Správné dýchání je klíčem ke zdraví. Neděláte něco špatně?

Základem správného dýchání je dýchání nosem
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
01. března 2018 07:16 / Shutterstock
  0   0
O významu správného dýchání jste už určitě slyšeli. Víte ale, na jak velkou škálu nemocí dýchání působí? Víte, kolik potíží si způsobujeme, když dýcháme špatně? Další informace najdete v našem článku.

Dýchání je přirozená funkce organismu, která má za cíl zásobovat naše buňky životodárným kyslíkem. Vydechujeme vzduch s obsahem oxidu uhličitého. Dýchání tedy patří k životu a také ho náležitě ovlivňuje. Je ovšem zajímavé, že většina lidí dnes dýchá naprosto špatně a působíme si tím značné zdravotní obtíže.

Dýchání ústy

Povšimněte si například, jak často během dne dýcháte nejen nosem, ale také ústy. Většinou je důvodem špatný návyk a pocit, že při dýchání nosem nemáme dostatečný přísun kyslíku a potřebujeme nádech dokončit ústy. Někteří lidé jsou na tom tak, že již prakticky nosem nedýchají.

Při dýchání ústy ale nedochází ke správnému okysličování a také množství vydechovaného oxidu uhličitého je příliš vysoké. Navíc dochází k vysychání sliznic úst a dýchacích cest. Do těla si přivádíme příliš chladný vzduch a také mnoho mikroorganismů, které se nemohou zachytit na přirozených filtrech v nosu. Dýchání ústy má místo až při vysoké zátěži. Během normálního režimu by se mělo jednat spíš o výjimku nebo o nádech v situaci, kdy máme ucpaný nos. O správném dýchání při běhu se můžete více dočíst zde.

Příliš mělké dýchání

Další zásadní chybou je, že naše dýchání bývá příliš mělké. Nadechujeme se především „do hrudníku“, ale měli bychom se nadechovat především „do břicha“. Své vědí zpěváci, kteří tuto techniku trénují v rámci výuky zpěvu, ale jde o správný postup, který by měli dělat všichni. Při pohybu bránice se totiž vzduch dostává do plicních sklípků a lépe okysličuje krev. Tělo tak může mít víc energie a může podávat větší výkon.

Souvislost s nemocemi

Špatné dýchání má vliv na řadu onemocnění, které nás mohou velmi trápit. Jedním z nich je astma. Dýchání ale má vliv i na průběh alergií. Správné dýchání umí snížit tepovou frekvenci a dokonce snižuje krevní tlak o deset i více procent. Lepší okysličení orgánů zlepšuje funkci celého těla. Významně je to měřitelné například u mozkové činnosti, kdy se snižuje reakční čas v řádu asi 10 % a zlepšují se schopnosti provádět matematické operace. Podle jedné ze studií došlo ke zlepšení asi o 24 %. To už jsou docela významná čísla.

Dýchání nosem nás potom chrání před mnohými infekcemi horních cest dýchacích, neboť sliznice nosu je mnohem lépe vybavená na vyrovnání se s choroboplodnými zárodky. Také se tolik neochlazuje vzduch v plicích a krk i hlasivky zůstávají ve větší pohodě.

Cvičení dechu

Pro zlepšení kvality dýchání je možné provádět řadu dechových cvičení. Některá jsou relativně náročná a je třeba je vykonávat pod dohledem zkušených terapeutů. Jiná můžete aplikovat sami a stačí vám na to jen deset či dvacet minut denně.

Jedním vhodným cvičením je posadit se vzpřímeně, uvolnit tělo i mysl, představit si, že jsme na nějakém příjemném místě a několikrát se zhluboka a zvolna nadechnout a vydechnout. Potom můžete palcem pravé ruky ucpat pravou nosní dírku a provést nádech levou. Bránice by měla klesat dolů, nádech by měl mířit do břicha. Ucpeme i levou nosní dírku a jemně zkusíme vydechnout. Vzápětí pravou nosní dírku uvolníme a výdech uskutečníme. Vydechujeme pomalu a plynule. Necháme zacpanou levou nosní dírku a nadechujeme se pravou. Postup opakujeme. Nosní dírky se tak střídají.

Jinou vhodnou metodou je dýchání vleže. Představujeme si opět klidné místo, uvolníme se a provádíme hluboký a klidný nádech nosem. Nespěcháme. Jestliže se dostaví pocit, že máme málo kyslíku, zkusíme si uvědomit, že jde jen o pocit, protože samozřejmě množství, které nosem nabereme, musí být dostatečné. Zkusíme tak oddálit potřebu nadechnout se ústy.

Jiným prospěšným návykem může být kdykoliv během dne upravit způsob dýchání. Uvědomíme si, zda dýcháme nosem nebo pusou. Zjistíme, zda dýcháme mělce nebo hluboce. Změníme způsob na brániční dýchání. Po určité době nám správné návyky přejdou „pod kůži“ a budeme dýchat mnohem lépe.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Poznejte fascinující zemi divoké přírody, kouzelných vyhlídek a nezapomenutelných zážitků

Dům a zahrada

Křupavé dýňové houstičky vnesou do vašeho domova závan podzimu

Bydlení

Elektrický krb je levný, stylový a nenáročný

Zavřít reklamu