Děti jsou na nedostatek vitaminů citlivé. Naučte se poznat, zda jim nějaký nechybí

Vitaminy jsou pro děti velmi důležité
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Děti 
10. listopadu 2019 08:17 / Internet
  0   0
Dětský jídelníček by měl být sestaven obzvláště pečlivě, právě děti jsou totiž velmi citlivé na nedostatek vitaminů. Příčinou nedostatku vitaminů v organismu však nemusí být jen špatně vyvážená strava dítěte, ale také zvýšená spotřeba vitaminů při fyzické a psychické zátěži. Měli byste proto vědět, které vitaminy jsou pro děti nejdůležitější a jak rozpoznat jejich nedostatek.

Název vitamin zavedl v roce 1911 polský chemik Kazimír Funk. Označil tak pro život (vita) důležité dusíkaté sloučeniny (amin). Vitaminy jsou látky organického původu, které slouží k zajištění správného průběhu mnoha biochemických reakcí v organismu. 

Na co si dát pozor

Vitaminové doplňky stravy pro děti mají podobu gumových bonbónů, aby dětem bylo co nejpříjemnější jejich užívání. Mějte však vždy na paměti, že to nejsou bonbóny. Dívejte se na vitaminy jako na doplňky stravy či léčivé přípravky a nedovolte dětem, aby je nekontrolovaně pojídaly. Rozhodně by jim to neprospělo.

Vitaminy pro novorozence a kojence

Kojení představuje pro dítě ideální výživu v prvních šesti měsících a obsahuje všechny potřebné vitaminy pro novorozence a kojence, ale i tak se miminkům uměle dodávají některé vitaminy.

V České republice se novorozencům a kojencům uměle dodává vitamin K jako prevence krvácivé choroby novorozenců. Podává se jednorázově po porodu do svalu. Vitamin K se podává ústy při výlučném kojení dítěte až do 12. týdne věku. To brání vzniku pozdní formy krvácivé choroby.

V prvních měsících života jsou pro kojence velmi důležité i vitaminy ze skupiny D. Především pak vitamin D2 (ergokalciferol), který se nachází v např. v rybím oleji, a vitamin D3 (cholekalciferol), který vzniká v kůži pod vlivem slunečního záření.

Vitaminy pro batolata

Potřeba vitaminů u batolat je většinou kryta pestrou stravou: mléčná výživa (vitaminy A, D, vápník, fosfor), ryby a drůbeží maso (vitaminy skupiny B, kyselina listová, železo, zinek, jód, fluor), luštěniny (vitamin B, kyselina listová, hořčík, draslík, vápník a železo), ovoce a zelenina 3 – 4 porce denně s důrazem na listovou zeleninu, (vitamin C, karotenoidy, draslík, vápník, hořčík, železo), celozrnné pečivo a obiloviny (vitamin B1, B2, B6, železo, hořčík a zinek).

Vitaminy pro předškoláky a školáky

Děti ve škole, hlavně během chřipkového období, snadno onemocní, takže je vhodné podpořit jejich obranyschopnost vyššími dávkami B-komplexu, vitaminu D a C. 

Vitaminy pro adolescenty

Vzhledem k rychlému růstu, zvýšené fyzické i psychické zátěži ve škole je fyziologicky zvýšená spotřeba vitaminů C, B, A i D. Ještě větší množství potřebují děti, které se stravují alternativně – vegetariánství, veganství.

Jak poznat nedostatek jednotlivých vitaminů

Abyste svým dětem dopřáli to nejlepší, je vhodné se naučit rozpoznat, kdy vašemu dítěti ten který vitamin chybí. O potravinách bohatých na vitaminy a antioxidanty jsme psali zde.

Vitaminy rozpustné ve vodě

  • Vitamin B1: svalová únava, nechutenství, hubnutí a podrážděnost, výrazný nedostatek vitaminu B1 vyvolá megaloblastickou anémii (porucha tvorby červených krvinek), a poruchy funkce mozku.
  • Vitamin B2: snížená odolnost proti infekcím – záněty kůže, projevy akné, seboreická vyrážka, záněty sliznic v dutině ústní, na jazyku, záněty koutků úst, záněty spojivek a očních víček, anémie.
  • Vitamin B6: porucha tvorby červených krvinek, seboreické vyrážky v oblasti nosu, očí, četné neurologické projevy – zvýšená dráždivost, křeče (při závažném nedostatku zejména u novorozenců a kojenců), periferní záněty nervů.
  • Vitamin B9 (kyselina listová): porucha tvorby červených krvinek, brnění končetin (parestesie), slabost, únava, opakované záněty v dutině ústní.
  • Vitamin B12: porucha tvorby červených krvinek, snížené svalové napětí u kojených dětí matek se závažným nedostatkem vitaminu B12 (např. vegetariánek či matek s perniciózní anémií, Crohnovou chorobou nebo s porušenou produkcí tzv. vnitřního faktoru žaludeční sliznice).
  • Vitamin C (kyselina askorbová): únava, snížená odolnost proti infekcím, zpomalená rekonvalescence, zhoršené hojení ran, při velkém nedostatku záněty a krvácení dásní.

Vitaminy rozpustné v tucích

  • Vitamin A: nechutenství, vzácně i oční (šeroslepost) a kožní (olupování kůže) příznaky. 
  • Vitamin E: porucha tvorby červených krvinek (hemolytická anémie), zejména u nedonošených dětí či dětí s poruchou vstřebávání tuků.
  • Vitamin D: u rostoucího dítěte vzniká porucha vývoje kostí – křivice (rachitis) – měkké záhlaví, zduření zápěstí a kotníků, ohnutí dlouhých rourovitých kostí, snížená svalová síla, snížená odolnost proti infekcím, alergie, cukrovka I. typu, obezita...
  • Vitamin K: poruchy srážlivosti krve (krvácení do CNS, zažívacího traktu, z nosu aj.).
Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Mystická místa, kde vám bude buď neskutečně dobře, nebo se budete neskutečně bát

Dům a zahrada

Asijské berušky se rychle množí, zapáchají a koušou. Možnosti, jak se jich lze zbavit

Bydlení

Je čas na údržbu a zazimování zahradního nářadí. Seznam úkolů, na které nezapomenout

Zavřít reklamu