Z babiččina kapsáře: Nejzdravější zelenina a ovoce na zimu

Zelí, mrkev, květák - vše dostupné a plné vitaminů
📷
Dalších 5 fotografií v galerii
 Ostatní 
19. prosince 2018 18:57 / Shutterstock
  7   0
Zimní období nedává možnost jíst čerstvou zeleninu ze zahrádky. Řešení jsou různá, ale připomeneme osvědčené postupy našich babiček.

Před léty, když nebylo tolik zeleniny a ovoce z dovozu, museli si lidé vystačit s tím, co bylo běžně k dispozici. I místní produkce umožnuje velmi zdravé stravování v období zimních měsíců.

Zelí

Klasikou, kterou si lze dopřávat opravdu často, je zelí. Dobře vydrží i v hlávkách čerstvé, ale pochopitelně bývalo k dispozici kvašené. Chcete-li následovat opravdu příkladu babiček, pak byste měli konzumovat hlavně zelí kvašené, ne sterilované. Přirozeně kvašené zelí totiž obsahuje spoustu vitaminů, enzymů a probiotik, takže prosívá naší imunitě a střevní mikroflóře. Čerstvé zelí je také dobré. Hodí se totiž na přípravu salátů, do kterých je třeba ho najemno nakrouhat a pořádně rozmačkat s trochou soli. Dochucujeme podle libosti. Ale je pochopitelné, že zelí se stane i základem mnoha vařených pokrmů.

Jablka

Jablka jsou mnohem zdravější, než si většina lidí myslí. Obsahují obrovské množství vlákniny a vitaminů. Jsou bohatá na vodu i přírodní cukry. Složky jsou v nich docela pěkně vyváženy. Nemusíte se sice jablky cpát od rána do večera, ale jedno či dvě jablka denně vašemu zdraví prospějí.

Z jablek si navíc můžete připravovat zdravé zimní dezerty. Jako příklad mohou posloužit pečená jablka. Doporučujeme rozkrojit jablko napůl mezi stopkou a bubákem. Řez posypat skořicí a položit navrch malý kousek másla. Pečeme do změknutí a pro lepší vyznění podáváme s pravou šlehačkou.

Jablka lze ale použít i na mnoho jiných způsobů. Strouháme je spolu s mrkví, další oblíbenou zimní potravinou, zakápneme citronem a máme tak vynikající salát, který milují i děti. Mnozí přidávají jablka i k pečení masa. Sladko slaná chuť je mnohými velmi vyhledávaná.

Mrkev, celer, petržel

Kořenová zelenina se dobře uchovávala i v časech, kdy nebyly všude mrazáky a kdy se lidé museli obejít jen se sklepem. Jistě i z tohoto důvodu je obvyklé, že se právě tyto druhy zeleniny dávají do polévek a bramborových salátů. Případně, že se právě z těchto druhů připravují různé další pokrmy. Kořenová zelenina se hodí za syrova i do vaření. Mrkev je významným zdrojem provitaminu A, který pomáhá udržovat v pořádku naše oči.

Klíčky

Výše uvedené druhy zeleniny jsou přirozené místní druhy, které je zdravé a ekologické konzumovat ve velkém. Nemusí se dovážet přes půl světa a jsou výborným zdrojem zdraví prospěšných látek. Chcete-li obohatit svůj jídelníček, dejte si naklíčit pravidelně i různá semínka. Skvělá je naklíčená čočka, případně fazole adzuki či mungo. O klíčení fazolí i o vhodném postupu jsme už psali v článku zde. Klíčky obsahují spoustu vitaminů a minerálů. Jsou velmi aktivní, protože zajišťují růst celé rostliny.

📷
5
fotografií
Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Science centrum seznámí děti s vědou zábavnou formou. Vyzkoušet si mohou i trénink kosmonautů

Dům a zahrada

Špatné návyky v domácnosti, které vás stojí peníze

Bydlení

I starý květináč může být opět hezký. Chce to jen mít dobrý nápad

خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn
Zavřít reklamu