Přejídání je často emocionální záležitost. Kdo chce zhubnout, musí se tohoto zlozvyku zbavit

 Ostatní 
16. března 2023 10:11 / Mirka Malá
  0
📷
1 fotografie v galerii
Emocionální přejídání je čistě psychická záležitost Depositphotos
Emocionální přejídání skutečně existuje a je to dokonce už dobře popsaný fakt. Lidé se přejídají z různých důvodů, ať už jde o stres, pocit viny, nespokojenost a tak dál. A pomalu, ale jistě vzniká vlastně taková psychická závislost na jídle. Ruku v ruce s tím vším pak samozřejmě přichází i přibírání na váze.

Emocionální přejídání může mít celou řadu důvodů. „Často jíme, abychom změnili to, jak se cítíme,“ říká psycholožka Aria Campbell-Danesh. „Více jíme, když jsme smutní, naštvaní a znudění, nebo jíme tzv. za odměnu.“ Paradoxem ovšem je, že stejně, jako u jiných závislostí, přejídání pochopitelně žádný z těchto stavů nevyřeší.

Ale nějaká psychická nepohoda není rozhodně tím jediným důvodem, proč lidé padají do emocionálního přejídání. To totiž postihuje i ty, kdo jsou zrovna na nějaké dietě, nebo už nějakou dietou prošli. I diety totiž v lidech vyvolávají nějaké negativní emoce, které je pak potřeba nějakým způsobem kompenzovat.

Zkrátka emocionální přejídání je především psychická záležitost a souvisí s ním i neschopnost jedince si uvědomit některé věci. Podobně to mají i alkoholici nebo lidé, kteří zneužívají jiné návykové látky. To znamená, že si nedokáží rozebrat svoje pocity, neumí se vyrovnat se svými emocemi, neumí zpracovat stres. Emocionální přejídání se tak často nakonec stává automatickým návykem. Čím více je jídlo používáno k tomu, abychom se vyrovnali s nějakou psychickou nepohodou, tím větším se tento návyk stává.

Emocionální přejídání sice není poruchou příjmu potravy, ale může se z toho klidně takový stav vyvinout.  S přejídáním se totiž mohou dostavit pocity viny, které pak vedou ke skutečné poruše příjmu potravy. Takže rozhodně nejde o žádnou banální záležitost, navíc je tu ten nepříjemný efekt poměrně značného přibírání na váze. Když se totiž emocionálně přejídáme, rozhodně nekonzumujeme zeleninové saláty, ale jíme především nezdravá jídla s velkým obsahem cukru.

Takže co s tím můžete udělat, pokud jste právě přišli na to, že se emocionální přejídání týká i vás? Především je potřeba, abyste se skutečně ujistili, že trpíte emocionálním přejídáním. V takovém případě se především zaměřujete na určité typy potravin, konkrétně sladké nebo nezdravé průmyslově zpracované potraviny, jako je mimo jiné mražená pizza. Přejídáte se vždy, když se necítíte v pohodě a jíte, i když nemáte vůbec hlad.

Cesta z emocionálního přejídání je ale poměrně dlouhá a vyžaduje jistý režim. Pomoci si můžete tím, že si začnete evidovat, kdy a co jíte, i když zrovna nemáte hlad. Pište si, co se stalo nebo jaké pocity jste zrovna měli, když jste se rozhodli vyplenit ledničku. To vám totiž následně pomůže uvědomit si, že se skutečně přejídáte kvůli nějaké psychické nepohodě. Emocionální přejídání totiž nakonec často končí jako automatická záležitost, takže už dost možná můžete být ve stavu, kdy si to vůbec neuvědomujete.

Přejděte také k nějakým fyzickým aktivitám. Dost možná se zkrátka jen přejídáte a nemáte žádný pohyb. Ale fyzický pohyb uvolňuje stres a pomáhá s celou řadou špatných pocitů. Nějaká fyzická aktivita totiž reálně snižuje hladinu stresových hormonů a zároveň uvolňuje endorfiny, tedy hormony štěstí. A nebojte se, nemusíte nutně jít do fitka a zvedat tam těžké činky. Stačí ujít pár kilometrů v lese. A nebo můžete zkusit jógu, která zklidní vaši mysl.

Snažte se postupně začít jíst správně, abyste postupně dokázali oddělit přejídání od hladu. Upravte svoje stravovací návyky tak, abyste skutečně snídali to, co snídat máte a obědvali tak, jak máte. Pokud se totiž nezačnete stravovat správně, budete později odpoledne mít velké chutě na všechno možné a vrátíte se ke svému přejídání jenom proto, že jste se správně nenajedli a nedodali tělu potřebnou energii. Musíte také počítat s tím, že emocionálního přejídání se nezbavíte ze dne na den. O to důležitější je správně jíst a případné pocity hladu, které se mohou dostavit, když se přestanete přejídat, kompenzujte potravinami bohatými na bílkoviny. To znamená především maso, mléčné výrobky a také různé druhy ořechů. Vůbec nebude na škodu, když si ze začátku uděláte skutečně rozpis jídla, kterým se budete řídit.

A v neposlední řadě nejezte u televize. Tím totiž odvádíte svoji pozornost od toho, co a kolik toho vlastně jíte a váš mozek se na jídlo ani nesoustředí. Sníte tak toho mnohem víc. Je to jeden ze způsobů, jak se naučíte si jídlo vychutnávat. A to je velmi důležité. Jídlo není záplata na vaši psychickou nepohodu. Jídlo dodává tělu potřebnou energii a je také velmi důležité, abyste si konzumaci dobrého jídla užívali. Tím totiž získáte k jídlu zcela jiný vztah, než když do sebe při přejídání nacpete vše, co vám zrovna přijde pod ruku.

Autorský článek, další zdroj: Woman and Home

NEJPOPULÁRNĚJŠÍ
Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Celý svět zasáhla zpráva o rakovině princezny Kate. Její mladší bratr James zveřejnil dojemný vzkaz a...

Styl

Díky mimořádně vysokému množství hořčíku dokáží koupele v epsomské soli ulevit od depresí, bolesti a...

Dům a zahrada

Efektivní úklid v domácnosti se psem: Jak na chlupy, skvrny od bláta, moči či krve