Jak se udržet fit do vysokého věku? Není to nic složitého, stačí dodržovat tyto zásady

Zdravá strava se na kvalitě života významně podílí
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zdraví 
03. července 2018 13:56 / Shutterstock
  0   0
Není pochyb o tom, že se věk dožití zvyšuje. Jak se ale dožít vysokého věku a být přitom v dobré formě? K čemu by jinak byl vysoký věk, kdybychom měli na stáří jen samé trápení? Máme doporučení i příklady lidí, kterým je přes osmdesát, a stále jsou velmi aktivní.

Vědci, kteří se zabývají výzkumem DNA, dědičností a stárnutím, přišli nedávno s potvrzením názoru, že lidské tělo je nastaveno zhruba na věk 120 let. Této hranice však dosáhlo jen několik jednotlivců. Nejstarší žena světa se dožila 122 let. Přesto ale vidíme, že přes zvyšující se věk dožití nejsou všichni lidé vyššího věku v dobré formě. Mnozí lidé už v době, kdy končí se zaměstnáním, mají takové zdravotní obtíže, že je pro ně odchod do důchodu vysvobozením. Ani pak se ovšem situace nelepší, spíš naopak. Co tedy udělat pro to, abychom si důchodový věk mohli opravdu vychutnat a užít?

V zdravém těle zdravý duch

Toto sokolské heslo dnes nabývá nového významu. Abychom se cítili dobře, abychom byli spokojení, potřebujeme fyzické i duševní zdraví. Abychom byli zdrávi, neměli bychom cítit nějakou významnou bolest a měli bychom být schopni pohybu a v oblasti duševní pak jasného úsudku a přemýšlení. Základy toho všeho pak tkví v osvojení si správných návyků už v mladém věku. Návyků, které s námi půjdou životem a které s přibývajícími léty více a více oceníme.

Každý den věnujte chvíli sobě

Je skutečně třeba každý den věnovat chvíli „údržbě“ svého těla i ducha. Alespoň jedna hodina, ve které budeme dělat nějaký sport, kdy půjdeme na procházku ostřejší chůzí nebo si vyjedeme na kole či si půjdeme zaběhat. A k tomu ještě hodina, v níž si přečteme zajímavý časopis, knihu, noviny, nebo ještě lépe zaměstnáme svou hlavu výukou cizího jazyka či řešením nějakých složitějších problémů, které mají schopnost bystřit náš mozek. Zde nám může pomoci i počítač, jak si o tom můžete přečíst v článku zde. Jinak se ale snažme spíš počítači vyhnout a mezi relaxační techniky dávat takové, které se bez počítače obejdou. Pokud získáte pro tento styl i ostatní členy rodiny, bude to jen dobře. Ale když nebudou chtít, nedejte se zviklat a jděte do toho sami. Jde přece o vaše zdraví!

Vnímejte své tělo

Abyste si pomohli co nejvíc, je třeba, abyste více vnímali své vlastní tělo. Jsou lidé, kteří mají určité sklony k některým nemocem pohybového aparátu. Jestliže tyto tendence u sebe odhalíte, můžete svou aktivitou už dopředu kompenzovat budoucí problémy. Podobné to je i v oblasti stravování. Co někdo může, druhému škodí. Nenechte se proto ovládat příklady lidí kolem sebe. Váš známý s rychlým metabolismem si možná může dát dvacet knedlíků a je stále hubený, ale pro vás to platí velmi pravděpodobně úplně jinak. Jsou lidé, kteří jsou schopni si dát každý večer sklenku vína, a bude jim ku prospěchu. A jsou jiní, kteří si tak přivodí závislost a cirhózu jater.

Pohyb

Obecně ale platí, že pravidelný pohyb je nejlepší prevencí stárnutí. Těžko s ním ovšem začínat v době, kdy už na nás dolehnou potíže. Pozitivním příkladem může být třeba paní Marie, která začala s běháním ve svých 46 letech. Do té doby se nijak nehýbala a měla spíš sedavé zaměstnání v kanceláři. Pak přišlo rozhodnutí a od té doby prakticky každý den vyběhne a hodinku běhá. Dnes je jí osmdesát a běhat chodí stále. Je velmi aktivní, účastní se různých akcí a i mozek jí funguje skvěle.

Lidé s přiměřeným pohybem jednak spalují více kalorií, takže jsou hubenější. To vede k tomu, že není jejich pohybový aparát zatěžován a mají v lepším stavu klouby, vazy a celý opěrný systém těla. Vzhledem k vyššímu výdeji energie se udržuje na vyšší úrovni i metabolismus. Tělo tak pálí přebytečný cholesterol i cukry a cévy těchto lidí jsou v podstatně lepším stavu. A jsou to právě naše cévy, které do značné míry rozhodují o stavu našeho zdraví.

Strava

Velmi důležité je, abychom jedli zdravě. Nejobecnější zásadou je se nepřejídat. Velmi prospívá vyloučit sladké a omezit příjem moučných jídel. Orientace na zeleninu a celozrnné pečivo se určitě vyplatí. Omezte konzumaci masa. Preferujte kvalitní maso a ryby. Ovoce jezte střídmě. Nepijte alkohol ve větším množství. Pijte dostatek tekutin, zejména vody a kombinujte ji s čajem. S kávou buďte opatrní.

Duševní činnost

Neustále zaměstnávejte svůj mozek činností, která ho rozvíjí. K tomu mohou pomoci i různé křížovky a sudoku, ale určitě na prvním místě četba. Zůstávejte v kontaktu s lidmi. Můžete použít i sociální sítě, ale preferujte osobní kontakt. Choďte do společnosti, do divadla, kina, do různých zájmových skupin. Konfrontujte své názory s druhými lidmi a pokoušejte se za všech okolností o otevřenost a porozumění.

Bronislava Silná | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Cestování s malým dítětem je výzvou, která vyžaduje správné vybavení

Dům a zahrada

Čeho se při zavařování vyvarovat, abyste si nezničili úrodu

Bydlení

Venkovní kuchyně. Trend, který vás nemusí stát mnoho peněz

Zavřít reklamu