Cítíte se v zimě unavení a bez energie? Existují způsoby, jak to změnit

Se zimní únavou můžete zatočit raz dva
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Ostatní 
16. ledna 2019 14:18 / Depositphotos
  2   0
Hodně lidí trpí v zimních měsících nedostatkem energie. O přibírání na váze a špatné imunitě ani nemluvě. Pokud s těmito neduhy hodláte zatočit, poradíme, jak na to.

Zůstat i v zimě v dobré kondici vyžaduje od člověka trochu pevné vůle a odhodlání. Je třeba si více hlídat jídelníček, začít sportovat a podpořit imunitu.

Pozor na sacharidy

S klesající teplotou venku stoupá chuť na nezdravá jídla plná sacharidů. Když pak nějakou sladkost sníte, ve vašem těle se zvýší hladinu serotoninu a váš mozek si myslí, že jste šťastnější.

Tento problém ale lze docela snadno odstranit. Nezdravému mlsání se vyhnete tak, že si během dne dopřejete dostatečné množství bílkovin. Začněte snídaní nabitou proteiny a budete mít po celý den dostatek energie. Bílkoviny jsou také stavebním materiálem pro vaše zuby, nehty, řasy, pokožku a vlasy a také svaly. Trávení bílkovin není tak jednoduché a rychlé jako u sacharidů, proto nebudete mít tak brzy hlad. Zároveň při trávení bílkovin spalujete kalorie.

Nemusíte snídat maso, abyste přijímali proteiny. Zaměřte se na mléčné výrobky, ovesné vločky, semena a oříšky. Zkuste opražené ovesné lupínky s jogurtem, ořechy a medem.

Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny mají protizánětlivé účinky a snižují bolest a ztuhlost kloubů. Patří mezi zdravé tuky, které najdete v mnoha typech potravin: ryby, semena rostlin a ořechy. Studie také prokázaly, že omega-3 mastné kyseliny pomáhají bojovat s depresí a špatnou náladou, což jsou během krátkých zimních dnů velmi časté potíže.

Vsaďte na houby

Houby je dobré jíst po celý rok, ale v zimě obzvlášť. Mají totiž mnoho blahodárných účinků na lidské tělo - jsou například protizánětlivé a detoxikují organismus. Zároveň posilují imunitu a ochrání vás před chřipkou nebo vám pomohou zmírnit její projevy – rýmu a kašel. Jsou plné vitaminů B a minerálních látek. Všechny tyto výhody mají ale především houby léčebné:

  • hlíva ústřičná
  • houba shiitake
  • reishi
  • jidášovo ucho
  • maitake

Vláknina vás pročistí

V zimě neopomíjejte zdroje vlákniny. Vláknina vyčistí vaše střeva a pomůže vyplavit nepotřebné usazeniny ve vašem zažívání. Rozpustná vláknina v ovoci a zelenině reguluje trávení tuků a sacharidů. Sáhněte po těch druzích ovoce a zeleniny, které obsahují méně vody – jablku, banánu, avokádu nebo brokolici a kořenové zelenině. Nerozpustná vláknina se skrývá hlavně pod slupkami ovoce a zeleniny a působí preventivně proti zácpám, hemoroidům a rakovině střev. Jezte semínka a ořechy nebo i květák a rajčata. Zdrojem rozpustné i nerozpustné vlákniny je lněné semínko.

Na barvě zeleniny záleží

V zimě si rozhodně dopřejte spoustu zelené a oranžové zeleniny. Proč se zaměřit na tyto dvě barvy? Protože znamenají, že dané ovoce i zelenina obsahují především vitamin C, který posiluje imunitu a působí preventivně proti zimním nachlazením a chřipkám. V zelených plodech najdete i kyselinu listovou. Oranžové plody zase obsahují betakaroten, který posiluje funkci ledvin a zlepšuje náladu.

Koření chutná i zahřeje

Správně zvolené zimní koření vás zahřeje a posílí imunitu. Pepř, kurkuma, chilli, zázvor, kardamom, skořice, paprika, hřebíček, koriandr – všechna tato koření a kořenící směsi, které tyto přísady obsahují, zakomponujte do vašich receptů. Například kurkuma je skvělá na zažívání, má protizánětlivé účinky. Konzumací kurkumy předcházíte rakovině. Když kurkumu smícháte s černým pepřem, násobí své účinky. Lék z kurkumy si můžete snadno připravit i sami doma, jak jsme psali zde.

Cvičební plán

Kromě změny jídelníčku je třeba také rozpohybovat tělo. Pomůže vám cvičební plán. Když si všechny svoje sportovní aktivity sepíšete a určíte, jaký den, jak dlouho a co budete cvičit, půjde hned všechno snáz. Zvolit si můžete cvičení doma u televize podle videí nebo aplikací. Vydat se můžete také do posilovny nebo tělocvičny.

I v zimě lze sportovat venku

Venkovního sportu se v zimě rozhodně vzdávat nemusíte. Kromě výletu na hory za lyžováním můžete pravidelně běhat. Pokud jste přes léto a podzim běhali, nepřestávejte ani v zimě. Stačí dodržovat několik opatření, abyste na běh nedoplatili zdravím. O tom, jak běhat v mrazivých teplotách a neuškodit si, jsme psali zde

Důležitý je i relax

Když budete v zimě potřebovat nabrat energii a zbavit se únavy, dejte si půlhodinovou detoxikační koupel. Do teplé vody nasypte 100 g jedlé sody nebo půl skleničky jablečného octa či hrst mořské soli. V průběhu 30 minut ve vaně připouštějte teplou vodu a tělo si mezitím masírujte houbou nebo žínkou kvůli prokrvení. Pro krásnou vůni si do vody kápněte pár kapek oblíbeného esenciálního oleje.

📷
3
fotografie
Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Zažijte Ameriku úplně jinak. Navštivte neokoukanou zemi s čarokrásnou a divokou přírodou

Dům a zahrada

Užitečné tipy, jak využít použité čajové sáčky v domácnosti

Bydlení

Barva ložního povlečení může ovlivnit víc, než si možná myslíte

خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn
Zavřít reklamu