnešní trouby. Mělo by tedy zřetelně zaznít – ano, syrovou stravu potřebujeme. Je nám vlastní. Získáváme z ní mnohé důležité živiny, které se varem, smažením a pražením ničí. Tato informace je důležitá a neměli bychom na ni zapomínat.

K čemu je tepelná úprava

Tepelná úprava dává odpradávna možnost upravit některé potraviny tak, aby z nich vůbec mohly některé pokrmy vzniknout a také aby byly stravitelné. Zatímco čočku můžete jíst i namočenou či naklíčenou, fazole si nedáte, protože jsou jedovaté, jak si můžete přečíst třeba i v článku zde. Díky tepelné úpravě se také zvětšila trvanlivost potravin. Byla to možnost pasterizace, která umožnila uchovat některé produkty i pro potřeby delšího transportu. A konečně je tepelná úprava a zejména var po delší dobu dobrým prostředkem hubení nebezpečných bakterií, které by nás jinak mohly ohrozit i na životě. Tepelná úprava také rozšiřuje škálu chutí, což není zanedbatelná hodnota.

Rizika tepelné úpravy

Určité typy tepelné úpravy však v sobě nesou i mnohá rizika. Zejména při smažení vznikají různé nežádoucí karcinogenní látky. Také se prostým varem ničí určité vitaminy. Vařená či jinak tepelně upravovaná strava by proto neměla tvořit jedinou součást našeho jídelníčku. Vždy bychom měli konzumovat také dostatek syrové stravy.

Rizika syrové stravy

Jde zejména o velmi komplikovanou přípravu různých pokrmů a o velmi omezenou možnost jídelníčku a obzvlášť o rizika konzumace potravin zasažených bakteriemi. Nároky na čistotu prostředí a přípravy jsou u „raw“ stravy opravdu vysoké.

Vyváženost

Doporučujeme spíš kombinaci obojího. Používat zdravou tepelnou úpravu, tedy vaření, dušení, páru, pečení v kombinaci s přísunem dostatečného množství syrové zeleniny a ovoce. Každé jídlo by mělo zahrnovat zeleninu – nejlépe už jako předkrm, aby se snížil glykemický index následně konzumovaného jídla. U syrové stravy pak dbejme na to, aby nešlo o žádné uměle pěstované produkty, ale pokud možno o kvalitní zeleninu a ovoce z bio zemědělství, protože jen takové potraviny obsahují potřebné enzymy a další živiny.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Stezka bosou nohou: Vydejte se po krásách jižní Moravy a Rakouska

Dům a zahrada

Dělá vaše kočka problémy při podávání tablet? Vyzkoušejte trik se speciální plastelínou

Bydlení

Drobné vychytávky pro bezpečnější bydlení

Zavřít reklamu