Kolik vajec zařadit do svého jídelníčku, aby byla zdraví prospěšná?

Denně si můžete dopřát jedno až dvě vejce
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
06. května 2019 10:00 / Depositphotos
  0   0
Před lety byla konzumace vajec považována za nezdravou, jenže nové poznatky tvrdí opak. Vajíčka by se měla objevit na stole každého, kdo preferuje zdravý životní styl. Zapomeňte tak na varování ohledně nebezpečného cholesterolu a vejce si bez obav dopřejte. Vaše tělo vám poděkuje.

Nejen, že řada vědeckých výzkumů potvrdila, že konzumace vajec nemá žádný vliv na hladiny krevního cholesterolu nebo riziko onemocnění srdečními chorobami, odborníci dokonce vajíčka díky cenným živinám řadí i k superpotravinám.

Výživoví specialisté se shodují, že vejce jsou jednou z nejvýživnějších potravin. Jsou nejkvalitnější bílkovinou a směle za sebou nechají v tomto směru i maso. Vaječná bílkovina totiž zahrnuje všechny esenciální aminokyseliny, a to navíc ve vysokém obsahu a ideálním poměru.

Bohatý zdroj vitaminu D

Vajíčka jsou bohatým zdrojem vitaminu D. Pouhých 100 gramů vajec (což jsou asi dvě vejce velikosti M) prý stačí k tomu, abychom pokryli až třetinu doporučené denní potřeby vitaminu D. Pokud chcete nedostatek tohoto vitaminu doplnit mimo jiné vejci, je důležité jíst je celá včetně žloutku, tam je ho totiž nejvíce.

Kromě vitaminu D se ve žloutku nachází také cholesterol, vápník, sodík, draslík, fosfor, vitaminy A, E, K, vitaminy skupiny B, kyselina listová a pantotenová a asi polovina bílkovin z celého objemu vajíčka. Průměrný žloutek má asi 82 ​​kalorií.

Vejce vám chrání oči

Antioxidanty ve žloutku chrání oči před věkem podmíněnou degenerací sítnice. Fosfolipidy a omega-3 nenasycené mastné kyseliny zase pro změnu organismu pomáhají udržovat normální hladinu cholesterolu.

Bílek neobsahuje cholesterol ani tuk, ale až přes 3 g bílkovin, vitaminy B12, D, A, hořčík, vápník, železo, síru. Bílek má asi 17 kalorií.

Zdravé kosti, silná imunita i lepší mozek

Vzhledem k tomu, že vejce obsahují vápník a fosfor, podpoří konzumace vajíček zdraví vašich kostí, draslík, železo nebo zinek pro změnu posiluje imunitu. Vejce obsahují také cholin. Jde o bioaktivní látku, která podporuje a zlepšuje vývoj mozku plodu a novorozence. Ke správnému fungování nervové soustavy přispívá také u starších lidí. Dalším benefitem vajec jsou antioxidanty lutein a zeaxantin. Lecithin, kterého je v jednom vejci až 1 700 mg, podporuje paměť a koncentraci.

Bílkoviny obsažené ve vajíčkách hrají velmi důležitou roli při tvorbě svalstva. Ve srovnání s mléčnými, masnými a rybími bílkovinami mají ty vaječné nejvyšší biologickou využitelnost. Z jednoho středně velkého vejce tak můžete získat stejné množství bílkovin jako například ze 30 gramů vařeného masa, ryb nebo drůbeže.

Vajíčka a hubnutí

Průměrné vejce má 155 kalorií. Vajíčka jsou vzhledem ke svému nutričnímu složení, obsahu bílkovin a lehké stravitelnosti vhodným jídlem při hubnutí. Pokud si dáte ke snídani vajíčko, přes den sníte méně, než kdybyste snídali třeba housku. Rozhodně se ale nepouštějte do neověřených vajíčkových diet, které by váš organismus zatížily!

Dejte si třeba vejce naměkko nebo na hniličku či omeletu nebo vejce míchaná na suché pánvi. Takto připravená vajíčka stráví žaludek za dvě hodiny. Vejce natvrdo, smažené nebo připravované s tukem vám v něm budou ležet minimálně o hodinu déle. A nejlépe uděláte, když vajíčka budete jíst se zeleninou.

Kolik vajec je zdravé sníst?

Milovníci vajec nemusí nijak výrazně krotit své gurmánské vášně. Podle nejnovějších poznatků je konzumace jednoho až dvou vajec denně naprosto bez problémů.

Těmi, kteří by se měli více hlídat v tom, kolik vajec spořádají, jsou osoby trpící tzv. familiární hypercholesterolémií, jejichž hladina cholesterolu je abnormálně vysoká. Pro ty je optimální sníst maximálně tři až čtyři vejce týdně.

Svým složením jsou vajíčka vhodná i v těhotenství. Děti by měly jíst vajíčka od půl roku věku.

Jak je to s cholesterolem

Vajíčka obsahují 170 – 220 mg cholesterolu, což je více než polovina doporučené denní dávky, která je 300 mg. Je však potřeba rozlišovat dobrý HDL cholesterol a špatný LDL cholesterol. Toho dobrého je ve vejcích dvakrát více.

Na obsah cholesterolu ve vejcích má vliv způsob chovu, věk nosnic i plemeno. Na jeho zpracování zas metabolismus a životní styl každého z nás.

Vajíčka zcela bez cholesterolu nenajdete. Méně cholesterolu než slepičí obsahují křepelčí vajíčka. V malém vejci křepelky je asi 55 – 63 mg cholesterolu. Více o pozitivních účincích křepelčích vajec jsme psali zde.

Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Poznejte Karpacz, horské městečko v polské části Krkonoš

Dům a zahrada

Dřevěné nádobí vám vydrží mnohem déle při dodržení těchto 4 bodů

Bydlení

I maličkosti spláchnuté do záchodu dokáží zničit čerpadlo. Co vše do WC nepatří?

Zavřít reklamu