Malé, ale šikovné: Poznejte účinky ovoce lásky

Svým tvarem liči připomíná srdce a voní po růžích
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
12. listopadu 2019 15:45 / Depositphotos
  0   0
Pravý název liči je dvouslivák lahodný. V Číně je liči považováno za ovoce lásky. Jeho bílá dužina v sobě ukrývá spoustu cenných látek a vitaminů. Ale s jeho konzumací se to nesmí přehánět.

Svým tvarem liči připomíná srdce, voní po růžích a chutí je podobné hroznovému vínu. Na liči je zajímavá právě jeho chuť. Ta se totiž mění v závislosti na ingrediencích, s kterými jej kombinujete. Někdy je jeho chuť přirovnávána k mandarince, jindy zase k hroznovému vínu. Čerstvé liči je určené k okamžité konzumaci, protože vydrží jen krátce. Zajímavou chuť dodá i alkoholickým a nealkoholickým nápojům. Vyrábí se z něj i džemy, šťávy i kompoty. Prodává se ale i sušená varianta, která se v Číně používá třeba ke slazení čaje. A je možné jej používat i jako součást slaných pokrmů.

Jak správně se liči konzumuje?

Nejjednodušeji můžete liči konzumovat, koupíte-li si ho kompotované, ale určitě stojí zato ochutnat i čerstvé ovoce. Dostat se k dužině není tak náročné jako u některých jiných druhů exotických plodů. Důležité je v obchodech vybírat zralé liči, které je křehčí. Říkáte si, že vám dozraje doma? U některého ovoce to možné je, liči však do něj nepatří. Čerstvé liči oloupete, rozpůlíte a vyjmete z něj pecku. Vypeckované plody konzumujte čerstvé, nebo je přidejte do ovocných salátů. 

Jak liči pomáhá našemu tělu?

  • Dužina liči pomáhá při kašli či bolestech žaludku.
  • Čaj ze slupek se využívá jako podpůrná léčba neštovic.
  • Rozemletá semena slouží jako přírodní analgetikum.
  • Liči také zklidňuje nervový systém.
  • Pomáhá normalizovat hladinu cukru v krvi.
  • Dokáže urychlovat metabolismus.
  • Pomáhá snižovat vysoký tlak.

Co liči obsahuje?

  • Je zdrojem antioxidantů.
  • Obsahuje vitaminy C, D, E
  • Obsahuje iboflavin, niacin a některé minerální látky – fosfor, hořčík, draslík, sodík a vápník.

Pomocník při hubnutí

Dobrou zprávou je, že liči můžete zařadit do jídelníčku i při hubnutí, protože má poměrně nízký glykemický index a není příliš kalorické. Samozřejmě ho nesmíte jíst po kilech, pár kousků denně ale neuškodí. Ze 100 g liči získáte 296 kJ energie, 16 g sacharidů (z toho 15 g cukrů), 1 g bílkovin, 0,5 g tuku a 1,3 g vlákniny. (Dále čtěte: Upevněte své zdraví pomocí exotického kaki).

Monika Thomsonová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Zkuste cestovat po Evropě vlakem. Víme, jak jednoduše plánovat cestu a ještě hodně ušetřit

Dům a zahrada

Vánoční stromeček lze vytvořit i z neobvyklých materiálů. Třeba z šišek, mechu či sukulentů

Bydlení

Potřebujete doma odstranit plovoucí podlahu nebo linoleum? Poradíme, jak na to

Zavřít reklamu