Dopřejte si semena z šišek. Posílíte tím srdce, imunitu i nervy

Piniové oříšky jsou plné zdravých látek
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
08. prosince 2019 10:23 / Depositphotos
  0   0
Pokud hledáte nějakou dobrotu, která bude zároveň prospěšná vašemu zdraví, rozhodně si dopřejte piniové oříšky. Jde o jedlá semena borovice, která mají příjemně nasládlou chuť s nezaměnitelným aroma voňavé borovice. Jsou velmi dobrým zdrojem rostlinných živin, základních minerálních látek, vitaminů a pro srdce přátelských mononenasycených mastných kyselin, které pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi.

Piniové oříšky pocházejí ze semínek šišek jednoho druhu středomořské borovice, jejíž hnědá semínka skrývají jedlá, smetanově bílá jádra vejčitého tvaru. Obsahují velké množství silic, které oříškům dávají jejich typickou, příjemně aromatickou pryskyřičnou chuť, pro kterou se dají stejně dobře zařadit do kategorie koření, třebaže se počítají mezi oříšky. I v malém množství dodají pokrmu jedinečnou chuť.

Antioxidanty i vitaminy

Přibližně 100 g suchých jadérek poskytuje 673 kalorií. Jejich zdravotní přínos spočívá v tom, že obsahují mnoho látek podporujících zdraví, jako jsou fyto-chemikálie, vitaminy, antioxidanty a minerály. Piniové oříšky mají vysoký obsah kvalitních bílkovin, vitaminu B1 a železa. Tuku obsahují celých 61 g ve 100 g oříšků. Přesto jsou velice dobře stravitelné a vysoký obsah nenasycených mastných kyselin působí blahodárně na cévy, srdce a svými mírně projímavými účinky zlepšují průchodnost střev. Přispívají k posílení imunity a nervového systému, proto jsou vítaným podpůrným prostředkem při stresu, vyšší duševní zátěži nebo anémii. Konzumovat se však musí v rozumném množství a vždy pořádně rozžvýkat.

Piniové oříšky jsou také bohatým zdrojem vitaminu A, D, C, E, K, manganu, fosforu, draslíku, vápníku, hořčíku, železa či zinku. Pro lidské zdraví je prospěšný také lutein, který je považován za velice důležitý antioxidant.

Zdravé tuky

Vysoký obsah kalorií pochází hlavně z tuků. Piniové oříšky jsou bohaté na mono-nenasycené mastné kyseliny, jednou z nich je například kyselina olejová, které pomáhají snižovat hladinu “špatného” cholesterolu a naopak zvyšují takzvaný “dobrý cholesterol” v krvi. O tom, jak lze snížit hladinu cholesterolu bez použití léků, jsme psali zde.

V jadérkách najdete také kyselinu pinolenovou. Jak odhalil nedávný výzkum, lze tuto látku využít k hubnutí, omezuje totiž chuť k jídlu.

Velká dávka proteinů

Borovicová jadérka jsou rovněž bohatá na biologicky kvalitní (kompletní) proteiny, jakož i na vitamin B1 a železo. Vynikají svým obsahem vitaminu B1; předčí je jen slunečnicová semínka, pšeničné klíčky a pivní kvasnice.

Pomáhají díky obsahu vitaminu B1 a esenciálních mastných kyselin při poruchách nervové soustavy. Doporučují se lidem, kteří trpí stresem a depresí, ale i těm, kdo jsou vystaveni vyšší duševní zátěži (např. studentům). Jejich mastné kyseliny mají blahodárný vliv na arterie.

Piniové oříšky v kuchyni

Na piniových oříšcích si pochutnáte jen tak, nebo je můžete využít při přípravě salátů, rýžových a těstovinových pokrmů, lze je také přidat do některých druhů exotických omáček. Jsou výborné v masových směsích, kde dodají zcela nový chuťový rozměr jak běžným masům, tak i třeba skopovému.

Pinie nechybějí ani v nejrůznějším exotickém pečivu a dezertech. Jemným opražením ještě umocníte pryskyřičnou vůni.

Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Ať nemusíte na letišti přebalovat kufry. Několik cenných rad, jak s elektronikou do letadla

Dům a zahrada

Diviznu velkokvětou si můžete vypěstovat na zahradě, není vůbec náročná a má spoustu léčivých...

Bydlení

Kontejnerové bydlení je v kurzu. Nepodceňte ale izolaci, ať vám dům po čase nezreziví

Zavřít reklamu