Které československé výrobky byly ve světě úspěšné? Made in Czechoslovakia leckde najdete ještě dnes
Na československé historii se sice podepsaly události jako hospodářské krize, okupace či direktivní řízení, ale na druhé straně Československo slavilo i světové úspěchy. Předválečné Československo bylo lokální průmyslovou mocností.
Made in Czechoslovakia mělo ve světě věhlas
I v rozvojových zemích československé výrobky bodovaly. Obuví a textilem zaplavovalo i nejvyspělejší trhy. Československo také drželo prvenství ve výrobě motocyklů a tramvají. Lokomotivy, zbraně a další strojírenské zboží se exportovalo například na Balkán, do Latinské Ameriky, Íránu, Egypta, apod. Mezi významné patenty Československa patří například tlakový licí stroj, pneumatický tryskový stav či kontaktní čočky. V Rusku za doby Sovětského svazu například bylo označení "Made in Czechoslovakia" považováno za synonymum spolehlivosti a vyspělosti.
Které výrobky nás proslavily?
1) Zbrojovka Brno a traktory Zetor
Po druhé světové válce byla v podniku Zbrojovka Brno zahájena výroba traktorů Zetor. Největší úspěch měl model Zetor 25 vyráběný v letech 1946 až 1961. Byl konstrukčně jednoduchým a spolehlivým strojem, který se vyvážel do Belgie, Číny, Dánska, Finska, Francie, Nizozemska, Irska atd. Vyvezlo se 97 tisíc traktorů tohoto typu.
2) Nákladní automobily Tatra
Dobrou pověst šířil hlavně nákladní automobil Tatra 138 vyráběný v letech 1959 až 1971. Tatry umožňovaly spolehlivý provoz při mimořádně nízkých či naopak vysokých teplotách. Tatra 138 měla několik typů provedení, od sklápěče, valníku, přes autojeřáb, cisternu po přepravník cementu. Vyvážely se do Sovětského svazu, Číny, Polska, Francie, Rakouska, Íránu a dalších zemí. Tatra prodala celkem 46 tisíc těchto aut, na něž navázal model Tatra 148.
3) Mladoboleslavská Škoda a osobní automobily
Prvním masově vyráběným osobním automobilem mladoboleslavské značky Škoda byl model Škoda 1000 MB z roku 1964. Tyto vozy byly populární v někdejší Německé demokratické republice, Jugoslávii, Rakousku a Polsku. Škodovky s motorem vzadu se prodávaly po celé západní Evropě, v Austrálii či v Kanadě.
4) Motocykly Jawa
Nejproslulejším modelem motocyklu byla Jawa 350 ve verzi 634 z roku 1973, jež se vyráběla do roku 1984. Celkem se prodalo cca 800 tisíc motocyklů 350/634, z čehož 85 % skončilo v tehdejším Sovětském svazu. Tento model byl oblíbený především díky snadné údržbě, solidnímu zpracování a velmi dobrým jízdním vlastnostem i na cestách s nejhorším povrchem.
5) ČKD a vyhlášené tramvaje T3
Významným exportním artiklem někdejšího Československa byly tramvaje. Vozidla typu T3 se na kolejích poprvé objevila v roce 1960 a jejich produkce skončila až v roce 1997. Smíchovský závod ČKD Tatra vyrobil zhruba 14 tisíc těchto tramvají. Řada T3 tak drží historický rekord ve výrobě jednoho modelu a dodnes je nejrozšířenějším typem tramvají na světě. Vyvážely se do bývalého Sovětského svazu, Jugoslávie, Rumunska a Německé demokratické republiky.
6) Škoda Ostrov a trolejbusy
K hlavním světovým výrobcům trolejbusů patřila Továrna Škoda Ostrov. Exportně nejúspěšnějším modelem byla Škoda 9 Tr z roku 1961, který díky zájmu sovětských odběratelů zůstal ve výrobě 21 let. Jednoduché a spolehlivé trolejbusy se vyvážely také do Norska, Indie, Polska, Afghánistánu, Maďarska a Německé demokratické republiky.
7) Plzeňská Škoda a elektrické lokomotivy
Hlavním trhem lokomotiv vyráběných v plzeňské Škodě byl Sovětský svaz, kam se vyvezlo mezi lety 1951 - 1999 celkem 2624 elektrických lokomotiv devatenácti typů. Nejpočetnější byla řada Škoda 53 E (vyvezlo se 639 ks) a Škoda 52 E (vyvezeno 230 ks). Elektrické lokomotivy Škoda se vyvážely také do Bulharska, Polska, Jugoslávie a východního Německa.
8) LIAZ, Karosa, SVA Holýšov a autobusy
V mnoha zemích byly symbolem spolehlivosti autobusy hromadné dopravy Škoda 706 RTO z roku 1957 (vyráběly se do roku 1972). Vyráběly se v jabloneckém závodě LIAZ, v Karose Vysoké Mýto a v SVA Holýšov. V Československu se vyrobilo 15 tisíc těchto autobusů. Vyvážely se do východního Německa, Rumunska, Bulharska a Polska, na Kubu či do KLDR. Nástupnickým modelem se stala Karosa ŠM 11.
9) Aero Vodochody a vojenská cvičná letadla
Největším výrobcem cvičných proudových letounů na světě byl podnik Aero Vodochody, a to díky modelu L-29 Delfín, který se v 60. letech stal standardním cvičným letounem států Varšavské smlouvy, a využívaly ho i četné rozvojové země v Africe a Asii, celkem šlo o zhruba 20 států. Výroba začala v roce 1963 a trvala 11 let, vyrobilo se okolo 3500 letadel v různých verzích. Nástupnickým modelem se stal L-39 Albatros.
10) Let Kunovice a dopravní letadla
Továrna Let Kunovice patřila k hlavním výrobcům malých turbovrtulových dopravních letounů na světě. Její L-410 Turbolet byl určen pro regionální dopravu a první vzlet absolvoval v roce 1969. Ve výrobě zůstal dodnes. Hlavním odběratelem byl sovětský Aeroflot, v menších počtech pak také Afrika, Latinská Amerika a státy Evropské unie. Celkem bylo vyrobeno přes 1100 kusů, přibližně 400 jich je dosud v provozu.
11) Textilní stroje
Jedním z mála oborů, v nichž bylo socialistické Československo na světové špičce, bylo textilní strojírenství, a to díky sérii vynálezů, které se v 50. a 60. letech zrodily ve Výzkumném ústavu textilních strojů. Šlo zejména o tryskové tkaní a bezvřetenové předení, tedy technologie, které zvýšily produktivitu textilní výroby.
12) Dětské filmy - Tři oříšky pro Popelku, Krtek, Arabela a další
Do roku 1990 bylo Československo téměř světovou velmocí ve výrobě dětských filmů a televizních seriálů. Tři oříšky pro Popelku, Rumcajs, Krtek, Cesta do pravěku, Pan Tau či Arabela, tato všechna díla výrazně bodovala v západní Evropě. České pohádky uspěly například i v Japonsku a v Číně.
Výstava v Praze, kde uvidíte Jawu 250 i Aero L-29R Delfín
Právě probíhající výstava „Made in Czechoslovakia aneb Průmysl, který dobyl svět“ vám ukáže, co vše se v Československu vymyslelo a vyrobilo. Národní technické muzeum v Praze ji otevřelo 19. října 2018 a potrvá až do 29. září 2019. Můžete v ní shlédnout technický a průmyslový vývoj československého státu od roku 1918 do roku 1992, spolu s příběhy významných firem i předních osobností. Vystaveno je na 130 exponátů především ze sbírek muzea, výrobků, prototypů a modelů, dobové dokumentační a propagační materiály, dokumentární filmy, digitální projekce i interaktivní hry.
Před budovou muzea návštěvníky přivítá Kaplanova turbína. Československé vynálezy zastupuje polarograf nebo pneumatický tryskový stav. Jedním z klíčových exponátů výstavy je letadlo Aero L-29R Delfín. Mezi četnými exponáty je například i čerstvě zrestaurovaná Jawa 250. Na výstavě také uvidíte model dálničního mostu z konce třicátých let, o deset let mladší experimentální televizní řetězec MEVRO či komponenty našich prvních počítačů. „Neexistuje prakticky žádné průmyslové odvětví, v němž by Československo v průběhu své historie nemělo výrazného zástupce. To je samo o sobě vzhledem k velikosti země a četným zvratům, jimiž ve své nedlouhé historii prošla, nanejvýš pozoruhodné,“ řekl jeden z kurátorů a zároveň hlavní scénárista výstavy Jiří Hulák. Dále čtěte: Zachraňte Willyho! Znáte skutečný osud nejslavnější kosatky světa? Je to smutný příběh.