7 signálů, že vaše tělo trpí nedostatkem bílkovin

Bez bílkovin naše tělo nemůže správně fungovat
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
11. listopadu 2019 15:50 / Depositphotos
  0   0
Bílkoviny jsou pro naše tělo velmi důležité a jejich nedostatek může dokonce vést k závažným onemocněním. Jak našemu tělu škodí nedostatek bílkovin?

Bílkoviny neboli proteiny jsou pro organismus člověka životně důležitým stavebním kamenem. Bez nich by se nevytvořily ani neobnovovaly tkáně včetně svalů, bílkoviny ve formě enzymů se podílejí na srážení krve, řídí látkovou výměnu a udržují vnitřní prostředí organismu. Jak se projeví jejich nedostatek?

Nadměrná únava a slabost

Bez dostatečného příjmu bílkovin nedokáže naše tělo správně fungovat. To se může projevit různými zdravotními potížemi. Jedním z prvotních příznaků je nadměrná únava a celková slabost. Pokud se necítíte odpočatě ani po dostatečně dlouhém spánku nebo si potřebujete zdřímnout i během dne, zkuste ve své stravě navýšit podíl bílkovin.

Nadměrný hlad

Typickým projevem nedostatečného příjmu proteinů je i nadměrný hlad a zvýšená chuť na něco sladkého. Pokud totiž nemáme ve stravě dostatek bílkovin, má to negativní vliv i na hladinu glukózy v krvi. Pokud si například dopřejeme snídani chudou na bílkoviny, snadno se může stát, že se hladina krevního cukru dostane do nerovnováhy. Člověk se pak jen těžko brání návalům vlčího hladu a chuti na sladké pamlsky.

Zpomalené hojení ran

Bílkoviny se nacházejí v každé buňce lidského těla. Nacházejí se v tkáních, kůži, kostech i svalstvu a jsou nezbytné i pro obnovu těchto struktur. Při jejich nedostatku se může stát, že různá poranění se hůře hojí. Člověk se tak po úrazu může zotavovat mnohem delší dobu.

Problémy s vlasy, nehty i pokožkou

Proteiny jsou přítomny i ve vlasech, pokožce a nehtech. Pokud svému tělu nedopřejeme dostatek bílkovin, výsledkem mohou být různé kosmetické i zdravotní problémy. Velmi časté je nadměrné vypadávání a postupné řídnutí vlasů. Vlasy také mohou být celkově nekvalitní a mohou se lámat. Podobně se zhoršuje i kvalita nehtů. Pokožka bývá při deficitu bílkovin nadměrně suchá až praskající. 

Zhoršená imunita

Dalším signálem nedostatečného příjmu bílkovin je i zhoršená imunita. Jedinec může být náchylnější na různé infekce a mohou se mu častěji vracet nemoci. Mnohé bílkoviny totiž mají i obrannou funkci. Jsou nezbytné při tvorbě protilátek. Pokud si tedy chcete vybudovat dobrou obranyschopnost, nezapomeňte jíst hodně bílkovin. Do jídelníčku se vyplatí zařadit živočišné i rostlinné zdroje bílkovin.

Problémy se soustředěním a fungováním mozku

Deficit bílkovin v organismu má negativní vliv i na funkci a činnost mozku. Pokud chceme, aby náš mozek pracoval správně, každodenně musíme přijmout dostatek proteinů. V opačném případě nás může potrápit zhoršená paměť, problémy s učením nových věcí i soustředěním. 

Ztráta a ochabnutí svalstva

Nakonec může nedostatečný příjem bílkovin způsobit i ztrátu svalstva a jejich ochabnutí. Proteiny jsou totiž pro růst a udržování svalstva nesmírně důležité. O to větší důraz na příjem bílkovin by si měli dávat pohybově aktivní jedinci i sportovci. Bez dostatku bílkovin není možné budovat svalovou hmotu a tělo pak není schopné podat nějaký lepší fyzický výkon. Nemáte rádi maso? Živočišné bílkoviny lze snadno nahradit třeba červenou čočkou.

Monika Thomsonová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Zkuste cestovat po Evropě vlakem. Víme, jak jednoduše plánovat cestu a ještě hodně ušetřit

Dům a zahrada

Vánoční stromeček lze vytvořit i z neobvyklých materiálů. Třeba z šišek, mechu či sukulentů

Bydlení

Potřebujete doma odstranit plovoucí podlahu nebo linoleum? Poradíme, jak na to

Zavřít reklamu