Nenechte nad sebou zvítězit bolest svalů po sportu či těžké námaze

Po práci i sportu dokážou svaly pořádně bolet
📷
Další 4 fotografie v galerii
 Zdraví 
26. srpna 2020 11:44 / Pixabay
  1   1
Kdo by to neznal – po sportu nebo těžké fyzické práci se dostaví pořádná bolest svalů. Někdy je i hodně nepříjemná. Je ale nutná? Máme zajímavé informace.

Bolest svalů vzniká v zásadě ze dvou důvodů. Jedním je nahromadění kyseliny mléčné ve svalech, tím druhým mohou být různá drobná poranění svalů, která při velkém zatížení mohou vzniknout.

Bolest k námaze patří

Ačkoliv se pokusíme v článku naznačit, jak omezit bolesti svalů na rozumnou úroveň, měli byste současně vědět, že bolest k námaze patří. Tělo se tak chrání před nadměrným přetížením. Kdyby člověka svaly nebolely, mohl by snadno podlehnout dojmu, že může pracovat či sportovat do úmoru. Pak by se ale dostavil kolaps, což by rozhodně nebylo žádoucí. Svalový výkon také s postupujícím časem klesá. Vedle bolesti je to další mechanismus, který naše tělo chrání před poškozením.

Před výkonem a po výkonu

Ať se chcete pustit do tréninku nebo do vysokého pracovního nasazení, je každopádně dobré, pokud svoje svaly na námahu připravíte. Stačí k tomu zhruba pět nebo deset minut relativně lehké aktivity, která ale vaše svaly prokrví a nevznikne tak hned na začátku činnosti kyslíkový dluh. Je právě obrovskou chybou, když se člověk bez přípravy pustí do velkého výkonu. Kyslíkový dluh pak jen narůstá a následná bolest bude značná a nepříjemná.

Po výkonu ovšem musíte také o své svaly pečovat. Rozhodně byste se neměli zcela zastavit, ale spíš i delší dobu pokračovat v lehkém pohybu. Sportovci využívají třeba rotoped nebo lehký klus. Po sportu a práci je ale určitě potřeba alespoň protažení svalů. K tomu slouží různé protahovací cviky. Máte-li možnost, určitě se dá doporučit uvolňující masáž. Vůbec není špatná teplá sprcha. Výborná je i perličková koupel. Vyzkoušet se dá sauna či opačný extrém, tedy kryokomora. Nezapomeňte dodat tělu ztracené vitaminy a minerály třeba v podobě sklenice kvalitního džusu.

Když svaly bolí moc

Někdy se však stane, že jste to s námahou přehnali příliš a svaly bolí tak, že máte pocit, že se nemůžete ani pohnout. V takovém případě určitě alespoň dva dny odpočívejte, ale nikdy tak, abyste byli zcela bez pohybu. Přejděte na lehkou zátěž. Výborné je rekreační plavání, protahování, sprchování střídavě teplou a studenou vodou. Inspirací může být i jóga, jak si lze přečíst v článku zde. Pokud bolest nemůžete vydržet, můžete si výjimečně vzít lék proti bolesti s obsahem ibuprofenu. Jde ale jen o krajní řešení. Také je možné použít mast s obsahem stejné látky přímo na postižená místa. Lepší ale je se léčivům vyhnout a vsadit třeba na bylinky, které dokážou svaly pěkně uvolnit. Určitě stojí za vyzkoušení kostival lékařský, kaštan koňský, máta nebo třeba kafr. Jestliže svaly bolí hlavně na dotek, používejte místo prohřívacích mastí a obkladů spíš obklady studené.

V pravidelnosti je síla

Zkušenost také jasně říká, že svaly bolí nejvíce toho, kdo není na námahu zvyklý a jednorázově své svaly přetíží. Jestliže budete určitou činnost dělat pravidelně, po nějaké době si zvyknete a svaly budou bolet podstatně méně. Jestliže chcete cíleně budovat svalstvo, měli byste po určité době trénink změnit, aby si vaše svaly nezvykly příliš. Ale i tak je jasné, že pravidelně se pohybující jedinci mají ve schopnosti zvládnout bolest svalů velký náskok.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Malá, ale nesmírně krásná. Poznejte vavřínovou perlu Atlantiku

Dům a zahrada

Pokud vám způsobují cizí kočky na zahradě škody, vyžeňte je šetrně od vašeho domu

Bydlení

Nenechte krásnou kytici podlehnou zkáze. Zkuste jednoduché techniky sušení

Zavřít reklamu